5. A TÁRSADALMI HÁLÓZAT HARDVERES FELÉPÍTÉSE

A társadalmi hálózatnak számos népszerű elnevezése, beceneve van, ezek közül a legismertebbek a köztudat és közháló, továbbá élköz, élháló, infótér. Az alábbiakban tömören bemutatom a köztudat történetét, felépítését és működését.

5.1. A HÁLÓZAT TÖRTÉNETE

A köztudati architektúra jelenlegi típusa az ELKA-2 (Eledon Köztudati Architektúra 2-es verzió). A rendszer 1490 óta működik folyamatosan, amikor leváltotta a rövid életű ELKA-1-et, amit közvetlenül az Eledoneia betelepítése utáni évszázadban, 103-ban helyeztek üzembe.
A galaxisból érkező hun telepesek eredetileg a HUSZÁR-4 (Hun Számítástechnikai Architektúra 4-es verzió) rendszert használták, és hozták magukkal űrhajóikon, ami akkoriban már igen elavultnak és nehezen karbantarthatónak bizonyult a komputerarcheológusok egyöntetű szakvéleménye szerint. Az ELKA-1 kifejlesztését az Eledoneiára letelepült népcsoportok összefogása és korszerű informatikai háttérre való igénye motiválta. Valószínűleg ez volt az általunk ismert hun történelemben az első teljesen időszálvonal alapú, gravitációs kristály számítógépekkel működő, általános célú társadalmi hálózat. A témáról részletesebb információk találhatók a számítástechnika történelmével foglalkozó adatmúzeumi szakmunkákban.

5.2. MEGJELENÍTÉSI SZABVÁNYOK

Az ELKA-2-ben egységes szabvány szerint működik minden megjelenítő berendezés (a szetkák vezérlőtáblája, a személyi könyvek, a holovíziós vetítők és a tapéta képernyők). A 2 dimenziós, sík felületű képernyők négyzet, a 3 dimenziós, térbeli mélyületű holók kocka alakúak. A rendszer nem használ másféle képarányokat (pl. téglalapot vagy hasábot, mint más civilizációknál), sem a rögzítésnél, sem a megjelenítésnél. Az alapértelmezett és általánosan használt képfelbontás 2048 pixel oldalélenként, 16 millió színben.
A személyi könyv esetében a 30x30 centiméteres felület 0,146 milliméteres pixelekből áll. Térbeli megjelenítésnél a könyv 30x30x30 centiméteres oldalélhosszúságú holokockája 1/8 tömetnyi térfogatú.
A tapétaképernyők 2 dimenziós felülete többféle szabványosított méretben készül. Ezek: 30, 60, 90, 120, 150, 180, 210, 240 centiméteres oldalhosszúság. Egy szabványos 2048 pixeles felbontású kép megjelenítésekor még a 240-es tapétán is 1,171 milliméter egy képpont mérete, ami tűéles képet biztosít messziről (kb. 1 méterről) nézve. Az ennél nagyobb holovíziós szobrok, köztéri látványosságok egyedi felbontásúak (nem szabványosak), de általában szintén kocka alakúak.

5.3. A KISZOLGÁLÓK TÍPUSAI

1. Átvitelirányító
Csak a rákapcsolt felhasználók: az emberek, személyi könyvek, robotok és külső terminálok, valamint a többi kiszolgáló közti átmenő adatforgalmat szabályozza, kezeli és irányítja. Nyilvántartja mindenki EFA-ját és a hozzá rendelt, aktuális HAS-t. Vagyis egy telefonközpont, útválasztó és kommunikációs interfész (átviteli illesztőegység).
2. Adattároló
Az átvitelirányítókhoz rendelt olyan szerver, ami minden személy, szervezet és intézmény adatainak tárolóhelye. Elvileg korlátlan tárhelyet biztosít, gyakorlatilag végesen hatalmasat. Az információk fizikai tárolása nem digitális jelek formájában, hanem analóg módon, holografikus technológiával történik. A kriszterek atomrácsainak művonalain, transzcendens gravitációs hullámok formájában őrződik az információ a repülési időben. A digitális információk is ilyen analóg, modulált hullámokká alakítva tárolódnak benne.
3. Alkalmazás szolgáltató
Az átvitelirányítókhoz rendelt olyan szerver, ami a szetkák, hálózati böngészőlapok, külső terminálok, járművek és robotok számára a 15-ös komcsatornán keresztül biztosítja a vezérlő programokat, valamint a többi szabad komcsatornán a felhasználói programokat. Ezek nem töltődnek be futáskor a szetka memóriájába, hanem kollektív üzemmódban futnak, szünet nélkül a szerveren és a felhasználók jelentkeznek be rájuk. A nagyobb városok szerverfarmjain ezek mellett működnek még minősített szoftverbázisok is, a ún. segéd alkalmazás szolgáltató szervereken. Részletesen lásd a melléklet 7. fejezetében.
4. Egészségőr
Az átvitelirányítókhoz rendelt olyan szerver, ami a körzeti egészségházak számára végzi az emberi felhasználók napi egyszeri szkennelését, "É" protokollal a szetka 16-os komcsatornáján. A hívása nem jelenik meg a felhasználó számára, tehát a program a háttérben dolgozik. Ilyenkor a szetkába épített nanogravizor készít egy gravíziós felvételt az illető testéről, amit a program összevet az egészséges emberre jellemző értékekkel. Részletesen lásd a melléklet 8. fejezetében.
5. Lakás vezérlő
A minden önálló lakás és ház elmaradhatatlan kiszolgáló rendszereit irányító szerver. Az itt futó Lakás vezérlő programmal távirányítható az ajtók és ablakok vezérlése, a szobák megvilágítása, a légkondicionálás, a vízellátás, a takarítórobotok és a Háztartási Omniregulációs Replikátor. A Lakás vezérlő a 14-es komcsatornán fut a szetkán amikor szükség van rá. Részletesen lásd a melléklet 3. fejezetében.
6. Könyvtár
A civilizáció minden közös tudása, tematikusan csoportosított tárolókban van összegyűjtve. Interaktív keresőfelület, oktató programok és karbantartó személyzet segíti a benne való eligazodást. Itt is van nyilvános és titkosított tudás, bár ez utóbbiból nagyon kevés. A titkos tudáshoz csak a körzeti vagy regionális vezetők és az Eledon Főtanács, valamint az általuk felhatalmazottak férhetnek hozzá.
Az Eledoneia köztudatának vannak körzeti és központi könyvtárai. A körzetiekből kettő leledzik mindenhol. Egy adatmúzeum, benne a civilizáció történelmével és egy hírgyűjtemény, élén az elmúlt egy év aktuális helyi és globális híreivel. Ezek kerülnek át később megrostálás után az adatmúzeumba.
A királyság központi könyvtárának szerverfarmja Otthonvárosban található. Tíz nagy csoportra osztva tartalmazza a tudományos témákat.: 1. teremtésfizika és kémia, 2. matematika és informatika, 3. földrajz és térképészet, 4. csillagászat és űrkutatás, 5. politika és társadalom tudományok, 6. orvoslás és egészség, emberi biológia, 7. állat és növénytan, 8. idegen fajok és más bolygók, 9. fontos tárgyak gravízióinak gyűjteménye a teremtőgépek számára. Az omniregulátorokat kiszolgáló kriszterek nem ide tartoznak, hanem a gravízió tárolók közé. 10. szépirodalom, zene, film és más vegyes adatok tárolója.
7. Munkahely
Az emberi jelenlétet igénylő (bejárós) és távmunka kiszolgálók csoportja, ahová dolgozni lehet bekapcsolódni virtuálisan, M protokollal. Rajtuk keresztül irányíthatók a munkahelyi berendezések, munkarobotok és különféle járművek. A fontosabb munkahelyi kiszolgáló típusok.:
1. Hálózati adminisztrátorok: Főleg a távmunkások, akik az egész társadalmi hálózat működtetését, karbantartását végzik. Rendszergazdák, programozók, szerelők, könyvtárosok, hivatalnokok, hírnökök, tanárok, nevelők, adatbányászok, rendőrök, moderátorok, vezetők, politikusok, stb.
2. Kétkezi munkahelyek: A bejárós dolgozókat segítő rendszerek. Karbantartók, technikusok, fodrászok, szakácsok, orvosok, tűzoltók, mentők, stb.
3. Termelők: A nem háztartási célú teremtőgépek üzemeltetői. Ide tartoznak a prototípus készítéssel foglalkozó szakemberek is az ipar és élelemgyártás területén, valamint a fejlesztők, tervezők, építészek, mérnökök, formatervezők, lakberendezők, stb.
4. Közlekedésiek: A különféle járművek és közlekedési eszközök karbantartói, vezetői, kiszolgálói és irányítói. Pilóták, utaskisérők, sofőrök. Ide tartoznak a mozgólépcsők, fényliftek, térkapuk, felszíni, légi és vízi járművek, űrhajók és a robotok többsége is.
5. Kutatók: Egyetemek, tudományos szakemberek, kisérletezők és feltalálók.
6. Művészek: A szellemi termékek készítői. Programozók, grafikusok, írók, költők, festők, szobrászok, színészek, filmesek, de itt kapnak helyet a szórakoztató rendszerek (játékprogram felületek) is.
7.Katonaság: Az ezzel kapcsolatos adatok titkosak.
8. Gravízió tároló
A HOR-okkal és minden más teremtőgéppel létrehozható tárgyak gravízióit őrző kriszterek. Ezek külön nagy sávszélességű élvonalakkal kapcsolódnak a Lakás vezérlőkhöz és a Termelők munkahelyi szervereihez, hogy a replikátorok számára biztosítani tudják a létrehozandó testek kliséit. Részletesen lásd a melléklet 12. fejezetében.

5.4. A SZERVERFARMOK FELÉPÍTÉSE

A társadalmi hálózatban egy normál szerverfarm krisztereinek típus szerinti megoszlása a következő.:
Maximum 200 db átvitelirányító: 1 kriszter általában 300-400 embert, plusz a rendelkezésükre álló személyi könyveket, robotokat és androidokat tudja kiszolgálni.
Ugyanennyi alkalmazás szolgáltató: A különféle vezérlő programokat és felhasználói alkalmazásokat futtatják állandóan. A nagyvárosokban segéd alkalmazás szolgáltatók is működnek, amik a minősített szoftverbázist futtatják. Az ügyfelek kiszolgálása multiplexelve történik, nagy forgalom esetén időosztással, ahol teljes terhelésnél a rendszer késedelmi ideje maximum 4-5 másodperc.
Ugyanennyi Egészségőr: 1 kriszter maximum 500 embert pásztáz végig naponta.
Ugyanennyi adattároló: 1 kriszter maximum 1000 ügyfél adatait tárolja el.
Egy vagy több Lakás vezérlő: Az adott közigazgatási területen lévő lakások és házak működtetéséhez szükséges szerverek. 1 kriszter maximum 1000 lakást képes egyszerre irányítani, minimális késedelemmel (4-5 másodperc).
Egy vagy több könyvtári adatmúzeum: A közigazgatási terület saját történelemkönyve, ahová az elhunyt személyek értékes adatait is elmentik, tehát az irodalmi műveket, a képi, filmes, zenei és holografikus alkotásokat, stb.
Egy vagy több könyvtári hírgyűjtemény: Az adott közigazgatási terület minden híre egy évre visszamenőleg. Elévülés után átkerülnek az adatmúzeumba vagy törlődnek. Itt van redundancia, tehát a globális hírek minden körzet hírei közt szerepelhetnek.
Hat vagy több munkahely: adminisztrátorok, kétkeziek, termelők, közlekedésiek, kutatók, művészek. Katonai szerverek nem futnak a civil szerverfarmokon.
Egy vagy több gravízió tároló: A közigazgatási körzetben lévő HOR-ok és egyéb teremtőgépek számára biztosítják a testek gravízióit. Minden körzetben megtalálható a HOR-ok aktuális katalógusainak teljes tartalma.
Egy farmon így maximum 1000 kriszter működhet (a címzési korlát miatt) a gondosan szabályozott hőmérsékletű, légnyomású és páratartalmú, mechanikai rezgésektől árnyékolt gépcsarnokokban. Otthonváros 15 milliós lakosságának kiszolgálásáról majdnem 200 szerverfarm gondoskodik, melyek több kaptárban szétszórva működnek.
A globális hálózat biztonságát szolgáló Árnyéktár tartalék rendszerében (ami több külön kaptárat tölt meg) ugyanannyi kriszter működik, ahány az egész Aurinóban található szétszórva (beleértve a Palemoniát és az autoszférákat is). A telepesbolygók önálló Árnyéktárakkal rendelkeznek, csillagrendszerenként eggyel. A gépek hardveres karbantartását mindenhol robotok végzik, a szoftveres javításokkal intelligens célprogramok és emberi rendszergazdák foglalkoznak közösen.

5.5. A HÁLÓZAT TOPOLÓGIÁJA

1. Logikai topológia
Az információ átvitele mindig a felhasználók és valamely kiszolgáló vagy két kiszolgáló között zajlik. A felhasználók (emberek, robotok, személyi könyvek, külső terminálok) egymással csak a kiszolgálókon keresztül tudnak kommunikálni a rendszer felépítése miatt. Az átvitelirányítókra minden felhasználó és a többi hozzá rendelt kiszolgáló csillagpontosan, közvetlen fluidszál vonalon kapcsolódik. Ezek ugyanígy csatolódnak farmonként a főszerverükre, amik egy közigazgatási körzeten belül egymással hálózatos gráfot alkotnak. A gráf minden tagja 12-16 vonallal kapcsolódik a közvetlen szomszédaihoz. A körzetfürtök a régiójukon belül szintén ugyanilyen 12-16 vonalas gráfba kapcsolódnak, ahogyan a régiók is. A teljes hálózatnak így öt szintje van (a HAS öt része).
A hálózat topológiája matematikai módszerekkel tervezett, nagy bonyolultságú, útvonal redundáns gráf. Nem skálafüggetlen hálózat, így nincsenek olyan csomópontjai, amik kiesése megbénítaná vagy széttördelné a rendszert.
2. Fizikai topológia
A szerverfarmoktól fölfelé a csomópontok közti kapcsolatot egyenként 10 000 időszálból álló adatátvivő kötegek biztosítják. Minden szálon több száz önálló kapcsolat futhat párhuzamosan, adatmennyiségtől függően. A kötegeket szinte lehetetlen túlterhelni, így maximális adatforgalom mellett is zökkenők nélkül működik a rendszer.

6. melléklet