A
B38-as hajóroncs megérkezése
Békéscsabára
A Mega Rádió tulajdonosai
kitalálták, hogy milyen jó lenne egy
állóhajó a békéscsabai
Élővíz-csatornán, aminek fedélzetén
különféle rendezvényeket lehetne tartani.
Budapesten találtak is egy lestrapált roncsot, amit
lecsupaszítva vízen eljuttattak Dobozig, majd onnan
trélerrel hozták be a belvárosba a Gyulai
úton. Az akcióról készített
képsorozatomat láthatjátok az alábbiakban.
1. kép: A
rádióban bejelentett, tervezett időponthoz képest
majd két órás késéssel ért be
a konvoj a városba. Így nem győztem várni a
hőségben a Bajza úti kereszteződésnél (egy
szál egyedül) és végül hazamentem, majd
visszatértem, aminek köszönhetően majdnem lemaradtam
az érkezéséről. A sportcsarnoknál
találkoztam vele, ahol az áramszolgáltató
embereinek meg kellett emelniük egy villanyvezetéket, hogy
átférjen alatta a doboz.
2. kép: A
túlméretes rakomány hol lelassult, hol felgyorsult
és általában csokorba szedte a faágakat az
orrán. Éppen csak elfért a lámpaoszlopok
alatt. A belógó közlekedési
lámpákat félre kellett hajlítani előle.
Néhol alig értem utol gyalog a konvojt.
3. kép:
Előtte-utána villogós rendőrautók és
motorosok csináltak helyet. Az emberek meg kitódultak az
utcára megnézni és lefényképezni,
lefilmezni az óriást. És persze volt forgalmi
dugó is, ahogy illik minden irányban.
4. kép: 13 óra körül ért az
Élővíz-csatornához, ahol rövid
megállás után felhajtott a Munkácsy
hídra. Elbírta! A sok bámészkodóval
együtt!
5. kép: Aztán többször előre-hátra
gurulva nekilátott befarolni a Malom térre. Közben
több faágat le kellett fűrészelni előtte egy darus
kocsival, ez eltartott egy darabig.
6. kép: Addigra megérkeztek a térre a darus
cég autói, két hatalmas sok kerekes
járgány, amik egyenként akár 80
tonnát is fel bírnak emelni. Ezek rakták föl
a trélerre korábban a folyóparton. A
lecsupaszított hajóroncs súlya kb. 65 tonna.
7. kép: A nagy meleg ellenére összecsődült
egy csomó ember a környéken, megnézni a
vízre emelést, amiről azt hittük, hamar
bekövetkezik. De tévedtünk.
8. kép: A tréler vezetője olyan ügyes volt, hogy
még a frissen kiállított antik vasúti
kocsiknak sem tolatott neki a rakományával.
9. kép: Szépen leparkolt a téren, aztán
pihenő és hosszú ebédszünet következett.
10. kép: Délután, mikor visszaértem,
némi várakozás után nekiláttak a
daruk elhelyezkedni és összeszerelni magukat az
emeléshez. A támasztékaik alá nagy
acéllapokat kellett rakni, nehogy besüppedjen alattuk a
puha aszfalt.
11. kép: Egy fémnehezék 10 tonnát
nyomott. A folyó túlpartjáról, az Aradi
Vértanúk Ligetének fái alól
néztük végig pár százan az
elhúzódó műveletet.
12. kép: A munkások nem siettek, mivel szűk helyen
kellett pontos munkát végezniük. Megnéztem, a
jobb oldali daru alig egy méterre parkolt le a
hajótesttől.
13. kép: Végül megemelték azokat a
keresztgerendákat is, amikre a hajótestet
akasztják föl a nagy teherbírású
spaniferekkel.
14. kép: Azt hittem, több kötelet használnak
hozzá, de úgy tűnik elég volt négy
pár is.
15. kép: A belógó faágak miatt
fölmentem a Csabagyöngye teraszára, hogy onnan
fényképezzek. Remekül ráláttam a
területre. A roncsot 17 óra 30 perckor emelték
föl a trélerről, csigalassúsággal.
16. kép: A daruk karjai folyamatosan recsegtek, pattogtak a
terheléstől, de jól bírták a súlyt.
17. kép: A két daru közti szűk helyen lassan,
óvatosan átügyeskedték a dobozt és
kiemelték a víz fölé.
18. kép: Aztán leeresztették.
19. kép: Tíz perccel később vizet ért a
Csabai Titanic! És nem süllyedt el!
Megkönnyebbült tapsvihar, mert egy csapat kacsa az
utolsó pillanatban úszott ki a hajótest
alól, mivel a bámészkodók
odavonzották őket a vízbe dobált
kenyérhéjakkal.
20. kép: A szűk csatornán alig fér el a
hajótest. A víz mélysége a kotrás
hiánya miatt szerintem nem lehet több 1
méternél, mégsem akadt fönn a hajó,
ami alig merült bele 30-40 cm-t a vízbe.
21. kép: Körülbelül 100 képet
csináltam a műveletről, többször
körbejárva a területet. A
bámészkodók többsége nem bírta
cérnával végignézni az egészet,
így alig 100-200 ember tartott ki végig, jobbára
sétálva vagy a fűben heverészve. Még a
polgármestert is láttam egy darabig arrafelé
nézelődni.
22. kép: Végre a mi városunk is
büszkélkedhet egy nagy, csúnya hajóronccsal!
Olyan magas, hogy a helyére vontatva (a turisztikai
főpályaudvar épületéhez) el fogja takarni a
CSAKK felől nézve a zöld vasúti kocsikat. Amilyen
rossz állapotban van, szerintem el fog tartani 1-2 évig,
mire kipofozzák, mindennel fölszerelik és
üzembe állhat. A lakosság alapvetően kritikusan
fogadta az érkezését, mivel szerintünk
túl nagy ez egy ilyen kis csatornára. De talán
folyami repülőgéphordozóként (a lapos teteje
miatt) vagy úszóstégként (a
horgászoknak) használható lesz majd...
További részletekért érdemes
ellátogatni a hajó saját weboldalára:
b38.hu.
Készült: 2015.06.01 - 04.
Vissza
a
tartalomjegyzékhez