JACK MCDEVITT ŰRHAJÓS REGÉNY SOROZATAI - KRITIKÁK
Az Alex Benedict sorozatként közismert Chase Kolpath sorozat:
Sajnos az eredeti kritikáim egy része időközben elveszett (mert
magamnak nem mentettem el őket), pedig két-három helyre is
feltöltöttem mindegyiket a neten (könyvkiadók oldalaira és sci-fi
szakoldalakra kritikának, kedvcsinálónak), ami hűen árulkodik
arról, hogy mennyire megbízhatatlan az emberiség öröknek, meg
letörölhetetlennek hirdetett kollektív emlékezete (persze ez a
házi pornó videókra nem vonatkozik). Ezért írnom kellett hozzájuk
újakat. Íme:
1. SZÜLETETT STRATÉGA
Metropolis Média Group Kft., 2008.
Nekem nem igazán tetszett ez a regény. Valahogy nehézkesnek,
nehezen érthetőnek éreztem a szövegét. Sok volt benne a
mellébeszélés, üres rizsa, helykitöltő szöveg, ráadásul maga a
történet sem igazán izgalmas (roncskeresés). Az alapötletből
viszont jóval többet is ki lehetett volna hozni. Érződik ezen a
művön, hogy a szerző egyik első regénye és még csak próbálgatta a
szárnyait. De attól még, hogy sokan feldicsérték, bizony nem lesz
jó könyv.
Készült: 2017.02.13.
2. POLARIS
Metropolis Média Group Kft., 2009.
Ez egy remek könyv! Sokkal jobban sikerült, mint a Chase Kolpath
sorozat első kötete, amit valami érthetetlen okból Alex Benedict
sorozatnak nevezett el a kiadó, noha nem ő a főszereplője a
történeteknek a második résztől kezdve, hanem a titkárnője. Ez a
nyomozás a Polaris űrhajó titka után végig izgalmas, noha a
látszat ellenére nem krimiről van szó. Az én számomra
gyakorlatilag ezzel indult ez a sorozat, ezután döntöttem el, hogy
a szerző többi könyvét is meg fogom venni és el fogom olvasni.
Vagyis a beetetés tökéletesen sikerült.
Készült: 2017.02.13.
3. ELVESZETT KOLÓNIA
Metropolis Média Group Kft., 2010.
Ez egy izgalmas nyomozás története egy sok ezer éve elveszett
űrhajó után, aminek az utasairól kiderül, hogy még mindig élnek a
galaxis egy távoli pontján és azóta egy teljesen önállóan fejlődő
civilizációt sikerült felépíteniük, ami mit sem tud az emberiség
többi részéről. A találkozás így olyan, mintha egy idegen
civilizációval lépnének kapcsolatba a régiségkereskedők. Nekem
tetszett ez a sztori, úgyhogy mindenkinek tudom ajánlani.
Készült: 2017.02.13.
4. AZ ÖRDÖG SZEME
Metropolis Média Group Kft., 2011.
Az emberiség bejárta az egész galaxist. És pont a Tejútrendszer
peremén sikerült gyarmatosítaniuk egy bolygót, messze mindentől.
Ami egy kozmikus kataklizma miatt komoly bajba kerül. Amit persze
többen is megpróbálnak eltitkolni a népes lakosság elől, míg
majdnem késő lesz cselekedni. De Chase Kolpath ismét beleüti az
orrát az eseményekbe és azt teszi, amit egy hősnőnek tennie kell.
Szerintem ez a sorozat talán legjobban sikerült része, feltétlenül
érdemes elolvasni!
Készült: 2017.02.13.
5. ECHO
Metropolis Média Group Kft., 2012.
Az emberiség bejárta már az egész galaxist, mégis, csak néhány
bolygón találtak idegen életformákat és csupán egyetlen értelmes
civilizációra bukkantak eddig, a Némákra. Aztán Alex Benedict és
Chase Kolpath nyomozni kezdenek egy régiség után és kiderül, hogy
egy távoli bolygón él egy fejletlen, idegen civilizáció. Ez a
sztori egész jó lett volna, ha McDevitt nem rontja el a végét,
rossz helyre téve a mondanivaló hangsúlyát. Szerintem alapvető
írói hibát vétett azzal, hogy a regény pont az idegenekről nem
szól, akikről alig tudunk meg valamit a végén. Mintha teljesen
lényegtelenek volnának az ügy szempontjából és csak a nyomozás
számítana. Én egészen máshová, az idegenekre helyeztem volna a
hangsúlyt ennél a történetnél. Így ugyanis erős hiányérzettel
tettem le ezt a könyvet. Amit súlyosbít a tény, hogy a sorozat
későbbi köteteiben sem esik többé egyetlen szó sem ezekről a
humanoid idegenekről, mintha nem számítanának.
Készült: 2017.02.13.
6. TŰZMADÁR
Metropolis Média Group Kft., 2013.
Kifejezetten élveztem ezt a történetet, aminek a hátoldalán
szereplő fülszöveggel ellentétben nem sok köze van a párhuzamos
univerzumokhoz. Inkább egy sajátos kísértethajó história, amiben a
téridő egy fura (kitalált) tulajdonsága játsza a főszerepet. És
nincsenek benne olyan "egyesek", akik bármit megtennének, hogy a
rejtély megoldatlan maradjon.
Ez egy SF filozófiai mű. Nem sok akció van benne, annál több a
moralizálás. A vége mondjuk kissé laposra sikerült, én azért
betettem volna még oda néhány magvas gondolatot a témával
kapcsolatban, amik nyilvánvalónak tűntek számomra, de a szerző úgy
látszik sietett és nem vitatta meg senkivel a regényt kiadás
előtt. Összességében elmondható, hogy méltó 6. része ez a Chase
Kolpath sorozatnak. Ne hagyjátok ki!
Készült: 2014.04.07.
7. FELTÁMAD A MÚLT
Metropolis Média Group Kft., 2016.
Komoly hibája a Chase Kolpath sorozat eme részének, hogy csak a
25. fejezettől, azaz a mű felétől kezd mérsékelten érdekes, de
csöppet sem izgalmas lenni. Addig meglehetősen unalmas,
visszafogott az egész, pedig egyszerre két téma körül is
bonyolódnak az események. Egyrészt a Tűzmadár (a sorozat előző
kötete) eseményeinek folytatását olvashatjuk, másrészt egy újabb
műkincs kereső akció nagyrészt izgalom mentes történetét.
Némileg rontott a regényen az is, hogy néhol hiányos, illetve nem
eléggé világos egyes dolgok megfogalmazása. Időnként nem tudtam
olvasás közben, ki kicsoda, mi a szerepe a történetben, pontosan
hol is vagyunk éppen, mi, mihez, hogyan kapcsolódik? Túl sok volt
a mellékszereplő a sztoriban, túl sok a nehezen megjegyezhető
idegen név és a különféle utalásokat is csak az fogja érteni, aki
olvasta a szerző korábbi könyveit, nem csak ebből a sorozatból
(hanem a Priscilla Hutchins sorozatból is).
Azon nem ütköztem meg, hogy a könyv elején az áll: az évezredek
alatt elvesztek az űrkorszak hajnalával kapcsolatos információk és
eltűntek, megsemmisültek a tárgyi bizonyítékok. De amikor azt írja
a szerző, hogy az emberiség a XXI. század közepére felismerte,
hogy nincs egy nagy, egységes elmélet a fizikában, akkor bizony
felhördültem. Ez nagy fokú tájékozatlanságról árulkodik McDevitt
részéről. Mivel azt feltételezi, hogy mi már tudunk mindent, amit
lehet és az utánunk következő évezredekben már nem várhatók nagy
és alapvető felfedezések, amik totálisan elsöprik a jelenlegi
elképzeléseinket. Minő naivitás!
Készült: 2017.02.04.-07.
8. OCTAVIA ELTŰNT
Metropolis Média Group Kft., 2023.
Az Alex Benedict sorozatnak nevezett Chase Kolpath sorozat 8.
részében az Octavia űrállomás eltűnése után folyik a nyomozás. A
történet legfőbb hibája, hogy az első fele eredménytelen
kutatással és kérdezősködéssel, utánajárással telik el, s csak a
190. oldaltól kezdve válik érdekessé és izgalmassá az egész. Noha
a végkifejletet előre ki lehet találni, mert a szerző
gyakorlatilag elárulta azt, mégis tanulságos, több szempontból. Az
alábbiakban összefoglaltam a feltűnőbb hibákat a műben:
1. A 7. fejezetben egy fizikus azt magyarázza, hogy elképzelhető
egy fekete-fehér univerzum, ahol nincsenek színek. Ebből világosan
kiderül, hogy a szerző nem tudja, mi az a szín? A fénysugár
hullámhossza. A szemünkkel nem látunk színeket, csak a piros, zöld
és kék hullámhosszú fénysugarak intenzitását tudjuk érzékelni.
Ezek egymáshoz viszonyított arányából alakítjuk ki a szín élményét
az agyunkban. Jó lett volna, ha a szerző elolvastatja egy
fizikussal a regényt a megjelenés előtt, hogy az felhívhassa a
figyelmét erre a hibára. Ha valaki sci-fit ír, benne tudományos,
fizikai kijelentésekkel, akkor illene legalább értenie a fizikához
vagy utánanéznie a részleteknek.
2. A 10. fejezetben a szerző azt írja, hogy a Prime kávézó falait
art deco stílusban díszítették, amit múlt századiként határoz meg.
Csakhogy az art deco stílusirányzat a XX. század első felében volt
világszerte elterjedt, kb. 1910-1940 közt, utána megszűnt, a
helyét más irányzatok vették át. Ez a regény pedig jó tízezer
évvel később játszódik, a távoli Rimway bolygón, ahol nagyjából
kizárt, hogy az art deco múlt századi irányzat legyen.
3. A 10. fejezetben a szerző azt állítja, hogy a fekete lyuk
tömege több ezer G-osztályú napénak felel meg. Ugyanakkor korábban
azt írta, hogy mindössze 20 kilométer az eseményhorizont alatt
rejtőző neutroncsillag átmérője. A valóságban a fekete lyukaknak
két nagy csoportja van: a néhány naptömegű kis fekete lyukak, amik
egy csillagból keletkeztek, annak összeomlása során és kb. 20
kilométeresek. És az óriás fekete lyukak, amik sok millió vagy sok
milliárd csillagból keletkeztek a galaxisok, gömbhalmazok magjában
és kb. több millió kilométeresek. A közepes méretű fekete lyukak
viszont nagyon ritkák, amik csak néhány ezer csillag tömegének
felelnek meg és több ezer kilométeresek. Olyan ritkák, hogy csak
nemrég sikerült megtalálni az elsőt, egy évvel ezen regény
megírása (2019) után. Így rendkívül valószínűtlen, hogy az
Orion-karban, hozzánk ennyire közel létezzen egy ilyen objektum.
Források:
1.
https://csillagvizsgalo.hvgblog.hu/2020/09/28/kicsi_kozepes_szupernagy_fekete_lyukak_minden_meretben/
2.
https://ipon.hu/magazin/cikk/kozepes-meretu-fekete-lyukat-talalt-a-hubble
4. A 12. fejezetben a szerző azt állítja, hogy a tér olyan, mintha
gumiból készült volna, amit a tömegek meghajlítanak és az így
keletkező görbületen muszáj lecsúszni: így működik a gravitáció.
Csakhogy ez tényszerűen nem igaz és ezt már évtizedek óta tudjuk.
Egyrészt, mert a tér: köztes távolság két valami közt. Ha ez
semmi, akkor nem hajlítható, mert a hajlításhoz szerkezete,
formája kéne, hogy legyen, ami deformálható. Ha a tér hajlítható,
akkor szerkezete van, tehát valamiből kell, hogy álljon. De erről
senki nem tud semmit mondani hivatalosan. Másrészt, mert a
gumilepedő 2D-s, amit a rárakott súly 3D-ben görbít meg. Tehát a
3D-s gumilepedő teret a benne lévő súlynak 4D-ben kéne
meggörbítenie, ami viszont észlelhetetlen változás a 3D-ből nézve.
A síkemberek számára is észlelhetetlen az, ha a síkuniverzumukat
meghajlítják 3D-ben, mert ők csak a sík mentén tudnak észlelni.
Úgyhogy a szerző itt megint elfelejtett utána nézni a
részleteknek, de főként: elfelejtett gondolkodni.
5. A 17. fejezetben azt írja a szerző, hogy az űrbe kihelyezendő
rádióteleszkóp egy lesimított élű, fekete fémdoboz. Tehát egy
téglatest. Majd később, a 19. fejezetben ez hirtelen gömbbé
változik, ami arra utal, hogy a szerző nagyon nem figyelt oda írás
közben és később sem vette észre ezt a hibát.
6. A 26. fejezetben az űrhajósok ingekkel, lepedőkkel,
törölközőkkel fedik be és ragasztják le az összes ablakot belül,
az űrhajóban, a hídon és az utaskabinokban. Hogy a napfény ne
törjön be oda. Milyen űrhajó az, aminek az ablakait nem védi
kívülről becsukható redőny vagy páncéllap? Ami egyben a kozmikus
sugárzás és a mikrometeorok becsapódásai ellen is védi az üveget
és az utasokat?
7. A 26. fejezetben Ark azt állítja, hogy az ő időszámításuk
szerinti időtartamról nem tudja, mennyi időt jelent az emberi
időszámítás szerint? Miközben már rengeteg ideje volt beszélni
Bellével. Nem jutott eszükbe összehasonlítani a mértékegység
rendszereiket? Ez alapvető lenne minden kommunikációhoz és közös
tevékenységhez, a félreértések elkerülése végett.
8. A 26. és 27. fejezetben a csapatnak nem jut eszébe, hogy a
napkollektor mögé álljon be az űrhajóval, hogy takarásban legyenek
a napsugárzástól és sötétben, hűvösben dolgozhassanak.
9. A 30. fejezetben Clemens azt állítja, hogy Housman az
űrsiklóval beleszáguldhatott az Ocatvia űrállomásba és ezzel
belelökhette a fekete lyukba. Amivel csak az a baj, hogy az
űrsikló sokkal kisebb méretű és tömegű, mint az űrállomás, így a
kitérés minimális lenne. És spirális pályát eredményezne befelé,
ami elég időt hagyna a személyzetnek és a vezérlőrendszernek, hogy
a manőverező hajtóművekkel korrigálják a pályát és eltávolodjanak
a fekete lyuktól. Ami körül 146 nap a keringési idejük, míg a
kommunikáció megszakadása alig 31 óráig tartott eközben a fekete
lyuk takarása miatt. Ez még akkor is így van, ha megsérül az
űrállomás burkolata, mert minden rendszer nem mehet tönkre benne
egyszerre, a túlbiztosítás és a szerkezet nagy mérete miatt.
10. Az utószóban Chase azt állítja, hogy alig 5 évvel az Octavia
eset megfejtése után, hirtelen eltűnt az emberi társadalomból az
elutasítása az MI-knek és végre mindenki elfogadja őket
élőlényeknek. Ami eléggé valószínűtlen, tekintettel arra, hogy
előtte legalább tízezer éven át ez nem történt meg. Akkor most
miért történt meg hirtelen? Egy ennyire drasztikus társadalmi
változásnak a kollektív hozzáállásban óriási eseménynek kellett
volna lennie, ami minden ember lakta világra kiterjed. A
valóságban egy ilyen folyamatnak legalább 1-2 emberöltőnyi idő
alatt kéne lejátszódnia, az emberi népesség teljes
kicserélődésével párhuzamosan, ahogy meghalnak az ellenzői és
felnő egy új generáció, ami már nem elutasító.
Készült: 2024.06.17. - 23.
* * * * * *
Priscilla Hutchins sorozat:
1. EMLÉKMŰ A CSILLAGOKBAN
Metropolis Média Group Kft., 2014.
A Priscilla Hutchins sorozat első kötetén már érezni lehet, hogy
régen készült (1994-ben), mert igencsak elavult gondolatok vannak
benne arról, hogy milyen állapotban lesz a Föld ökológiai
rendszere és éghajlata, meg az emberiség 200 év múlva, meg hová
fejlődik addigra az űrtechnológiánk. De ez nem baj. Ki lehet bírni
az antik-SF-et (ha jól van megírva).
A sztori első 10 fejezete meglehetősen unalmas, tele lényegtelen
részletekkel és a szereplők mellébeszélésével, pöcsölésével. Ezen
át kell küzdenie magát az olvasónak, ami sokakat
elbátortalaníthat. De aztán a 11. fejezettől kezdve picit
érdekessé válik a történet, majd a 14. fejezettől komolyan
érdekessé válik, ám csak a 3. résztől (15. fejezet) kezdve lesz
izgalmas a sztori, kb. a 200. oldal után. Tehát a könyv első felét
egyértelműen elszúrta szerintem a szerző. Utána viszont elkezd
brillírozni és hozza a megszokott formáját. Nem is tudtam letenni
a könyvet, míg a végére nem értem.
A Baltimore Sun hátlapra tett kritikája, miszerint a Randevú a
Rámával óta nem született ilyen izgalmas regény egy idegen értelem
titkának megfejtéséről - szerintem erős túlzás. Tényleg ennyire
színvonaltalan volt az amerikai SF regény kiadás 1973-tól 1994-ig
(az 20 kemény év!)? Ezt nehezen hiszem.
Remélem a sorozat következő részei azért jobbak lesznek. Nagyjából
úgy, ahogy a Chase Kolpath sorozat is jobb lett a 2. résztől
kezdve, vagyis az első rész (Született stratéga) ott is gyengén
sikerült.
Amúgy mi ez a fantáziadús hozzáállás, hogy már megint egy olyan
sorozatba kezd bele a fickó, amiben egy űrhajósnő a főszereplő a
változatosság kedvéért? Teljesen rá van kattanva a csajokra,
ugyanakkor a szereplői nem igazán viselkednek igazi nők módjára,
én legalábbis nem éreztem a szövegen ilyesmit.
Készült: 2014.12.08.
2. ŰRHAJÓTÖRÖTTEK
Metropolis Média Group Kft., 2015.
Ezt a könyvet a harmadik része (utolsó 130 oldala) miatt érdemes
elolvasni. Az első két rész szerintem eléggé latymatagra és
gyengére sikerült. De a végére belejött a szerző és hozta a
szokásos formáját.
Pár észrevétel, amik felmerültek bennem olvasás közben:
1. Hogyan lehetséges az, hogy egy lakható, élőlényekkel teli
bolygóra nem küldenek több expedíciót az első után évtizedekig,
csak azért, mert az pórul járt a helyi ragadozók támadása miatt?
Az ilyesminek egyetlen percig sem volna szabad hátráltatnia a
kutatást, hiszen a felderítés veszélyes dolog, de fontos is. Ha az
Amerikába érkező telepesek is ilyen gyávák lettek volna, az új
világ még mindig az indiánoké lenne.
2. Hogyan lehetséges az, hogy egy 1500 utast szállító luxus
utasszállító űrhajón csak egyetlen olyan űrkomp van, amivel le
lehet szállni egy bolygóra? Egy ekkora járművön legalább 2-4 vagy
inkább egy-két tucatnyi utas és teherszállító kompnak kéne lennie.
Amik szükség esetén mentőhajóként is használhatók.
3. Miért nem próbáltak meg az orbitális pályán keringő űrhajók
utasai a meglévő átkelő kompok valamelyikéből átépítéssel
leszállóhajót csinálni? Ez jóval gyorsabb és egyszerűbb feladat
lett volna, mint a többi lehetőség, a szerző mégis csak egyetlen
kósza mondatban említi meg ötletelés közben. Nyilván azért, mert
akkor egész másként alakul a történet és kevésbé lesz izgalmas.
4. A 17. fejezetben van egy jó ötlet, ami sajnos igen gyengén lett
kidolgozva. Kellemesen feldobta volna az egyébként igen löttyedt
sztorit, ha a szerző képes megbírkózni a feladattal és izgalmasan
írja le az emberevő növény támadását a figyelmetlen főszereplő
ellen. De sajnos a szexuális gátlásai (vagy írói félénksége?)
miatt képtelen volt kihozni az ötletből a benne rejlő lehetőséget.
A poént nem lövöm le, akit érdekel, olvassa el a könyvet. Érdemes!
Készült: 2015.09.08.
3. SZELLEM AZ ÉGBEN
Metropolis Média Group Kft., 2023.
A Priscilla Hutchins sorozat 3. részében magán űrexpedíció indul
egy idegen civilizáció felkutatására. A regény eredeti címe:
Chindi, ami egy idegen űrhajónak adott név. Teljesen fölösleges
volt más magyar címet adni neki.
Rögtön az elején a szerző több hibás kijelentést is tesz. Azt
állítja, hogy az univerzum végtelen ismétlődésekből áll és
nincsenek benne anomáliák. Ami tényszerűen nem igaz, mivel az
asszimmetria miatt nincs benne két egyforma hely és időpont, tehát
végtelen nem ismétlődésekből, csupa egyediségekből áll, amik
mértéke ha nagyobb egy szintnél, akkor az már anomáliának számít.
A másik hibás kijelentése, hogy az űrhajó órái visszafelé járnak a
neutroncsillag közelében. Ez ostobaság, az idő csak egy irányba
halad: előre. Még az óriás fekete lyukak közelében (és a
belsejükben) sem telik sehol visszafelé az idő.
Az 1. fejezetben: Egy profi űrhajó kapitánynak nem kéne
hezitálnia, amikor közölnie kell az állomás parancsnokával a
létfontosságú információt, hogy csak 31 embert tud felvenni. A
parancsnoknak pedig ez kellett volna, hogy legyen a legfontosabb
kérdése: hány embert tud felvenni a közeledő űrhajó?
Senkinek nem jut eszébe, hogy az űrállomáson lévő levegő készletet
palackozza, illetve hordozható szén-dioxid szűrőket készítsen,
amiket át lehet vinni az űrhajóra, megnövelve a levegőkapacitást?
Mivel alapvetően nem az oxigénhiány a gond, hanem a szén-dioxid
szint növekedése a zárt térben.
Mekkora felelőtlenség egy protocsillag közvetlen közelébe, a
veszélyes légkörbe egy mozgásképtelen űrállomást telepíteni, ami
baj esetén nem tud eltávolodni a csillagtól, a kitöréseket meg nem
bírja ki. Ennek a létesítését nem is lett volna szabad
engedélyezni.
Az 5. fejezetben Hutch azt állítja, hogy az adóvevőn átsugárzott
filmek minősége nem olyan, mint amiket közvetlenül feltöltöttek az
adattárba. Ez sima ostobaság, mivel a digitális technológia
lényege a minőség megóvása tárolás és átvitel közben, a különböző
hibajavító eljártások révén. Legfeljebb arról lehet szó, hogy
adóvevőn keresztül csak kisebb felbontású és színhűségű,
alacsonyabb hangminőségű filmeket továbbítanak a korlátozott
sávszélesség és kevés átviteli idő miatt. Ebből kiderül, hogy a
szerző nem konyít a számítástechnikához és az informatikához.
A 14. fejezetben Hutch azt állítja, hogy a szabályzat tiltja, hogy
valaki egyedül hagyja el az űrhajót egy űrséta során. Csakhogy
korábban több helyen az szerepel a regényben, hogy az űrhajók sok
esetben egy pilótával a fedélzeten repülnek, aki ilyenkor az
MI-vel tud társalogni. Ha ilyenkor van szükség űrbeli javításra,
hogy megy ki a pilóta egyedül? A szerző ezt nem gondolta végig.
Ahogy a különböző robotok és androidok is hiányoznak a
történetből, amiket az MI-nek kéne irányítania a fedélzeten, ahol
számtalan tisztítási, karbantartási, javítási munkát kell
elvégezni, amikhez ezek nélkül népes legénység kellene.
A 20. fejezetben Tor azt mondja Hutchnak, hogy a Vertikális
égboltján látható két gázbolygó a keleti égbolton feljön, majd
lenyugszik. Ezzel csak az a gond, hogy a korábbi fejezetekben
arról volt szó, hogy a Vertikális kötött tengelyforgású és az
idegen ház az egyenlítőjén fekszik egy hegyoldalban, ahonnét a két
bolygó jól látszik, odafent az égbolton. Vagyis sosem kelnek fel
és nyugszanak le. A szerző már megint nem gondolta végig a
dolgokat. Írás előtt érdemes lett volna megterveznie a helyszínt
és térképvázlatokat készítenie magának, hogy abból dolgozzon, ne
írjon ellentmondásokat később.
A 21. fejezetben végre felbukkan a címadó chindi (navahóul:
éjszakai szellem), egy idegen űrhajó, ami nem reagál a Memphis
jelenlétére és rádióadásaira. Itt a szerző komoly logikai hibát
követ el, mert azt feltételezi, hogy a chindi személyzete korábban
járt a Nyaralóban és ők temették el a nagyobb idegent (az
epilógusban ezt a szerző megismétli). Csakhogy a Nyaraló ajtaját
nem törték be, nem vágták át és sehol sem láttak lábnyomokat vagy
keréknyomokat a porban. Miközben a chindi fedélzetén az űrhajósok
nem találkoztak repülő robotokkal, csak keréken gurulókkal. Vagyis
ezeknek nyomokat kellett volna hagyniuk a helyszínen!
A 26. fejezetben Hutchnak nem jutott eszébe, hogy egy hosszú
kötelet kilógasson hátrafelé a leszállóegységből, a nyitott
zsilipajtón keresztül. Hogy a társai elkaphassák azt és
bemászhassanak rajta a fedélzetre.
A 28. fejezetben Hutch és csapata napokat pazarolnak el arra a
Memphis fedélzetén, hogy nem csinálnak semmit. Noha a
leszállóegység komolyan megsérült és egy csomó rendszere
javításra, cserére szorulna, hogy újra működőképes legyen, mire
eljön az ideje, hogy kimentsék Tort. Ők csak ülnek és várnak.
Pedig az űrkomp nem fogja magát megjavítani.
A 29. fejezetben a szerző azt állítja, hogy a
Hazeltine-technológiával óránként fél fényévet lehet megtenni a
hiperűrben, ami kb. 180-szoros fénysebességű utazásnak felel meg.
Majd azt írja, hogy a galaxis távolabbi oldalára 15 év alatt lehet
így eljutni. Csakhogy ekkora sebességgel 15 év alatt mindössze
2700 fényévet lehet megtenni. A galaxisunk átmérője meg kb.
100.000 fényév, a vastagsága 16.300 fényév, mi pedig a magjától
kb. 27.200 fényévre vagyunk. Vagyis a szerző nagyon nem tud
számolni.
A 29. fejezet végén Hutch azt állítja, hogy a chindi két évszázad
múlva ér csak a céljához, amiből újfent kiderül, hogy nem tud
számolni. Ha az űrhajó a fénysebesség negyedével halad, akkor a 40
fényéves távot kb. 160 év alat fogja megtenni. Ezt Hutchnak fejből
tudnia kéne kiszámolni.
A 33. fejezetben Tor totális ostobaságot csinál. Kiáll a 75.000
km/s sebességgel száguldó Chindi burkolatára, egy dombra nézelődni
és integetni. A valóságban ezt nem élné túl, mert bár a világűr
üres, mégis sokfelé akadnak benne hidrogén és hélium atomok,
valamint a kozmikus sugárzás részecskéi, illetve ezeknél nagyobb
molekulák, porszemek, amik folyamatosan bombázzák az űrhajó
burkolatát. Percek alatt szitává lyuggatnák a testét,
Flickinger-mezős szkafander ide vagy oda és szörnyet halna.
A 35. fejezetben űrséta közben Hutch kikapcsolja a
Flickinger-mezőt maga körül a hiperűrben, hogy levehesse a
nadrágszíját, majd visszakapcsolja a szkafandert. A szerző szerint
érzi az űr fagyott hidegét, viszont megfeledkezik róla, hogy a
mezőben levegő is van, ami azonnal megszökik és robbanásszerűen
távozik a nő tüdejéből is. A szemgolyói meg majd kipukkadnak a
nyomáscsökkenéstől, még akkor is, ha szorosan becsukva tartja a
szemét. Úgy, ahogy ez kicsivel később, a második mező
kikapcsolásnál már tényleg megtörténik. Ezt túlélni elég rizikós,
gyakorlatilag biztos halál, mert a nyomáscsökkenéstől a bőr
felpuffad, az erek kitágulnak, a vérben pedig nitrogén
gázbuborékok képződnek (keszonbetegség). Az elpattanó erek miatt
súlyos vérzések lépnek fel a bőr alatt, szóval Hutchnak szörnyet
kéne halnia.
Összességében elég trehány munkát végzett a szerző, akinek nem
erőssége a számolás. De legalább akciódús lett és izgalmas.
Viszont kihagyott egy komoly ziccert: a 4. fejezetben azt állítja,
hogy Dolbeau városka közelében volt egy UFO leszállás. Ami során
helyi vadászok tűntek el nyomtalanul. Telitalálat lett volna, ha a
kutatócsapat rábukkan a chindi fedélzetén egy olyan teremre,
amiben ezt a helyszínt örökítik meg és a vadászok kitömött
maradványai vagy élethű másolatai ott állnak, a tőlük elvett
felszerelésekkel együtt.
Készült: 2024.05.21. - 24.