6.
AZ ESSZENCIA SZÜLETÉSE
Öt percig tartott az út egy kisebb reptéri légibusszal az irodaházból
az űrkikötő hajógyárába. Az áramvonalas sikló zárt közlekedő alagútban
futott, először vízszintesen a kupola faláig, majd függőlegesen
süllyedni kezdett a hangárokhoz vezető aknában. Mellettünk különféle
buszok és teherszállítók suhantak el, teljesen zajtalanul az ellenkező
irányba. Utasokat és rakományt hoztak a frissen érkezett térhajóktól,
amik Uvacsánban nem a fogadó terminálokhoz szoktak csatlakozni
közvetlenül, hanem egyenesen a parkolóhelyükre állnak be. Onnan kell
mindent felhordani a főépületbe ezekkel a távirányításos lebegőkkel.
Az űrkikötő egy ötszázszor hétszáz méteres alapterületű, nyolc szintes
létesítmény, amit közvetlenül a kaptár kupolája alá méllyítettek az
építői. A szintek belmagassága eléri a száz métert, hogy még a
legnagyobb, Telihold osztályú teherszállító egységek is kényelmesen
elférjenek a hangárokban. Az óriási terhelés miatt, amit a sok száz
megpakolt űrhajó együttes súlya jelent, a mérnökök a falakat, tartó
oszlopokat és födémeket nagy teherbírású, szén nanocsöves szerkezetű
elemekből növesztették. A hangárok padlóját vékony rétegben gyémánt
keménységű védőréteg borítja, hogy minél kevésbé kopjon a leszállótámok
karistolásától.
Fentről lefelé számolva a negyedik szinten működik a kikötő karbantartó
és teremtő részlege, ahol a hosszú utakon megsérült, elkopott burkolatú
bárkákat javítják. Miközben a légibusz végigsuhant velünk az óriási
csarnokban, melynek plafonján ezernyi lámpa ontja sárgásfehér fényét,
az ablakon kinézve bámultam a boxokban sorakozó járműveket. Utastársaim
csendben voltak, többségük lehunyt szemmel dolgozott valamit a
hálózaton.
Enyhén viharvert csillaghajók parkoltak sűrű sorokban mindenfelé, várva
a megújulásra. Rég jártam erre, mégis mintha csak tegnap lett volna. A
hangárokban lényegében semmi sem változott az elmúlt évszázadokban.
Ugyanazok a csészealjak járják most is a világűrt, mivel az eledon
térhajók átlagos életkora meghaladja az ezer évet.
A buszt irányító robotpilóta fölemelte gépünket a magasba, hogy
kikerüljön egy önjáró emelőbakokra helyezett Szivárványhíd osztályú,
öreg utasszállító bárkát, amit épp odébb vontattak a karbantartó
állások irányába. A harminc méteres csészealj szürkésfehér burkolatán
megkopott rovás hírdette a jármű nevét: Romantika. Mögötte sárga
szkafanderes emberek és karcsú szerelőrobotok várakoztak egy nyitott
repülő platformon, amivel könnyen oda lehet manőverezni az űrhajók
bármely pontjához. Nem kell a dokkban körbe állványozni a járműveket a
külső munkálatokhoz, a szakemberek a platformról közvetlenül szemügyre
vehetik a sérült burkolatot.
A hangárszint közepén egy plafonig érő, hatalmas építmény magasodott. A
teremtő részleg, melynek belsejében, egy óriási csarnokban végzik az
Uvacsánban állomásozó térhajók létrehozását és lebontását. Légibuszunk
megkerülte az épületet és leereszkedett a főbejárat melletti zsúfolt
parkolóba, több tucat hasonló jármű közé.
Az űrhajógyárba bejutni nem volt könnyű, főként a hatalmas forgalom
miatt. Változatos bőrszínű és ruházatú emberek jöttek-mentek, androidok
és robotok társaságában, a dolguk után igyekezve. Az ajtónál azonban
összetorlódott a forgalom, mert a kikötői rendőrség biztonsági
androidjai mindenkit ellenőriztek, csak egyesével engedve át a sorompón
az itt dolgozókat. A teremtő részleg a kikötő, sőt szerintem a bolygó
legjobban védett és őrzött létesítményei közé tartozik.
Liszkai ment az élen, lendületes léptekkel száguldva végig a
folyosókon, majd fel a fénylifttel a megfelelő szintre. Alig győztük
tartani vele az iramot.
- A professzor mindig úgy rohan, ahogy gondolkodik? - kérdezte Szekeres
kapitány talányos mosollyal Egeresi Konrádtól. A mérnök megértően
bólogatott, futólag köszönve néhány fehér köpenyes fickónak a lifteknél.
- Nála ez a sétatempó!
Meglepett, milyen sok biztonsági android nyüzsög a folyosókon, mindenre
odafigyelve. A csinos kosztümömben enyhén szólva is kilógtam a sok
piros kezeslábasba öltözött karbantartó közül. Meg is bámultak a
férfiak, ahogy várható volt. Nem sok szép, szőke nő szaladgál errefelé,
úgy tűnik. Ha egyenruhában lennék, talán nem arattam volna ekkora
sikert elsőre, újdonsült kollégáim között.
A sok furcsa, speciális munkára tervezett robot mellett még űrbeli
szereléshez használt, titánacél burkolatú asztroidokat is láttam az
egyik műhely nyitott ajtaja előtt elhaladva. Ha létezne nálunk olyan,
hogy robot szépségverseny, én biztos az asztroidokra szavaznék, annyira
elegáns kivitelezésű a szerkezetük. Pedig biztos vagyok benne, hogy a
fejlesztői mindenre gondoltak tervezés közben, csak az esztétikára nem.
Tisztán érződött az egész hely légkörén, hogy itt megfeszített munka
folyik, gyakorlatilag szünet nélkül.
A professzor egy megfigyelőerkélyre vezetett minket, amit vastag,
sugárzásbiztos ablaküveg választott el a teremtőkamrától. Itt már
üldögélt néhány ráérő technikus és szakember, de mindenkinek jutott
hely bőven a kilátón. Egyszer régen tanúja voltam térhajó
installációnak, méghozzá éppen ezen a helyen, ha nem csal az
emlékezetem. A Térhajózási Akadémia minden űrkadétját elhozzák ide a
tanárok, amolyan munkahelyi szemlére, hogy a saját szemünkkel lássuk a
csodát. Hogyan készülnek a flottánk egységei.
- Üljetek le és élvezzétek a kilátást! Én átmegyek a vezérlőbe! -
mondta a prof, azzal rögtön magunkra hagyott minket. A vezérlőtáblám
sarkába pillantva úgy találtam, mindjárt 4 óra. Időben érkeztünk,
rövidesen kezdetét veszi a kreáció.
- Remélem rendesen összetákoltátok a ládát és nem lesz vele sok bajunk!
- jegyezte meg Tibor Konrádnak, aki csak nevetett a Kisöreg aggodalmain.
- Tán félsz, hogy szétesik alattad? Ha lerobban, majd hazatoljátok!
- A Nagy Spiráltól idáig? Öreg vagyok már az ilyen mutatványokhoz fiam!
- Huszonöt évet szántam rá az életemből, hogy megcsináljuk ezt a hajót.
Nem fogtok benne csalódni! - közölte a fejlesztőmérnök önérzetesen. A
mellette ülő társai mélyen bólogattak ennek hallatán.
- Jól van uraim, akkor kezdjük! - csendült fel a rejtett
hangosbeszélőben Adorján markáns baritonja. Lassan elhalványult a
világítás az erkélyen, az emberek pedig abbahagyták a pusmogást. Minden
szempár az ablakon túlra irányult, ahol megkezdődött az Esszencia
születése.
A gyár teremtőgépe tulajdonképpen egy hatalmas méretű, űrhajók
készítésére használt replikátor, ami egy-két perc alatt képes
összeállítani a vezérlő számítógépében tárolt gravízió alapján a
kérdéses járművet. A háztartási omniregulátorok alkotóterének oldalán
nincs ablak, ahol bekukkantva figyelni lehetne az anyag megteremtésének
folyamatát. Ennek fő oka az, hogy erős fénnyel, meg mindenféle durva,
javarészt halálos sugárzással jár a részecskék keletkezése, amit
okosabb leszigetelni. A hajógyárat viszont oktatási céllal úgy
építették meg, hogy láthassuk mi történik odabent.
A kamra egy nagyjából száz méteres élhosszúságú, szabályos kocka alakú
csarnok volt, teljesen sima, ezüstszürke fémfalakkal. Azért ilyen
hatalmas, hogy a kövér szállítóegységek, mint a Telihold és Zömök
osztályú térbárkák is elférjenek benne. A mi erkélyünk nagyjából ötven
méterre lehetett a padlótól, aminek tükörsima felületét előzőleg lebegő
takarítórobotok tisztították meg minden fölösleges porszemcsétől. Nem
lenne jó, ha bármilyen szennyezőanyag kerülne a gravitációs hologramba,
elrontva ezzel a formálódó jármű precízen kimunkált szerkezetét.
Körben a falakon, valamint a plafonon sorra gyulladtak fel a vakító
reflektorok, fényárba borítva a teljesen üres termet. Középen, egy
nagyjából harminc méter átmérőjű területen aranyfényű köd jelent meg a
semmiből, hasonló egy holovízióhoz. Formálódni kezdett, fokozatosan
csészealj alakot öltve magára. Ezen a felhőn belül fog materializálódni
az Esszencia.
- A teret biztosítottuk, most kivetítjük a gravíziót! - közvetítette az
eseményeket Liszkai türelmesen. Szavai nyomán egy űrhajó szerkezeti
vonalai jelentek meg a felhőben, egyre részletesebb képet rajzolva a
levegőbe a majdani jármű anyaga számára. Ezt a padló alá és a falak
mögé rejtett vetítőegységek generálták maximális pontossággal,
egymással szinkronban.
A teremtőgép az egyik legalapvetőbb technikai eszköz a
civilizációnkban, amivel gyakorlatilag az életünkhöz szükséges minden
javat, eszközt, járművet, robotot, házat, élelmet, vizet és levegőt elő
tudunk állítani korlátlan mennyiségben. Mi nem végzünk semmilyen
nyersanyag kitermelést a bolygóinkon. Nincsenek bányáink, kohóink és
feldolgozóüzemeink, sem alkatrész gyárak. Az Eledoneia felszínén nem
kellett kipusztítanunk az őshonos növénytakarót, hogy a helyébe
monokultúrás mezőgazdaságot telepítsünk, ami csak tönkretenné a
bioszférát, felborítva az élet természetes egyensúlyát. A városaink
működéséhez szükséges energiát közvetlenül a térből nyerjük, olyan áram
és hőtermelő generátorokkal, amikből mellőztük a mozgó alkatrészeket,
ezért jóformán sohasem romlanak el. Szeretjük az időtálló technikai
megoldásokat, amik kibírnak legalább egy-két emberöltőt.
A kaptárvárosaink teljesen önellátóak, a levegőt és a vizet zárt
ciklusú keringtető rendszerekben teremtjük újra amikor elhasználódott.
Nálunk gyakorlatilag ismeretlen fogalom a környezetszennyezés. Nemúgy,
mint egyes fejletlen fajok bolygóin, akik még nem jutottak el a
tudásnak erre a szintjére és kénytelenek a bioszférájukon élősködni.
Mindezt a jólétet alapvetően a replikátor tette lehetővé, amit őseink
hoztak magukkal a galaxisból, ahonnan kitelepültek ide a teremtési
ciklus kezdetén, 99 852 évvel ezelőtt. Mi azóta jócskán tovább
fejlesztettük a technológiát, s most már szinte a saját világunk
isteneivé váltunk, ahol bármit megtehetünk az anyaggal és az energiával.
A teremtőgép nagyon egyszerű szerkezet, még egy gyerek is tudja, hogy
működik. Több típusa létezik az egyszerű másolótól a formaszerkesztővel
ellátott szupergépekig.
A tárgyak létrehozásának, megsokszorozásának módszere a következő.
Először készíteni kell egy prototípust, hagyományos eljárással. Ez
lehet egy gondosan megmunkált csavar, fémlemez, fogkefe, nadrág, netán
egy tál forró bableves csipetkével. A lényeg, hogy pont olyan legyen,
minden paraméterében, amit sok példányban szeretnénk viszontlátni a
későbbiek során. A prototípus készítés külön szakma a mi
társadalmunkban, ami valóságos művészetté nemesedett az évtízezredek
folyamán. Főleg az élelmiszereknél, ahol a legjobb mesterszakácsok
főztjét még évezredekkel a haláluk után is elégedett nyelvcsettintéssel
jutalmazza az utókor ha lekéri magának az omniból.
Az eredeti készítményt egyszerűen be kell tenni a formavevőtérbe, ahol
egy gravitációs térszkenner leolvassa az összes atomjának típusát,
aktuális gerjesztettségi szintjét és pozícióját, mozgását a tárgyon
belül. Ezután - egyszerű másológép esetén - átküldi az adatokat az
alkotótérbe, ahol nyomban kivetítésre kerül a négy dimenziós,
holografikus információ, megadva a kényszerteret a növesztéshez. Ezt a
folyamatot a mérnökök kettőzésnek nevezik. Itt tachion sokszorozással
beindítják az anyagi részecskék képződését, exponenciális
elburjánzását. A berendezés nem a már meglévő anyagot, például a
kamrában lévő levegőt alakítja át, hanem szó szerint teremt a semmiből.
Szaknyelven szólva protonokat, elektronokat, neutronokat és fényt
növeszt, közvetlenül a replikátor műszerinójának időszál rendszerére
kapcsolva őket fraktálisan. Részecskék csak ott keletkeznek, ahol a
kivetítés gravitációs kényszertere meghatározza létüket és
tulajdonságaikat. A folyamat kisebb tárgyaknál néhány másodpercet vesz
általában igénybe, ezalatt rendeződnek az atomok, megszilárdulnak a
kémiai kötések és elkészül a másolat.
Minden másodpéldány pontosan megegyezik az eredeti tárggyal atomi
szinten. Tehát darabra ugyanannyi elemi részecske és fénykvantum
található benne. Ugyanolyan a hőmérséklete, színe, szaga, íze, állaga,
vagyis minden érzékelhető paramétere, még az esetleges belső mozgása is
(például a folyadék örvénylése egy bögre megkavart teában). Egyedül a
lokális információ tartalmában különbözik, azt ugyanis nem tudjuk
másolni, de nem is tartjuk szükségesnek, hisz a környezeti háttérzaj
azonnal feltölti a saját rezgéseivel a kialakuló atomokat. Éppen ezért
nem lehet a géppel élőlényeket másolni, mert azokban lélek van, ami
pontosan a transzcendens, belső információ tartalma, szelleme miatt nem
sokszorozható meg. Vagy ha lemásoljuk, csak egy lélektelen hullát
kapunk eredményül. Jelenlegi ismereteink szerint lelket egyedül a
Teremtő Isten tud készíteni és másolni, Aki a mi egyszerű
berendezéseinknél azért jóval fejlettebb technikákat használ az
univerzum megalkotásakor.
A profibb kivitelű teremtőgépek saját tápegységgel rendelkeznek,
valamint önálló vezérlővel, ami a folyamatot irányítja. Ha
összekapcsolunk vele egy holografikus adattárolót, például egy kristály
számítógépet (közismertebb nevén krisztert), akkor a prototípus kliséje
rögzíthető egy gravíziónak nevezett, analóg állomány formátumban. Így
később bármikor felhasználható, akár évezredek múlva is. Mert az
eredeti bableves közben elhűl és megromlik. A különféle anyagok idővel
elkopnak, öregszenek, tönkremennek. De a lenyomatuk öröké él a tárolók
zajvédett memóriájában.
Megfelelő formaszerkesztő szoftverrel aztán ezek a minták virtuálisan
módosíthatók, tetszés szerint alakíthatók makro vagy mikro szinten
egyaránt. Ez a mintaszabászat, ami egy külön foglalkozás, és persze
megvannak a bolygószerte elismert mesterei, művészei.
Ha olyan faramuci lenne az ízlésem, lekérhetnék az omniból banán ízű
kolbászt, édeskés vöröshagymát vagy tejízű, lila narancslét is, meg
mindenféle perverz furcsaságot, amit a pihent agyú konstruktőrök
alkottak meg egymás szórakoztatására. Az ilyen virtuális
anyagmegmunkálás lehetőségei jószerével korlátlanok. Amit meg lehet
csinálni az atomokkal, azt meg is tesszük velük. A festők, szobrászok
és élményfilm rendezők népes hada kimondottan imádja az új, még soha
nem látott dolgok megteremtésének játékát. Ebből a kavargásból aztán
sok hasznos dolog születik, amik hamar elterjednek a társadalmunkban,
mint a bionikus háztartási robotok vagy az érzelmeket színváltozással
kifejező, szenzitív ruhaköltemények.
Az űrhajózásban persze hihetetlen távlatokat nyitott előttünk a
virtuális hajótervezés. Régebben - úgy hatvanezer évvel ezelőtt - a
térhajókat típusonként külön le kellett gyártaniuk a mérnököknek.
Minden igényelt fajtából csináltak egyet nagy műgonddal, és azt
másolták sorozatban, ezerszámra. Ilyenek voltak a régi Szivárványhíd
osztály bárkái, amelyeken még mechanikusan nyíltak a fedélzeti ajtók és
zsilipek. Ezekből a mai napig használunk pár tucatot, főleg oktatási
célra és nosztalgia űrutazásokhoz szerelmespároknak. Az utasok
antikladiknak becézik őket, találóan. Egy ilyen hajómatuzsálemet
láttunk előbb a hangárban, mert a járművek átlagos életkora ugyan csak
ezer, ezerötszáz év körül van, de gondos karbantartással ennek a
tízszeresét is elérheti az üzemidejük. A flottánk legöregebb egysége, a
Táltos cirkáló pedig nemsokára harmincezer éves lesz.
Idővel a mérnökeink szépen beletanultak az eltárolt gravíziók pontos,
biztonságos szerkesztésébe, s olyan csodákat alkottak, mint a Csónakos
osztály csepp alakú utasszállítói. Ezeknél a legapróbb anyagszerkezeti
hibákat, a fém öntésekor kialakuló mikroszkopikus diszlokációkat sorra
kijavították, egyszerűen kivágva a képből a hibás darabot és bemásolva
a helyére egy jót. Az eredmény különlegesen erős, ellenálló ötvözetű
hajóburkolat lett, ami jól bírja a világűr hidegét, a csillagok
forróságát, az intersztelláris port, meg a mikrometeoritok bombázását.
Egyben tökéletesen szigetel mindenféle káros sugárzástól, védve a
legénységet a hosszú utak során. Az újabb egységekbe már nem
beépítették, hanem kimondottan növesztették a gyémántkeményre tervezett
ablakokat, hangszigetelő válaszfalakat, különféle berendezéseket.
Az Aktínia - amin egykor szolgáltam - ilyen bárka volt. Fedélzetén az
ajtók automatikusan elcseppfolyósodva húzódtak félre, és olvadtak be a
falba, az űrhajó teremtőgépe által irányítottan. Bármely berendezési
tárgyat tetszés szerint elő lehetett állítani vagy meg lehetett
szüntetni, lebontani ha nem volt rá szükség. Mindez tökéletesen
összkomfortossá és kényelmessé tette az űrutazást, gyakorlatilag véget
vetve a hajófedélzetek zsúfoltságának. Erre pedig nagy szükség lett
légyen a csillagközi térkapu hálózat kényszerű leépítését követően, még
a halmazközi háborúk idején.
Az Eledoneia körül keringő stacionárius térállomásokat szintén
teremtéssel hozták létre őseink az elmúlt ötvenezer évben. Persze
ezeket nem lehetett egy növesztéssel megcsinálni, mert a gravízió
kivetítő képminősége a térfogat növelésével fokozatosan csökken. Van
tehát egy kritikus mérethatár, amin túl már képtelenség ezzel a
technikával pontos másolatot készíteni, vagyis a gyártmány selejtes
lesz. Egy száz kilométeres űrállomást így sokezer kisebb darabból,
előre gyártott blokkból kell összetákolni, ami évekig tartó munka még a
leggyorsabb, munkamániás asztroidok használatával is.
A kaptárvárosok belsejét szintén ezen a módon gyártják le az építészek.
Átlagosan ötven - hatvan évenként újratervezik az egyes kerületeket, ha
a lakosság többsége kéri, hogy módosítsanak a városképen. Aztán
egyszerűen mindenkit kiparancsolnak a kaptárból, lebontják a
toronyházak blokkjait és sorra újra teremtik őket a főtéren felállított
ideiglenes alkotótérben. Egy nap alatt így teljesen megváltoztatható az
egész komplexum. Az épületek, utcák, terek, mozgójárdák, sőt az egyes
lakások berendezése is, előzetes igény szerint. Csak kérni kell és
megadatik nékünk, ingyen és szinte azonnal.
A csillagrendszerünk egyes bolygóira és holdjaira telepített
támaszpontjaink, megfigyelő állomásaink vagy a távoli telepeskolóniák
létre sem jöhettek volna ekkora számban hagyományos gyártási
módszerekkel. Mellesleg tudunk a gömbhalmazunkban élő olyan
civilizációról, akik saját bolygót teremtettek maguknak ezen az elven,
igaz utána sok bajuk volt a karbantartásával.
- A fő szerkezeti elemek mindjárt megszilárdulnak! - hallottuk közben
Liszkai tájékoztatását a hangosbeszélőben.
A kamra közepén ragyogó csészealj egyre határozottabb alakot öltött,
ahogy a gravíziója lentről fölfelé megtöltődött anyaggal. A részecske
burjánzást mindig a padlótól kezdik a teremtőgépek, nehogy elmozduljon
a már elkészült anyag a kliséjében, a rá ható tömegvonzás miatt. Olyan
látványt nyújtott a folyamat, mintha valami folyékony, habzó, hevesen
fortyogó trutymóval töltődne fel a gravízió, menet közben hirtelen
megszilárdulva. Nagyjából fél perce tartott az eljárás. A tányér alsó
része már elkészült.
- Sikerült olyan, újfajta védőburkolatot kikisérleteznünk, ami némileg
könnyebb és erősebb a korábbiaknál. - mormogta halkan a két fotellel
odébb ülő Konrád elégedetten.
- Azt hittem a gyémántnál nem lehet keményebb anyagot készíteni! -
jegyezte meg a köztünk ülő Lénárd csodálkozva. Ő értett valamicskét az
anyagtechnológiához, végtére ez vala a szakmája.
- De lehet, csak nem könnyű. Rájöttünk, hogy szubatomi szinten kell
terveznünk az anyagot. A nukleonok konfigurációját megváltoztatva a
magban, teljesen szokatlan, stabil izotópokat kaphatunk, amik soha nem
látott struktúrájú és tulajdonságú kristályrácsokat képeznek az eredő
hullámtereikkel. Ilyet hagyományos anyagmegmunkálással képtelenség
lenne előállítani...
A két férfi halkan pusmogott tovább, nem figyeltem rájuk. Inkább az
egyre jobban besötétedő fényelnyelő ablaküvegen túl zajló csodát
szemléltem, ahogy az intenzív sugárzásban fürdő korong vízióját lassan
feltöltötte az anyag.
- Még fél perc a folyamat befejezéséig. - tájékoztatott a professzor.
Mivel a hajótest nagyjából negyven méterre volt tőlem, ebből a
távolságból nem sokat láttam a növekedéséből. Hirtelen támadt ötlettel
előhívtam a Minősítettek programcsoportból a Nagyítót. Ezt az optikai
képjavító szoftvert csak pár évtizede adtam hozzá a listámhoz, az egyik
otthonvárosi segéd alkalmazás szolgáltató címére linkelve, ahol
véletlenül bukkantam rá. Az ember mindig talál érdekes újdonságokat,
csak alaposan körül kell nézni a hálózaton, ugyebár.
A minősített alkalmazások olyan külső programok, amik nem szerepelnek
alapértelmezésben a szetka felhasználói programjai között. Nem a
Központi Hálózati Felügyelet készítette őket, hanem független
programozó cégek, egyesületek vagy lelkes amatőrök, de megkapták a
hivatalos közhasználati tanúsítványt. Így szabadon hozzáférhetők bárki
számára a segéd alkalmazás szolgáltató kriszterek szoftverbázisaiban.
Csak meg kell találni az embernek éppen kellőt a sok ezer különféle
alkalmazás között.
Kint a felszínen már többször jó hasznát vettem a Nagyítónak, ha nem
volt kéznél hagyományos távcső. Körülbelül tízszeres nagyítást lehet a
digitális zoommal elérni a látás fókuszában. Az algoritmus lényegében a
szemembe érkező képinformációt manipulálja. Alkalmas az emberi szem
természetes optikai hibáinak kijavítására azzal, hogy a képet még a
lelkembe jutása előtt megszűri, tisztítja és erősíti, valamint
kiegészíti átlagolással, értelemszerűen. Mintha egy mini távcső lenne a
fejemben, ami közelebb hozza tényleges optikai nagyítás nélkül a
dolgokat. Beállítottam a menűjében a paramétereket, elsősorban a
fényszűrést és automatikus kontrasztszabályozást, majd egész látómezős
megjelenítésre kapcsoltam.
Olyan volt, mintha négy méterről látnám az űrhajó burkolatát. A
lélegzetem is elakadt az aranyfényű ragyogástól, aminek közepén
bugyborékoló habzással, fortyogva nőtt, keletkezett az anyag. A
részecskeképződés során mindenféle kemény sugárzások szabadulnak ki a
kényszertérből. Ezek fél perc alatt megölnének, ha nem védene tőlük a
páncélüveg.
Mintha egy elrákosodott sejthalmaz burjánzását figyelném gravitációs
mikroszkóppal, sokszoros gyorsításban. A figyelmem kissé megkésve
lecsapott a vezérlőtábla bal felső sarkában lapító Élmény rögzítő
ikonjára, hogy rögzítsem a látványt. Ez olyan esemény volt, amit nem
lehet csupán egyszer megnézni. Mert a teremtés folyamata valami
különösen szép, esztétikus megnyilvánulás, ami őszinte gyönyört okoz a
műélvezetre szomjazó léleknek.
Majdnem elkéstem a felvétellel, mert a növekedés elérte a gravízió
külső határait, s ott magától leállt. Azt a néhány rakoncátlan
atomcsoportot, amik valahogy mégis kiugrottak a kényszertér fogságából,
a felület elegyengető utókezelés lesöpörte a vajfehér burkolatról. A
fények kialudtak, halvány gőz szállt fel a frissen létrehozott térhajó
bőréről, a nézőtér védőüvege pedig újra kivilágosodott. Az Eszencia
osztály első egysége csekély egy perc alatt elkészült.
7. fejezet