5. A
TÁRSADALMI HÁLÓZAT HARDVERES FELÉPÍTÉSE
A társadalmi hálózatnak számos népszerű elnevezése, beceneve van, ezek
közül a legismertebbek a köztudat és közháló, továbbá élköz, élháló,
infótér. Az alábbiakban tömören bemutatom a köztudat történetét,
felépítését és működését.
5.1. A HÁLÓZAT TÖRTÉNETE
A köztudati architektúra jelenlegi típusa az ELKA-2 (Eledon Köztudati
Architektúra 2-es verzió). A rendszer 1490 óta működik folyamatosan,
amikor leváltotta a rövid életű ELKA-1-et, amit közvetlenül az
Eledoneia betelepítése utáni évszázadban, 103-ban helyeztek üzembe.
A galaxisból érkező hun telepesek eredetileg a HUSZÁR-4 (Hun
Számítástechnikai Architektúra 4-es verzió) rendszert használták, és
hozták magukkal űrhajóikon, ami akkoriban már igen elavultnak és
nehezen karbantarthatónak bizonyult a komputerarcheológusok egyöntetű
szakvéleménye szerint. Az ELKA-1 kifejlesztését az Eledoneiára
letelepült népcsoportok összefogása és korszerű informatikai háttérre
való igénye motiválta. Valószínűleg ez volt az általunk ismert hun
történelemben az első teljesen időszálvonal alapú, gravitációs kristály
számítógépekkel működő, általános célú társadalmi hálózat. A témáról
részletesebb információk találhatók a számítástechnika történelmével
foglalkozó adatmúzeumi szakmunkákban.
5.2. MEGJELENÍTÉSI SZABVÁNYOK
Az ELKA-2-ben egységes szabvány szerint működik minden megjelenítő
berendezés (a szetkák vezérlőtáblája, a személyi könyvek, a holovíziós
vetítők és a tapéta képernyők). A 2 dimenziós, sík felületű képernyők
négyzet, a 3 dimenziós, térbeli mélyületű holók kocka alakúak. A
rendszer nem használ másféle képarányokat (pl. téglalapot vagy hasábot,
mint más civilizációknál), sem a rögzítésnél, sem a megjelenítésnél. Az
alapértelmezett és általánosan használt képfelbontás 2048 pixel
oldalélenként, 16 millió színben.
A személyi könyv esetében a 30x30 centiméteres felület 0,146
milliméteres pixelekből áll. Térbeli megjelenítésnél a könyv 30x30x30
centiméteres oldalélhosszúságú holokockája 1/8 tömetnyi térfogatú.
A tapétaképernyők 2 dimenziós felülete többféle szabványosított
méretben készül. Ezek: 30, 60, 90, 120, 150, 180, 210, 240 centiméteres
oldalhosszúság. Egy szabványos 2048 pixeles felbontású kép
megjelenítésekor még a 240-es tapétán is 1,171 milliméter egy képpont
mérete, ami tűéles képet biztosít messziről (kb. 1 méterről) nézve. Az
ennél nagyobb holovíziós szobrok, köztéri látványosságok egyedi
felbontásúak (nem szabványosak), de általában szintén kocka alakúak.
5.3. A KISZOLGÁLÓK TÍPUSAI
1. Átvitelirányító
Csak a rákapcsolt felhasználók: az emberek, személyi könyvek, robotok
és külső terminálok, valamint a többi kiszolgáló közti átmenő
adatforgalmat szabályozza, kezeli és irányítja. Nyilvántartja mindenki
EFA-ját és a hozzá rendelt, aktuális HAS-t. Vagyis egy telefonközpont,
útválasztó és kommunikációs interfész (átviteli illesztőegység).
2. Adattároló
Az átvitelirányítókhoz rendelt olyan szerver, ami minden személy,
szervezet és intézmény adatainak tárolóhelye. Elvileg korlátlan
tárhelyet biztosít, gyakorlatilag végesen hatalmasat. Az információk
fizikai tárolása nem digitális jelek formájában, hanem analóg módon,
holografikus technológiával történik. A kriszterek atomrácsainak
művonalain, transzcendens gravitációs hullámok formájában őrződik az
információ a repülési időben. A digitális információk is ilyen analóg,
modulált hullámokká alakítva tárolódnak benne.
3. Alkalmazás szolgáltató
Az átvitelirányítókhoz rendelt olyan szerver, ami a szetkák, hálózati
böngészőlapok, külső terminálok, járművek és robotok számára a 15-ös
komcsatornán keresztül biztosítja a vezérlő programokat, valamint a
többi szabad komcsatornán a felhasználói programokat. Ezek nem
töltődnek be futáskor a szetka memóriájába, hanem kollektív üzemmódban
futnak, szünet nélkül a szerveren és a felhasználók jelentkeznek be
rájuk. A nagyobb városok szerverfarmjain ezek mellett működnek még
minősített szoftverbázisok is, a ún. segéd alkalmazás szolgáltató
szervereken. Részletesen lásd a melléklet 7. fejezetében.
4. Egészségőr
Az átvitelirányítókhoz rendelt olyan szerver, ami a körzeti
egészségházak számára végzi az emberi felhasználók napi egyszeri
szkennelését, "É" protokollal a szetka 16-os komcsatornáján. A hívása
nem jelenik meg a felhasználó számára, tehát a program a háttérben
dolgozik. Ilyenkor a szetkába épített nanogravizor készít egy gravíziós
felvételt az illető testéről, amit a program összevet az egészséges
emberre jellemző értékekkel. Részletesen lásd a melléklet 8.
fejezetében.
5. Lakás vezérlő
A minden önálló lakás és ház elmaradhatatlan kiszolgáló rendszereit
irányító szerver. Az itt futó Lakás vezérlő programmal távirányítható
az ajtók és ablakok vezérlése, a szobák megvilágítása, a
légkondicionálás, a vízellátás, a takarítórobotok és a Háztartási
Omniregulációs Replikátor. A Lakás vezérlő a 14-es komcsatornán fut a
szetkán amikor szükség van rá. Részletesen lásd a melléklet 3.
fejezetében.
6. Könyvtár
A civilizáció minden közös tudása, tematikusan csoportosított
tárolókban van összegyűjtve. Interaktív keresőfelület, oktató programok
és karbantartó személyzet segíti a benne való eligazodást. Itt is van
nyilvános és titkosított tudás, bár ez utóbbiból nagyon kevés. A titkos
tudáshoz csak a körzeti vagy regionális vezetők és az Eledon Főtanács,
valamint az általuk felhatalmazottak férhetnek hozzá.
Az Eledoneia köztudatának vannak körzeti és központi könyvtárai. A
körzetiekből kettő leledzik mindenhol. Egy adatmúzeum, benne a
civilizáció történelmével és egy hírgyűjtemény, élén az elmúlt egy év
aktuális helyi és globális híreivel. Ezek kerülnek át később
megrostálás után az adatmúzeumba.
A királyság központi könyvtárának szerverfarmja Otthonvárosban
található. Tíz nagy csoportra osztva tartalmazza a tudományos témákat.:
1. teremtésfizika és kémia, 2. matematika és informatika, 3. földrajz
és térképészet, 4. csillagászat és űrkutatás, 5. politika és társadalom
tudományok, 6. orvoslás és egészség, emberi biológia, 7. állat és
növénytan, 8. idegen fajok és más bolygók, 9. fontos tárgyak
gravízióinak gyűjteménye a teremtőgépek számára. Az omniregulátorokat
kiszolgáló kriszterek nem ide tartoznak, hanem a gravízió tárolók közé.
10. szépirodalom, zene, film és más vegyes adatok tárolója.
7. Munkahely
Az emberi jelenlétet igénylő (bejárós) és távmunka kiszolgálók
csoportja, ahová dolgozni lehet bekapcsolódni virtuálisan, M
protokollal. Rajtuk keresztül irányíthatók a munkahelyi berendezések,
munkarobotok és különféle járművek. A fontosabb munkahelyi kiszolgáló
típusok.:
1. Hálózati adminisztrátorok:
Főleg a távmunkások, akik az egész
társadalmi hálózat működtetését, karbantartását végzik. Rendszergazdák,
programozók, szerelők, könyvtárosok, hivatalnokok, hírnökök, tanárok,
nevelők, adatbányászok, rendőrök, moderátorok, vezetők, politikusok,
stb.
2. Kétkezi munkahelyek: A
bejárós dolgozókat segítő rendszerek.
Karbantartók, technikusok, fodrászok, szakácsok, orvosok, tűzoltók,
mentők, stb.
3. Termelők: A nem háztartási
célú teremtőgépek üzemeltetői. Ide
tartoznak a prototípus készítéssel foglalkozó szakemberek is az ipar és
élelemgyártás területén, valamint a fejlesztők, tervezők, építészek,
mérnökök, formatervezők, lakberendezők, stb.
4. Közlekedésiek: A különféle
járművek és közlekedési eszközök
karbantartói, vezetői, kiszolgálói és irányítói. Pilóták, utaskisérők,
sofőrök. Ide tartoznak a mozgólépcsők, fényliftek, térkapuk, felszíni,
légi és vízi járművek, űrhajók és a robotok többsége is.
5. Kutatók: Egyetemek,
tudományos szakemberek, kisérletezők és
feltalálók.
6. Művészek: A szellemi
termékek készítői. Programozók, grafikusok,
írók, költők, festők, szobrászok, színészek, filmesek, de itt kapnak
helyet a szórakoztató rendszerek (játékprogram felületek) is.
7.Katonaság: Az ezzel
kapcsolatos adatok titkosak.
8. Gravízió tároló
A HOR-okkal és minden más teremtőgéppel létrehozható tárgyak gravízióit
őrző kriszterek. Ezek külön nagy sávszélességű élvonalakkal
kapcsolódnak a Lakás vezérlőkhöz és a Termelők munkahelyi szervereihez,
hogy a replikátorok számára biztosítani tudják a létrehozandó testek
kliséit. Részletesen lásd a melléklet 12. fejezetében.
5.4. A SZERVERFARMOK FELÉPÍTÉSE
A társadalmi hálózatban egy normál szerverfarm krisztereinek típus
szerinti megoszlása a következő.:
Maximum 200 db átvitelirányító: 1 kriszter általában 300-400 embert,
plusz a rendelkezésükre álló személyi könyveket, robotokat és
androidokat tudja kiszolgálni.
Ugyanennyi alkalmazás szolgáltató: A különféle vezérlő programokat és
felhasználói alkalmazásokat futtatják állandóan. A nagyvárosokban segéd
alkalmazás szolgáltatók is működnek, amik a minősített szoftverbázist
futtatják. Az ügyfelek kiszolgálása multiplexelve történik, nagy
forgalom esetén időosztással, ahol teljes terhelésnél a rendszer
késedelmi ideje maximum 4-5 másodperc.
Ugyanennyi Egészségőr: 1 kriszter maximum 500 embert pásztáz végig
naponta.
Ugyanennyi adattároló: 1 kriszter maximum 1000 ügyfél adatait tárolja
el.
Egy vagy több Lakás vezérlő: Az adott közigazgatási területen lévő
lakások és házak működtetéséhez szükséges szerverek. 1 kriszter maximum
1000 lakást képes egyszerre irányítani, minimális késedelemmel (4-5
másodperc).
Egy vagy több könyvtári adatmúzeum: A közigazgatási terület saját
történelemkönyve, ahová az elhunyt személyek értékes adatait is
elmentik, tehát az irodalmi műveket, a képi, filmes, zenei és
holografikus alkotásokat, stb.
Egy vagy több könyvtári hírgyűjtemény: Az adott közigazgatási terület
minden híre egy évre visszamenőleg. Elévülés után átkerülnek az
adatmúzeumba vagy törlődnek. Itt van redundancia, tehát a globális
hírek minden körzet hírei közt szerepelhetnek.
Hat vagy több munkahely: adminisztrátorok, kétkeziek, termelők,
közlekedésiek, kutatók, művészek. Katonai szerverek nem futnak a civil
szerverfarmokon.
Egy vagy több gravízió tároló: A közigazgatási körzetben lévő HOR-ok és
egyéb teremtőgépek számára biztosítják a testek gravízióit. Minden
körzetben megtalálható a HOR-ok aktuális katalógusainak teljes tartalma.
Egy farmon így maximum 1000 kriszter működhet (a címzési korlát miatt)
a gondosan szabályozott hőmérsékletű, légnyomású és páratartalmú,
mechanikai rezgésektől árnyékolt gépcsarnokokban. Otthonváros 15
milliós lakosságának kiszolgálásáról majdnem 200 szerverfarm
gondoskodik, melyek több kaptárban szétszórva működnek.
A globális hálózat biztonságát szolgáló Árnyéktár tartalék rendszerében
(ami több külön kaptárat tölt meg) ugyanannyi kriszter működik, ahány
az egész Aurinóban található szétszórva (beleértve a Palemoniát és az
autoszférákat is). A telepesbolygók önálló Árnyéktárakkal rendelkeznek,
csillagrendszerenként eggyel. A gépek hardveres karbantartását
mindenhol robotok végzik, a szoftveres javításokkal intelligens
célprogramok és emberi rendszergazdák foglalkoznak közösen.
5.5. A HÁLÓZAT TOPOLÓGIÁJA
1. Logikai topológia
Az információ átvitele mindig a felhasználók és valamely kiszolgáló
vagy két kiszolgáló között zajlik. A felhasználók (emberek, robotok,
személyi könyvek, külső terminálok) egymással csak a kiszolgálókon
keresztül tudnak kommunikálni a rendszer felépítése miatt. Az
átvitelirányítókra minden felhasználó és a többi hozzá rendelt
kiszolgáló csillagpontosan, közvetlen fluidszál vonalon kapcsolódik.
Ezek ugyanígy csatolódnak farmonként a főszerverükre, amik egy
közigazgatási körzeten belül egymással hálózatos gráfot alkotnak. A
gráf minden tagja 12-16 vonallal kapcsolódik a közvetlen szomszédaihoz.
A körzetfürtök a régiójukon belül szintén ugyanilyen 12-16 vonalas
gráfba kapcsolódnak, ahogyan a régiók is. A teljes hálózatnak így öt
szintje van (a HAS öt része).
A hálózat topológiája matematikai módszerekkel tervezett, nagy
bonyolultságú, útvonal redundáns gráf. Nem skálafüggetlen hálózat, így
nincsenek olyan csomópontjai, amik kiesése megbénítaná vagy
széttördelné a rendszert.
2. Fizikai topológia
A szerverfarmoktól fölfelé a csomópontok közti kapcsolatot egyenként 10
000 időszálból álló adatátvivő kötegek biztosítják. Minden szálon több
száz önálló kapcsolat futhat párhuzamosan, adatmennyiségtől függően. A
kötegeket szinte lehetetlen túlterhelni, így maximális adatforgalom
mellett is zökkenők nélkül működik a rendszer.
6. melléklet