11. A TÉRABLAKOK MŰKÖDÉSE
11.1. A TÉRABLAK TECHNOLÓGIA ALAPJAI
A térablak egy olyan két dimenziós síkfelület, ami egyszerre két helyen
létezik (permanens bilokáció) a három dimenziós téridőben. Eszményi
vékonyságú felszíne az öt dimenziós téridőn keresztül lehetővé teszi a
közlekedést a két oldala között, melyek különböző helyen látszanak a
három dimenziós téridőben. A felület egy teljesen transzcendens
látszatjelenség, ami gyakorlatilag akadály nélkül átjárható mindkét
oldala felöl, mindkét irányba. Egymástól tetszőleges három dimenziós
távolságban lévő helyek között biztosít azonnali összeköttetést.
Az ablakok egy adott téridő univerzumon belül vagy a párhuzamos
univerzumok között is képesek átjárást biztosítani. A működésük
folyamatos, ezért ha valahogyan megszakítják, mindkét oldala azonnal és
visszafordíthatatlanul megszűnik. Minden térablak felszíne csak
egyetlen (konkrétan meghatározott) másik térablakhoz vezet, önmaga
ikerpárjához. A fejlettebb űrutazó civilizációk sokféle térablak
technológiát használnak az ismert univerzumban, a céljaiknak
megfelelően. A jelenség fizikája azonban mindnél ugyanaz. A felületet
egy helyen kell legyártani, dimenziószám növelő térkonverter
segítségével.
A stabilizálását és használhatóságát biztosító hardver elemeket ezután
egyetlen keretbe integrálva el lehet távolítani egymástól a téridőben.
Az ablakok térugrással is szállíthatók egy űrhajó fedélzetén, így
gyorsan telepíthetők két csillagrendszer között. Segítségükkel
megspórolható a sok ezer térugrással történő utazás és annak kockázatai.
A térablak felszíne egy átlátszó, színtelen, enyhén remegő, hullámzó
vízhártyára emlékeztet, mivel a rajta áthaladó fény töredékét
visszaveri. A hullámzást a keret anyagának atomjait folyamatosan érő, a
két oldalon eltérő modulációjú kozmikus háttérzaj perturbáló hatása
okozza. Ezen remegés teszi kismértékben fényvisszaverővé és lényegében
láthatóvá a felületet. Az ablakon gyakorlatilag ellenállás nélkül
áthatol minden, a fény, az anyag, a lélek, a hangrezgések és minden
transzcendens hullám (gravitáció, elektromágneses sugárzások). Mivel
mindkét oldala felöl átjárható, egyszerre használható kétirányú
forgalomban.
Időutazás segítségével lehetőség van időablakként használni egy
térablakot. Ez azonban olyan idővisszhangosodást és időparadoxonokat
okozhat, hogy okosabb nem kisérletezni vele. A térkapuk üzemeltetése
sokféle veszéllyel jár, ezért csak megfelelő biztonsági óvintézkedések
mellett használhatók.
11.2. AZ ELEDON TÉRABLAKOK FELÉPÍTÉSE
Az Eledon Királyság által működtetett térkapuk kétféle, szabványosított
méretben készülnek, melyeknek több típusa van. Technikailag ezek nem
kompatibilisek egyetlen másik civilizáció berendezéseivel sem, mert
minden faj nagyon vigyáz rá, nehogy háború esetén a támadók
fölhasználhassák ellene a saját átjáróit.
1. Átlépők
A gyalogos forgalom számára, csak bolygón belüli viszonylatban
használt, átlépő becenevű kapuk felszíne kör alakú, 6 méter átmérőjű.
Ennek közepén egy 4,2 méter széles, sima fémpadló vezet át. A kapu
keretéül szolgáló elemek egy 1x1 méteres, kevlar burkolatú tartógyűrűbe
vannak beépítve. A kapuk kerete az állomásokon 1,88 méter mélyen a
padlóba van süllyesztve, így az átjáró felülete teljesen vízszintes.
Minden átlépő kapu jobb oldalán, az indulási oldalon, a biztonsági
zónán belül áll egy asztalszerű vezérlőkonzol, 30x30 centiméteres
tapétaképernyővel és billentyűzettel. Ez biometrikus azonosítás után
használható a kapu vezérlésébe való közvetlen beavatkozás céljából.
Jogosultságot csak a karbantartó személyzet, a Térablak Közlekedési
Rendőrség (TÉKÖR) tagjai, és a honvédség aktív állományú, harcoló
tagjai kapnak hozzá, arra az esetre, ha a kapuhálózat központi irányító
szervere valamiért nem képes hozzáférni a rendszerhez (időszál szakadás
vagy műszaki hiba miatt).
2. Égablakok
A kaptárvárosok űrkikötőibe és légikikötőibe az égablak becenevű óriás
kapukon át lehet bejutni, amik a levegőben lebegnek, függőleges
pozícióban. Általában néhány száz méter magasan horgonyozzák le őket a
föld felett a rájuk szerelt téri hajtóművek segítségével. Ezek 100
méter átmérőjű, szintén kör alakú felszínek, amik kerete 2x2 méteres,
kevlár burkolatú gyűrű, két oldalán külsőleg felfüggesztett kiegészítő
berendezések gondoláival.
A gondolákban helyezkednek el a kapu berendezéseit működtető térenergia
kicsatoló generátorok és a 16 db téri hajtómű, amikkel mozgatható a
több tonnás berendezés. Általában rendelkeznek egy térugróművel is,
amivel a karbantartás, az erősebb szélviharok vagy háborús helyzet
esetén levihetők a kikötőbe.
Biztonsági okokból az eledon űrflotta nem telepített csillagközi
utazásra alkalmas kapukat a királyság felségterületéhez tartozó
bolygórendszerek között, mivel ezek viszonylag sebezhetőek egy idegen
támadással szemben. Régebben, évtízezredekkel ezelőtt voltak a telepes
világok között átlépők és égablakok, de a vikka támadások miatt
megszűntették őket. Azóta minden népesebb bolygónak önálló átlépő
hálózata van.
3. A kapuk helyzetének pozícionálása
A bolygók felszínére vagy légterébe telepített térablakok mindig
függőlegesen állnak, meghatározott pozícióban stabilizálva a
gravitációs térhez képest. Ha a felület síkjának dőlésszöge 10 foknál
jobban eltér a függőlegestől, netán oldalirányban elfordul, a rendszer
azonnal rövidre zárja magát. Nem nyitható ki addig, míg vissza nem
állították eredeti helyzetébe. Ezen szigorú biztonsági intézkedés fő
oka az, hogy az oldalára dőlő kapun áthaladó gravitációs tér súlyos
veszélyt jelent a túloldalon lévőkre. A TÉKÖR-nek törvényi
felhatalmazása van rá, hogy egy felborult kaput, amennyiben nincs
biztonságosan lezárva, azonnal felrobbantson, még akkor is, ha ezzel a
közelében tartózkodó embereket veszélyezteti.
11.3. A SOKABLAKOS KAPUK
Az átlépőknek két fő típusa van: egyablakos és sokablakos kapuk. Az
egyablakos keretében csak egy felület van, így egy helyre lehet átmenni
rajta. A sokablakos kapuk keretébe több, maximum 9+2 felületet lehet
integrálni, amik különböző helyekre vezetnek. Ezek egymással
párhuzamosan, csupán milliméterekre helyezkednek el egymástól, ezért
mindig csak a két szélső használható közülük. Az ilyen párhuzamos
ablakokat szendvicsnek nevezik a szakzsargonban. A felületek közötti
váltást térlapozással oldják meg a kereten belül.
1. Térlapozás és rövidre zárás
A térlapozás a 2 dimenziós felületek sorrendjének felcserélése a 4
dimenziós téridőn keresztüli elmozgatással. Így lehet egy kaput
tökéletesen lezárni, amit szaknyelven rövidre zárásnak neveznek.
Ilyenkor az a két felület kerül a szendvics oldalaira, amik egymás
párjai. Ez olyan látványt nyújt, mintha eltűnne a keretből az átjáró és
szabadon át lehet rajta sétálni. A felületi fodrozódás és
fényvisszaverődés ilyenkor a legkisebb, majdnem észrevehetetlen szabad
szemmel.
Minden térkapu típus rövidre zárható és a forgalmuk egyirányúsított, a
balesetek elkerülése érdekében. Ennek megfelelően a kapuk keretét az
egyik oldalon zöldre festették, a másikon pirosra. A zöld oldalon lehet
befelé menni, át a túloldalra (indulási oldal). A piros oldalon jönnek
kifelé, odaátról az utazók (érkezési oldal).
2. A biztonsági zóna
Az átlépő felületek előtt, minden kapu körül van a padlóra festve egy
jól látható piros csík. Ez jelzi a biztonsági zóna határát. Ha ezen
belül (és a felületben) nem tartózkodik senki és semmi (egyik oldalon
sem), akkor 5 másodperc után a kapu vezérlőrendszere automatikusan
rövidre zárja magát, mert nincs átmenő forgalom. Ez persze ritka
esemény, főleg a nagy forgalmú csomópontokon.
A biztonsági zónán belül húzódik a levegő visszatartó erőtérhártya, ami
azonnal bekapcsol, ha a vezérlés észleli, hogy fújni kezd a szél a
nyitott felületen át. Ez 3 kilométer per óránál nagyobb szelet jelent a
gyakorlatban, és akkor következik be, ha a két oldalon eltérő a
légnyomás. Mivel az egyes felületpárok sokszor eltérő légnyomású
helyekre vannak telepítve, a többségüknél állandóan be vannak kapcsolva
mindkét oldalon az erőtérhártyák. Ugyanitt húzódik a kapu hardverét
védő biztonsági erőtérpajzs határa is, amivel megvédhető a berendezés
egy támadás esetén. Ezen az (űrhajózásban is használatos) interferencia
pajzson semmilyen anyag, szubanyagi részecske nem képes áthatolni, még
a neutrinó sugárzás sem. Nem jutnak át rajta a lelkek, sem a fotinók és
szerinók, csak a transzcendens gravitációs és elektromágneses hullámok.
Ha a védőpajzs be van kapcsolva, egy tökéletesen tükröző, finoman
fodrozódó gömbfelületnek látszik, ami teljesen beburkolja az egész
kapukeretet (a padló alatt is) és kívülről gyakorlatilag
hozzáférhetetlenné teszi a fegyverek többsége számára. Egyedül
irányított hullámsugárzókkal lehet rajta átlőni, amennyiben nincs a
kapu rövidre zárva.
Egy rövidre zárt kapu ezért majdnem tökéletesen, kvázi 100%-osan
lezárható vészhelyzet esetén. A rendszer gyenge pontja ott van, hogy a
szendvicsbe rendezett felületek közötti milliméteres távolság nem
redukálható atomi méretűre. Így ha az ellenség valahogy mégis átjut az
erőtérpajzson, oldalirányból, a keret megbontásával szétnyithatja a
szendvicset és átlőhet bármelyik túloldalra.
Ezen sebezhetőség miatt vannak az eledon térkapuk aláaknázva, hogy
legvégső esetben megakadályozható legyen a berendezés ellenséges kézbe
kerülése. Bármelyiket felrobbanthatja a hadsereg ügyeletes
főparancsnoka a TÉKÖR ügyeletes parancsnokával egyetértésben. Ennek
hatására a felületet stabilizáló hardver megsemmisül, leáll a működése
és a felület összeomlik. Azonnal megszűnik a két oldalt az 5 dimenziós
téridőn keresztül összekötő szabályozott téranomália.
3. Fertőtlenítés
A biztonsági zónán belül működik még egy mikroba dezintegráló erőtér
is, ami mindkét oldalon fertőtleníti az áthaladókat. Gravizorok
figyelik állandóan a forgalmat, és intelligens programok, valamint
emberek elemzik az általuk szolgáltatott adatokat. A rendszer azonnal
észleli, ha bármilyen állat (madár, rovar) vagy élősködő akar átmenni a
felületen és rövidre zárja előtte a felületet. Ha ez nem lehetséges (az
átlagosan 1-2 másodperces reakcióidő miatt), bekapcsolja a védőpajzsot,
karanténba zárva az élőlényt. Állatokat ugyanis tilos bevinni a
kaptárvárosokba vagy kivinni az űrbe, az autoszférákra. Növényeket is
csak speciális konténerekben, engedéllyel lehet átvinni. Régebben
többször előfordult ugyanis, hogy növényeket, állatokat hurcoltak át
egyik helyről a másikra, szándékosan vagy véletlenül. Az ilyesmi
járványt vagy hosszú távon ökológiai katasztrófát is okozhat, főleg
bolygóközi viszonylatban.
Ha valaki fegyvert akar érvényes azonosító nélkül átvinni vagy
bármilyen veszélyesnek minősített anyag (robbanószerek, kémiai
vegyszerek) kerül a biztonsági zónába, szintén lezárják a kaput. A
TÉKÖR-nek gyakorlatilag a honvédséggel azonos intézkedési joga van
veszélyhelyzetek esetén.
11.4. A TÉRKAPU ÁLLOMÁSOK RENDSZERE
A nagyobb térkapu állomásokon több kapugyűrű áll sorban, közvetlenül
egymás mellett, légmentesen lezárható csarnokban. Mindnek ugyanarra néz
a zöld és piros oldala, így az állomásnak van indulási és érkezési
oldala. A nagyvárosok forgalmas állomásai között egyablakos, állandóan
nyitott kapuk működnek, 10-20 darab általában. Minden városban csak egy
térkapu állomás van, általában a centrumban vagy ahhoz közel. A kis
forgalmú (falusi) állomásokon sokablakos kapuk állnak.
1. Az állomások
A sokablakos kapuk előtt az utasoknak várniuk kell, hogy sorra
kerülhessenek, mert a kapuhálózat vezérlő rendszere 1 percenként vált
ablakot. Így 9 percenként lehet egy adott helyre átmenni. Az indulási
oldalon korláttal elválasztott várakozási sorok vannak kijelölve,
elejüknél tájékoztató táblával, hová vezetnek. Végüket a biztonsági
zóna csíkja előtt kis fémsorompó zárja le, ami a megfelelő ablak
nyitásakor engedi csak át az utasokat.
A kapugyűrű indulási oldalán álló vezérlőkonzol fölé egy 1 tömetnyi
térfogatú holovíziós kocka vetül ki, amiben jól olvasható rovásokkal
fel van tűntetve az utazók számára, hová vezetnek innen az egyes
felületek. Az éppen aktív ablak élénken világító piros színnel van
kiemelve a többi közül. Mellette digitális visszaszámláló jelzi az
ablakváltásig hátralévő időt. 10 másodperccel a váltás előtt a sorompó
lezárul és figyelmeztető csipogás jelzi a maradék másodperceket. A
gyaloglók sebességétől függően, átlagosan 40-80 ember mehet át a
túloldalra nyitvatartásonként.
Az átlépők csak akkor váltanak ablakot, ha üresek, azaz nincs semmiféle
tárgy, főként nem élőlény a felületükben. Ellenkező esetben azonnal
szétvágná őket a váltás vagy rövidre zárás. Az ilyen balesetek
megakadályozása céljából a nagyobb állomásokon, minden kapu mellett áll
egy őrandroid, a TÉKÖR világoskék egyenruhájában, hogy szükség esetén
noszogassa vagy visszatartsa a meggondolatlanul viselkedő embereket,
idegen lényeket.
2. A hálózat
A sokablakos kapuk tízes csoportokra osztva, egymással teljes gráfba
vannak kapcsolva. Ha bármelyik rövidre zár vagy aktiválódik a
védőpajzsa, az éppen vele összekapcsolt, nyitott párja is ugyanezt
teszi. Ha egy kapu tartósan (1 percnél hosszabb időre) kiesik a
forgalomból, akkor a többi még tovább működik, egymás közt
kapcsolgatva, hogy ne bénuljon meg az egész csoport.
Az Eledoneián működő térablak hálózat három szintes csillagtopológiájú
a gyalogos közlekedés számára, így alig öt lépéssel bárhová el lehet
jutni a hálózatban. Ezen belül a nagy kaptárvárosok minimum tízes,
maximum húszas csoportokban alkotnak teljes gráfokat egymással.
Mindegyik ennyi permanens, egyablakos átjáróval van összekötve a
többivel. A csoportoknak van egy főállomása, ahol további 10-20 külön
egyablakos átjáró vezet a szomszédos csoportokhoz.
A hálózat gerincét így a 20 főállomás teljes gráfja alkotja
(főcsoport). Rájuk kapcsolódnak a középcsoportok ugyancsak 20
állomásból álló teljes gráfjai (összesen 380 darab). Minden
középcsoporti állomás egyben egy alcsoport központja is, ami maximum 10
alállomást kapcsol össze a hálózattal. Az alcsoportot a központi
állomás földrajzi környezetében lévő kistelepülések alállomásai
alkotják. Így összesen 4000 térkapu állomáshely működik bolygószerte a
400 kaptárváros és 3600 felszíni kisváros, falu között. A tanyákon,
farmokon, kisebb településeken nincs térkapu állomás. A hálózathoz
tartozik a bolygó körül keringő hat autoszféra is, amikre csak
Otthonvároson keresztül lehet fölmenni. Ezeknek külön sokablakos kapuja
van az 1-es kaptárban működő térkapu állomás hármas szintjén. Ezen az
állomáson az első szinten vannak a főcsoporti kapuk, a másodikon a
középcsoportiak, a harmadikon pedig az alcsoportiak. Az utazók számára
a hálózatban való eligazodást segíti a Földrajzi navigátor megfelelő
segédprogramja.
12. melléklet