A TOTAL RECALL 2012 CÍMŰ
FILMRŐL
Két szóban
összefoglalva: Totál retyó!
Megnéztem a Total Recall 2012-es
felújítását és
összeállítottam a szokásos kritikámat
a filmben látható szertelenségekről.
Elöljáróban annyit, hogy ez a film annyira sokban
különbözik az 1990-es változattól, hogy
nem is lehet igazi remake-ről beszélni. Miközben
néztem, időnként az volt az érzésem, hogy a
Szárnyas fejvadászt látom vagy a
Különvéleményt, esetleg az Én a robotot.
Természetesen párszor a Swarci féle
Emlékmás is beugrott, főleg a szemérmetlen
utalásoknál (3 csöcsű csaj és
kövér nő a reptéri
átvilágítóban). Így
nyilvánvaló, hogy a 2012-es változat
készítői csak a jól hangzó filmcímet
és néhány motívumot akartak
felhasználni a fércművükhöz, amivel rendesen
kicsapták a biztosítékot
túlfeszvédővel is ellátott
agytekervényeimben.
A gyenge és időnként logikátlan
párbeszédeket, a humorosnak szánt
aranyköpéseket (amiken egyszer sem tudtam nevetni)
és a túlturbózott akciójeleneteket most nem
szapulnám külön (bár bőven lenne mit), csak a
műszaki és fizikai hülyeségekre koncentrálok,
hogy véges méretűre redukáljam kicsiny
szösszenetemet.
1. Lift (vagy csővasút) a
bolygón keresztül:
Nyilván roppant eredetinek hiszi magát az a fickó,
aki kitalálta, hogy legyen egy bazinagy lift, ami egy bazinagy
aknában oda-vissza szállítja a bazisok embert a
Föld egyik oldaláról a másikra.
Méghozzá a bolygómagon keresztül! Minden nap
munkások ezrei ingáznak
Ausztráliából Angliába egy 12756 km
hosszú alagúton át? Nem sok ez egy kicsit? Nem
lenne olcsóbb helyi munkaerőt alkalmazni a gyárakban,
mint a lehető legmesszebbről odaszállítani őket
(aztán meg vissza, minden nap)? Hisz az emeletes Londonban
jól láthatóan hatalmas tömegek élnek
és amilyen sokan lődörögnek az utcákon, biztos
van köztük pár millió munkanélküli.
Kíváncsi lennék, hogy
építették meg az alagutat a több ezer
kilométernyi nagy nyomású, nagyon forró
és folyékony fémköpenyen keresztül,
amiben különböző mélységekben
különböző irányokba és sebességgel
áramlik a láva, nem beszélve a közepén
trónoló szilárd fémmagról. Ezek ugye
mind forognak, eltérő sebességgel (és tengelyek
mentén valószínűleg), ez okozza a bolygónk
mágneses terét. Szóval csak akkor lehet bele
alagutat fúrni, ha előbb megállítod az
egészet (lásd: A mag című 2002-es opuszt)
és lehűtöd, hogy megszilárduljon (legalább az
alagút körül), ami még a legelvetemültebb
csúcstechnológiákkal is teljes
lehetetlenség (szerintem). Vagy ha nem az, hát tutira
drága és nem tesz jót a felszíni
élővilágnak az eltűnő magnetoszféra miatt
(kampec!).
De legyünk amcsik (ami a hülye szinonímája)
és képzeljük el, hogy meg lehet csinálni
és pénzügyileg is megéri kivitelezni egy
ekkora hiperpazarló beruházást. A filmben azonban
nem egy normál vasúti szerelvény méretű
járművet (TGV-t) látunk alagutazni egy 5-6 méter
átmérőjű csőben, hanem egy
óceánjáró nagyságú
fémszörnyet, amiben sok ezer ember, csomag, sőt helikopter
is elfér lazán! Mint egy
repülőgéphordozó vagy olajtanker. És 17 perc
alatt teszi meg a 12756 km-t (45021 km/h sebességgel), ami kb.
fele a Plútóhoz indított New Horizons
űrszondák csúcssebességének (84000 km/h).
Illetve ennél biztosan gyorsabban kell mennie az
expresszliftnek, mivel az indulásnál gyorsítania
kell, az érkezésnél meg lassítania
(gigantikus energiaráfordítással nyilván).
Először azt gondoltam, logikusan vákuum van az
alagútban, azért tud ekkora sebességet
elérni a nulla áramvonalazással ellátott
tákolmány, csak a be és kizsilipelést
valahogy kifelejtették a filmből, de amikor megláttam a
lepofozhatatlan főhőseinket kimászni menet közben az
oldalára és létrát mászni, be
kellett látnom, hogy nem. Van levegő az alagútban. Csuda
izgi lehet ekkora sebességnél (36-szoros
hangsebesség fölött!) kiszállni a
vonatból és fölmászni a tetejére a
változó gyorsulás és a
séróigazító menetszél
ellenére. Igaz ugyan, hogy a vadászpilóták
csak katapultálva tudják elhagyni a gépüket a
közegellenállás miatt (már 5-600
km/h-nál is), de két ilyen szuperhősnek meg se kottyan az
a kis huzat!
Gondolom, aki ezt kiagyalta, valami nagyon látványos
ötlettel szerette volna beírni nevét a
filmtörténelembe és talán hallott
arról, hogy egyes elvetemült építészek
kéregvasutakat terveznek (Gibraltár alá vagy a
Japán szigetek közé), dacolva a
földrengésekkel, kőzetlemez mozgásokkal és
műszaki nehézségekkel. Ha a La Manche-on keresztül
csinálják meg a Csalagút továbbfejlesztett
változatának ezt a szörnyet, tán még
el is hittem volna. Na de a bolygómagon át? Még
mindig füstölögnek a fejemben a
biztosítékok.
Mondjuk az oké, hogy a Föld magjában
súlytalanság van, mivel a tömegvonzás minden
irányban hat körben, tehát kiegyenlítődik. De
ez nem hirtelen áll be az utazás alatt a
fedélzeten, hanem fokozatosan csökken és nő a
tömegvonzás áthaladás közben, hacsak nem
szabadesésben zuhannak lefelé, ami visszont túl
lassú lenne a napi ingázáshoz és
ráadásul fokozatos lassulással járna a
gravitáció csökkenése miatt. Egy ilyen lift
csak mágneses vasút lehet a nagy sebessége miatt,
ami az energiát a környező forró kőzetekből nyeri
valahogy. Én mégis inkább maradok a
repülőgépnél, hajónál, ha át
kell mennem a Föld túloldalára. Mert nem
örülnék neki, ha utazás közben el
kéne szenvednem azt a sok g gyorsulást (kétszer!),
amivel a lift mozgása együttjár (bár ezt a
filmből valamiért kifelejtették).
2. Szexrobotok:
A szexrobot lényege, hogy minél jobban hasonlítson
az emberre, kinézetében, mozgásában,
tapintásában, hőmérsékletében,
interaktivitásában egyaránt. Vagyis a jó
szexrobotot alig lehet megkülönböztetni egy embertől.
Ehhez képest az utcákon flangáló női
szexrobotok bénábban néznek ki még egy
olcsó gumibabánál is. Mintha a film
készítői kifejezetten hangsúlyozni akarták
volna babaszerűségüket a gyengébb
felfogóképességű nézők
számára, hogy egyértelmű legyen: gépekről
van szó. Így aztán kb. annyi vágyat
keltenek egy szabvány beállítottságú
férfiemberben, mint egy rozsdás hajdú
mosógép.
3. Kémkamerák:
Belőni egy helyiségbe egy rakétát, ami
átmegy az ajtón, majd belefúródik a falba,
aztán pörögve kis kémkamerákat
szór magából, tuti fasza ötlet, aminek
tényleg egy sci-fi akciófilmben a helye. De gondoljuk
csak végig ezt az egészet a
megvalósíthatóság
szempontjából. A kémkameráknak kicsinek
és strapabíróknak kell lenniük,
beépített mikrokamerával, nagy
látószögű optikával,
tápegységgel, rádióadóval. A
felületükre pedig kell valami, amitől megmaradnak a
tárgyak felszínén. Fémen, fán,
kövön, vásznon, sőt az emberi bőrön is. A
tüskék, mágnesek, pillanatragasztók nem
jöhetnek számításba, marad tehát a
nanotechnológia. A felszínüknek tapadnia kell, mint
a rovarlábnak az üvegre. Így később
összeszedhetők és újra
felhasználhatók. Ilyen technika már ma is
létezik, mégsem hallottam róla, hogy
bármely ország kémjei, kommandósai
használnának efféle kémkamerahordozó
rakétát. Miért? Mert feltűnő. Az ellenség
látja a telepítését, ergo
semlegesítheti is őket például azzal, hogy
összeszedi mindet egy tatyóba (ha van rá ideje,
kedve) vagy lefújhatja őket borotvahabbal (én ezt
csinálnám). Sokkal több értelme lenne
ehelyett egy hordozható infrakamerának vagy
röntgengépnek, esetleg ezek
kombinációjának, ami átlát a
falakon. Ez ugyanis kevésbé feltűnő.
4. Tenyértelefon:
Nyomd rá a tenyered egy üveglapra és élvezd a
videotelefonálás örömeit. Szuper! Eltekintve
attól, hogy az emberi kéz egy baromira kifinomult
és mozgékony eszköz, amibe bármit
beültetni ekkora méretben komolyan zavarni fogja a
tulajdonost a fogásban. És hogy oldja meg a
készülék a kép
kivetítését a felületre? A bőrön
keresztül? Aminek változó elektromos
ellenállása van, nem beszélve az üvegről, ami
amorf anyag és szintén rosszul vezeti az áramot
és önmagában alkalmatlan a
képalkotásra. Több értelme lett volna a
filmben látható világító
tetoválást felhasználni erre a célra.
Átlátszó nanorészecskéket
fecskendeznek az ember bőre alá, amik együttesen alkotnak
egy robotrajt, telefonként működve. Szükség
esetén világítani is tudnak, kirajzolva a telefon
számlapját és különféle egyszerű
információkat a bőr alatt. Egy ilyet nem késsel
kell kioperálni a tulajból, hanem meg kell
rongálni: forró vaslapra tenyereléssel vagy a
villanydrót tapizásával. Kétoldalú
videotelefonálásra viszont nem alkalmas.
5. Mágneses autók:
Ahhoz, hogy egy személygépkocsi lebegjen a
fémút fölött vagy alatt, jó erős
mágnesek kellenek, amik köztudottan károsan hatnak
az élő szervezetekre. Utánanéztem és
megtudtam, hogy kb. 20000 Gauss fölött veszélyes a
mágneses tér az emberre. Ennél
valószínűleg több kell ahhoz, hogy egy kocsi majd
fél méterre (de a biztonságos
közlekedéshez minimum szükséges 10-20 centire)
lebegjen a levegőben. Plusz a tolóerő a haladáshoz.
És szabályozhatónak kell lennie az erejének
a változó terhelés miatt. Szóval meg lehet
csinálni, csak rengeteg mágneses fém kell az
országútba, ami nagyon megdrágítja a
dolgot. Nem véletlen, hogy a mágnesvasutak nem akarnak
elterjedni a világon és csak az egész
világot árukkal ellátó kínaiak
engedhetik meg maguknak. Az viszont zseniális ötlet, hogy
nem csak az út fölött haladnak a kocsik, hanem alatta
is. Engem mondjuk kiverne a frász, ha így
lógnék egy fémkaszniban jó magasan, de
biztos akadnak olyan bolondok, akik megkockáztatnák a
függőkocsizást. Forgalmi dugó vagy műszaki hiba
esetén csuda izgi lehet várni a mentőegységekre
vagy kipisálni az ablakon. Aztán küldök
virágot a sírjukra, mikor meghalnak rákban a
mágneses tér mellékhatása miatt. És
mielőtt valaki azzal jönne, hogy "de a kocsiszekrény biztos
le van árnyékolva", elárulom: ahhoz jó
nehéz fémpajzsok kellenének, amik még
nehezebbé teszik az amúgyis dögnehéz
járgányt (mágnesek, energiaforrás),
ráadásul kívül nem lehet
árnyékolni, mert akkor hogy taszítja el a kocsit
az úttól? Beszálláskor ugye közel kell
menned az autódhoz, belesétálva a mágneses
térbe, ami rögtön kitépi a fém
protéziseket belőled, elszedi a kulcsaid, a stukkered meg a
fém övcsatod. Aztán birkózhatsz a gép
hasa alatt érte...
6. Emeletes város:
Ha minden képzeletet felülmúlóan
hiperlátványos sci-fit akarsz csinálni,
építs emeletes várost. A Coruscant rozzant
bódéfalu ahhoz képest, amit ebben a filmben
elkövettek a látványtervezők Londonnal.
Szegény Big Bent is beépítették a
poén kedvéért. Egy ilyen
létesítmény iszonyúan drága lenne,
ráadásul ahogy kivitelezték, úgy
életveszélyes. Gondoljunk arra, mi történik,
ha jön egy rendesebb vihar, csak szerény száz
kilométeres széllel, esővel vagy hóval és
nekifeszül ezeknek a ki tudja milyen lábakon
álló vagy talán lebegő
házszerűségeknek meg utaknak? Vagy jön egy
közepes földrengésecske és megrázza a
kócerájt? Az eredmény már egyetlen
házikó ledőlésekor is tömeghalál.
Századekkora összegből építhettek volna
zárt kupolavárosokat a közeli szennyezett
területekre, de az persze nem lett volna ennyire
látványos...
7. Energialasszópuska:
Ez is egy nagyon látványos és ötletesnek tűnő
szerkentyű, ami egyetlen fanatikus rajongó
játékgyűjteményéből sem hiányozhat
majd. A kérdés csak az, miből van a lasszó? Ha
fémből, hogyan és miért világít? Ha
világító izéből van, hogy képes
intelligensen rácsavarodni az áldozatára és
foglyulejteni? Ha ezt is tudja, hogy képes a puskát
tartó ember könnyedén ide-oda rángatni vele a
foglyot a távolból? Erőkarról,
tömegtehetetlenségről, egyebekről nem hallottak még
az alkotók?
Röviden ennyi. Anno megnéztem a total recall 2070 tv
sorozatot is, ami egész jó lett volna, ha nem
ordít róla az igénytelenség. Minden
epizódba ugyanazt az átvezető jelenetet tették
bele merő spórolásból. Remélve, hogy nem
tűnik fel a nézőknek, hogy 6-8-10-szer látják
ugyanazt. Brr!!! Az ilyen húzásokat komolyan
büntetni kéne.
Készült: 2013.01.08.