A B38-as hajóroncs megérkezése Békéscsabára


A Mega Rádió tulajdonosai kitalálták, hogy milyen jó lenne egy állóhajó a békéscsabai Élővíz-csatornán, aminek fedélzetén különféle rendezvényeket lehetne tartani. Budapesten találtak is egy lestrapált roncsot, amit lecsupaszítva vízen eljuttattak Dobozig, majd onnan trélerrel hozták be a belvárosba a Gyulai úton. Az akcióról készített képsorozatomat láthatjátok az alábbiakban.

1. kép: A rádióban bejelentett, tervezett időponthoz képest majd két órás késéssel ért be a konvoj a városba. Így nem győztem várni a hőségben a Bajza úti kereszteződésnél (egy szál egyedül) és végül hazamentem, majd visszatértem, aminek köszönhetően majdnem lemaradtam az érkezéséről. A sportcsarnoknál találkoztam vele, ahol az áramszolgáltató embereinek meg kellett emelniük egy villanyvezetéket, hogy átférjen alatta a doboz.

2. kép: A túlméretes rakomány hol lelassult, hol felgyorsult és általában csokorba szedte a faágakat az orrán. Éppen csak elfért a lámpaoszlopok alatt. A belógó közlekedési lámpákat félre kellett hajlítani előle. Néhol alig értem utol gyalog a konvojt.

3. kép: Előtte-utána villogós rendőrautók és motorosok csináltak helyet. Az emberek meg kitódultak az utcára megnézni és lefényképezni, lefilmezni az óriást. És persze volt forgalmi dugó is, ahogy illik minden irányban.

4. kép: 13 óra körül ért az Élővíz-csatornához, ahol rövid megállás után felhajtott a Munkácsy hídra. Elbírta! A sok bámészkodóval együtt!

5. kép: Aztán többször előre-hátra gurulva nekilátott befarolni a Malom térre. Közben több faágat le kellett fűrészelni előtte egy darus kocsival, ez eltartott egy darabig.

6. kép: Addigra megérkeztek a térre a darus cég autói, két hatalmas sok kerekes járgány, amik egyenként akár 80 tonnát is fel bírnak emelni. Ezek rakták föl a trélerre korábban a folyóparton. A lecsupaszított hajóroncs súlya kb. 65 tonna.

7. kép: A nagy meleg ellenére összecsődült egy csomó ember a környéken, megnézni a vízre emelést, amiről azt hittük, hamar bekövetkezik. De tévedtünk.

8. kép: A tréler vezetője olyan ügyes volt, hogy még a frissen kiállított antik vasúti kocsiknak sem tolatott neki a rakományával.

9. kép: Szépen leparkolt a téren, aztán pihenő és hosszú ebédszünet következett.

10. kép: Délután, mikor visszaértem, némi várakozás után nekiláttak a daruk elhelyezkedni és összeszerelni magukat az emeléshez. A támasztékaik alá nagy acéllapokat kellett rakni, nehogy besüppedjen alattuk a puha aszfalt.

11. kép: Egy fémnehezék 10 tonnát nyomott. A folyó túlpartjáról, az Aradi Vértanúk Ligetének fái alól néztük végig pár százan az elhúzódó műveletet.

12. kép: A munkások nem siettek, mivel szűk helyen kellett pontos munkát végezniük. Megnéztem, a jobb oldali daru alig egy méterre parkolt le a hajótesttől.

13. kép: Végül megemelték azokat a keresztgerendákat is, amikre a hajótestet akasztják föl a nagy teherbírású spaniferekkel.

14. kép: Azt hittem, több kötelet használnak hozzá, de úgy tűnik elég volt négy pár is.

15. kép: A belógó faágak miatt fölmentem a Csabagyöngye teraszára, hogy onnan fényképezzek. Remekül ráláttam a területre. A roncsot 17 óra 30 perckor emelték föl a trélerről, csigalassúsággal.

16. kép: A daruk karjai folyamatosan recsegtek, pattogtak a terheléstől, de jól bírták a súlyt.

17. kép: A két daru közti szűk helyen lassan, óvatosan átügyeskedték a dobozt és kiemelték a víz fölé.

18. kép: Aztán leeresztették.

19. kép: Tíz perccel később vizet ért a Csabai Titanic! És nem süllyedt el! Megkönnyebbült tapsvihar, mert egy csapat kacsa az utolsó pillanatban úszott ki a hajótest alól, mivel a bámészkodók odavonzották őket a vízbe dobált kenyérhéjakkal.

20. kép: A szűk csatornán alig fér el a hajótest. A víz mélysége a kotrás hiánya miatt szerintem nem lehet több 1 méternél, mégsem akadt fönn a hajó, ami alig merült bele 30-40 cm-t a vízbe.

21. kép: Körülbelül 100 képet csináltam a műveletről, többször körbejárva a területet. A bámészkodók többsége nem bírta cérnával végignézni az egészet, így alig 100-200 ember tartott ki végig, jobbára sétálva vagy a fűben heverészve. Még a polgármestert is láttam egy darabig arrafelé nézelődni.

22. kép: Végre a mi városunk is büszkélkedhet egy nagy, csúnya hajóronccsal! Olyan magas, hogy a helyére vontatva (a turisztikai főpályaudvar épületéhez) el fogja takarni a CSAKK felől nézve a zöld vasúti kocsikat. Amilyen rossz állapotban van, szerintem el fog tartani 1-2 évig, mire kipofozzák, mindennel fölszerelik és üzembe állhat. A lakosság alapvetően kritikusan fogadta az érkezését, mivel szerintünk túl nagy ez egy ilyen kis csatornára. De talán folyami repülőgéphordozóként (a lapos teteje miatt) vagy úszóstégként (a horgászoknak) használható lesz majd...

További részletekért érdemes ellátogatni a hajó saját weboldalára: b38.hu.


Készült: 2015.06.01 - 04.

Vissza a tartalomjegyzékhez