8.
OLVASGATÁS
Este, vacsora közben felhívtam Sándort, értesítve korábbi főnökömet
sikeres átigazolásomról a felderítőkhöz. Ő nem lelkesedett ezen annyira
mint én, persze nem is látta az Esszenciát kívül-belül. Megállapodtunk,
hogy a külügynél eltöltött csaknem három évtizednyi szorgos munkám
elismeréseképpen pénteken rendeznek nekem egy búcsúpartit az irodában.
Így minden kollégámtól élőben elköszönhetek, régi szokás szerint.
Megnéztem a fiam frissen összetákolt személyes honlapját, aminek nyitó
oldalát ekkor küldte át egy rövid szöveges üzenethez mellékelve. A
hálólap egész jól sikerült, de az uszodai szereplésről készített
élményfilm megeffektezett változata inkább valami hallucinációktól
terhes rémálomra hasonlított a sok színtorzítás és felület elmosás, meg
sebességmódosítás következtében. Egyszóval borzalmas volt. Ezt finoman
meg is mondtam neki utána, hozzátéve, hogy élményfilm készítéssel
foglalkozni nagy kihívás egy ilyen fiatalember (pontosabban kisgyerek)
számára. Inkább koncentráljon egyelőre az alapvetőbb ismeretek
(gondolkodás, viselkedés, öltözködés) elsajátítására. De hát sikerült
valaha is egy szülőnek lebeszélnie a túláradó lelkesedéssel ügyködő
csemetéjét a kisérletezésről?
Nyolc óra körül bejelentkezett Nagy Hajnalka, Esztella lánya és
udvariasan érdeklődött, sikerült-e számukra belépőket szereznem a
külföldi diplomatáknak szervezett legközelebbi fogadásra. Persze erről
is megfeledkeztem, ezért most pár percnyi utánajárásomba került
elintézni nekik a dolgot. Közben fél tudattal a városi hírcsatornán
böngésztem, ahol semmi érdekes anyag nem szerepelt ezúttal. A
politikusok vitáira, a sporteredményekre és a társadalmi élet egyéb
megszokott jelenségeire nem voltam kiváncsi. Inkább bekapcsolódtam egy
könnyűzenei koncert közvetítésébe. Ez a fénymagvárosi auditív
művészetek csarnokában zajlott, ahol a Szinkronizált elmék nevű
együttes két bolygószerte ismert énekese produkálta magát, több tucat
zenész kiséretében.
Egy időben sokat jártam koncertekre, főleg Albert társaságában. A mai
napig előfordul, hogy ilyesmivel álmodom, meg a felszíni életem
legszebb pillanataival. Azt hiszem tudat alatt kezdek vágyakozni az
akkori idők után. Manapság inkább csak a közhálón keresztül élvezem a
zenét vagy a színházi előadásokat, irodalmi esteket, mert a
társadalmunkban az a szokás, hogy az emberek a párjukkal, családjukkal,
munkatársaikkal vagy barátaikkal mennek el ezekre a közösségi
rendezvényekre. Viszont minél többen vagyunk, annál nehezebb
megszervezni, hogy mindenki épp ráérjen. András nem volt koncertre járó
típus, bár néhányszor eljött a kedvemért az otthonvárosi művészeti
negyedbe.
A külügyi munkatársaimmal átlagosan havonta sikerült összehoznunk egy
kiruccanást az árnyaslaki amfiteátrumba vagy más felkapottabb helyekre,
ahová szépen kiöltözve, az térkapu rendszeren keresztül sétáltunk el.
Árnyaslak kisebb felszíni település az Ediara kontinens északi végében,
a fővárostól úgy négyezer kilométerre. Ebben az évszázadban nagyon
felkapott lett a művészek körében, sokan költöztek oda és minden nap
vagyon valami koncert vagy táncos buli arrafelé. Ott aztán zajlik az
élet!
Persze a köztudati részvételnek szintén megvannak a maga előnyei. A
hangot akkor is tökéletesen tisztán hallom, ha épp a zuhanyzóban állok
és a fülembe dübörög a víz. Nem kell miatta abbahagynom az egyéb
tevékenységeimet, mert általában háttérzeneként szoktam futtatni a
szetkán. Ha a képet is bekapcsolom, az auditóriumban röpködő közvetítő
szúnyogok kameráin keresztül nézhetem a műsort, ami lényegesen
izgalmasabb, mint ülni egy fotelben valahol a nézőtéren.
Fürdés után ágyba bújtam, s amíg a koncert tartott, az Esszencia
műszaki dokumentációját olvasgattam lehunyt szemmel a sötétben.
Felvillanyozott a gondolat, hogy egy olyan térbárkán teljesíthetek majd
szolgálatot - kiváló asztronauták társaságában - amivel, pontosabban
akivel bármiről el lehet beszélgetni. Így garantáltan nem fogunk
unatkozni a több hétig tartó repülések alatt.
A jármű minden szempontból felülmúlta a flotta eddigi egységeit.
Megnéztem a mozgási paramétereinek listáját. Ezek persze csak előzetes,
elméleti számítások voltak, hisz a konkrét értékeket a berepülése során
fogjuk megismerni.
Az új típusú, nagy teljesítményű inerciális hajtóműrendszerrel a térben
elvileg a fény határsebességének kétharmadáig gyorsítható a bárka.
Ebben nincsenek mozgó mechanikus alkatrészek, helyette higanygőz
áramlik körbe a tachionturbinákban. A csavarvonalú pályákon nagy
sebességgel mozgatott anyag gravitációs terének aszimmetrikus torzulása
okozza a zárt inerciarendszerben keletkező mozgatóerőt, ami a maximális
terhelésnél majdnem háromszáz tonnás korongot könnyedén megemeli. Úgy
méretezték, hogy még egy 3 g-s tömegvonzású bolygóról is fel tudjunk
szállni szükség esetén. A hajtómű permanens üzemű, mint a legtöbb
csillaghajónál, vagyis a benne áramló higanygőzt a karbantartások
kivételével sosem állítják meg. Akkor is üzemel alapjáraton, ha a bárka
közben pihen a parkolójában, csak olyan pályákon cirkulál a
hajtóanyaga, hogy ne termeljen felhajtóerőt.
Az új fajta térugrómű, amivel a néhány fénymásodpercnél nagyobb
távolságokat lehet leküzdeni valódi fizikai mozgás nélkül, maga volt az
eledon technológia csodája. Ha igaz amit Liszkai professzorék leírtak
ebben a dokumentumban, akkor négyszer gyorsabb relatív áthelyeződésre
lesz képes, mint az eddigi típusok, köszönhetően az időszálas szerinó
pozícionáló érzékelőknek.
A térugrás lényege roppant egyszerű, csupán az univerzum térszerkezetét
kell hozzá ismerni nagyon pontosan. Mivel semmilyen anyagi tárgy nem
képes a téridőben mozogva elérni a fény határsebességét, a csillagközi
távolságok gyors és hatékony áthidalásához meg kell kerülni a teret,
mint korlátozó tényezőt. Ki kell lépni belőle az űrhajóval az
őskáoszba, amit a fizikusok nemtér-nemidőnek vagy szeparátornak hívnak.
Az univerzum térszerkezete hat párhuzamos dimenzióvilágból tevődik
össze, melyeknek van ugyan két aszinkronban létező hipertéri párja is,
de oda a Kontrexor kivételével még senki nem jutott el közülünk. Az
egyes paralel világterek önmagukban négy dimenziósak, és a keltő
forrásuk, az univerzum központi szerinójának forgási ütemében léteznek,
egymáshoz képest eltérő fázisban. Ezek félspínű, jobbos csavarodású, a
szerkezetüket tekintve spirálgömb formájú hullámterek, amik keletkezése
nem folytonos, hanem bizonyos ritmusban történik, ezért a köztes
frekvencia tartományokban "lyukak" találhatók bennük.
Az űrhajó fedélzetén lévő mesterséges, másolati szerinó precíz
modulációjával elérhető, hogy a jármű minden atomja egyszerre
átkerüljön ebbe a keltési szünetbe. A feneketlen mélység totális
sötétjébe, ahol nincs tér, sem idő, csupán egy sajátos ősidő közeg,
amit elődeink ahunnak neveztek. Ebben nagyon nehéz navigálni, de még
megmaradni is, mivel az anyag és a fény azonnal lebomlik, nyom nélkül
megsemmisül, ha nincs a hajó fedélzetén egy pót térgenerátor, vagyis
maga a műszerinó, amivel kiugrottunk oda. Ennek a szerinónak a
torzítgatásával lehet be és kilépni a téridőbe, a másodperc tört része
alatt eltűnve és felbukkanva az idősemmiből. Az ahunban a hajó mozgási
vektorának megfelelő irányban kell másfajta torzióval rávenni a
szerinót, hogy eltérjen a keltési ritmusa a téridőétől. Ennek
mellékhatásaként fog a jármű pillanatok alatt százmillió kilométerekkel
arrébb visszaszinkronizálódni a saját terünkbe, mintha a fénysebesség
sokezerszeresével vágtatott volna közben. Valójában csak ugrott,
tényleges fizikai elmozdulás nélkül.
Ezen a módon természetesen nem csupán a saját négy térkiteljesedéses
univerzumunkat tudjuk bejárni, hanem a többi paralel létezést is, amik
teljesen mások, mint a miénk. Ott egészen máshol helyezkednek el a
csillagok, bolygók, vagyis használható támpontok híján nagyon könnyű
elkalandozni a különféle terekben, ám annál nehezebb visszatalálni a
kiindulási helyünkre. Ezért van óriási szerepe az emanoszenzoros
elmozdulás követőknek, amik nélkül nem lehet rendes navigációs
számításokat végezni. Ez persze hatalmas adatfeldolgozási igénnyel jár,
de a kristály számítógépeink képesek megbírkózni vele.
Az eddigi térhajóink másodpercenként tíz ugrással mintegy kétmilliárd
kilométerre tudtak odébb helyeződni a bolygóközi térben, ami
hatezer-hatszázhatvanszoros fénysebességnek felelne meg, ha a térben
mozogva kellene ugyanezt megtenniük. Az egy ugrással megtehető
távolságot a fizikai törvények mellett a technika kifinomultsága
korlátozza főként. Az Esszencia elvileg négyszer ekkora távot tud majd
átlépni optimális körülmények között. Liszkaiék számos táblázatot
közöltek a leírásban, ami a becsült repülési értékeket mutatta
különféle körülmények között.
Minél több ideje van a számítógépnek meghatározni a célkörzet
koordinátáit, annál nagyobbat lehet egyszerre ugrani, viszont ez
megnöveli a relaxációs időt. Ha gyorsabban ugrik a hajó, akkor csökken
a legnagyobb biztonságos távolság, vagyis a két érték fordítottan
arányos egymással. Ez limitálja a hajó fiktív sebességét. Megnéztem a
legkedvezőbb értékeket az összefoglaló táblázatban. Az Esszencia
ugróművével maximálisan húsz biztonságos oda-vissza szinkronizálódást
lehet végrehajtani másodpercenként a téridő és az őskáosz között, amik
egyenként nem vezethetnek messzebb négyszáz millió kilométernél. Ez
nagyjából a mi bolygórendszerünk sugarának felel meg.
Az ugrások művelete minden esetben három szakaszból áll. Először előre
kell küldeni az egyik előőrs szondát, ami egy gravizort visz magával. A
szondát a hajóval összekötő fluidkomján keresztül Eszter körül tud
nézni azon a helyen, ahová be akarunk lépni, hogy ellenőrizze, nincs-e
valami veszélyes tárgy az utunkban. Nem lenne jó például beleugrani egy
csillagba vagy fekete lyukba, netán összecsókolózni valami más kozmikus
veszélyforrással. Az ugrásvezető szondáért nem kár, ha odavész, ilyet
bármikor tud újat csinálni a fedélzeti teremtőgépünk. Ha a célterület
biztonságos, ki kell számítani a hajó átviteléhez szükséges navigációs
értékeket, amik alapján elvégezhető a vektoron ugrás. Aztán jöhet a
térváltás. Ez ténylegesen csak a másodperc hatvanad részéig tart
fedélzeti idő szerint. Két ugrás között így harmincad másodperc megy el
relaxációval, vagyis várakozással a szükséges adatok beérkezéséig.
Minél messzebb tartózkodik a hajó mindenféle gravitációs forrástól,
jelentős tömegvonzással rendelkező égitesttől, annál könnyebb nagy
távolságokra áthelyeződni, mert ezek módosítják a műszerinónk önkeltési
ritmusát és ezzel a szinkronizációs paramétereket is. A csillagközi
térben tehát jóval gyorsabban ugrálhatunk, mint a bolygók légterében. A
Milebón, azaz a mi gömbhalmazunkon kívül pedig az Esszencia el fogja
érni a maximális, huszonhatezerszeres fiktív fénysebességet.
Megkerestem a sebesség-repülési idő összevetési táblázatokat, hogy
lássam, nagyjából meddig fog tartani, míg eljutunk a különféle
célpontokhoz. Liszkaiék öt másodpercre tették az Aurinó rendszer
átugrásának menetidejét. A legközelebbi szomszédos csillag, a csaknem
egy parszekre lévő Emilia, aminek nincsenek bolygói, négy óra tizenöt
percnyire van átlagos utazósebességgel. Az egész Milebót átszelni, a
sűrű magot elkerülő ívelt pályán, nagyjából kilenc-tíz napig tart. A
gömbhalmazon kívül viszont képesnek kell lennünk arra, hogy egy
parszeknyi távolságot hatvannégy és fél perc alatt gyűrjünk magunk mögé.
A villám hozzánk képest vánszorgó lajhár lesz a lustasági olimpián.
Olyan gyorsak leszünk, mint a Galaktikus Népek Szervezete által
működtetett rendfenntartó flotta legendás, ősi csillaghajói, melyekről
egyes, a történelem előtti időkből származó népmeséink szólnak. Elvileg
ennél sebesebben senki sem képes ugrálni az általunk ismert
univerzumban, még a legfejlettebb fajok sem. Így a hozzánk legközelebb
lévő Susso gömbhalmaz a korábbi huszonkét nap helyett csúcssebességen
mindössze öt és fél nap alatt érhető el.
Eszembe jutott, hogy az Űrhajózási Hivatal azt tervezi, rövidesen újra
expedíciókat indít a Tejútrendszerbe, hogy feltérképezzük a galaxis
korongját. A régi hajókkal minimum két és fél évig tartott az út a halo
ritkás porfelhőin át. Mi most harminckét hét alatt eljuthatunk a Nagy
Spirálba. Pedig a csillagváros korongjának széle bő ötezer parszekre
van tőlünk. A távoli múltban onnan érkeztek több kivándorlási hullámban
az őseink, csaknem százezer évvel ezelőtt, hogy új életteret találjanak
a galaxison kívüli gömbhalmazokban. Végül ebben a csillagrendszerben
gyűltek össze a hunok és alapították meg az Eledon Királyságot. Az ő
primitív kimóik évekig utaztak az űrben, és bizony sok telepeshajó
odaveszett a viszontagságos út során.
A tartalomjegyzékből úgy láttam, nagyjából a tizedét sikerült
végigolvasnom a teljes dokumentumnak. Ez tényleg jó hosszú leírás, és a
rengeteg szakfogalom miatt agyzsibbasztóvá válik egy idő után. Úgy
döntöttem, a többire majd később kerítek sort, ezért inkább elmentem a
városi könyvtár közirodalmi főlapjára, hogy elalvás előtt meghallgassak
néhány pihentető stílusú verset. A szépirodalmi művek elsöprő többsége
nem csak írott formátumban, hanem hangos állományként, netán filmre
vagy holovízióra véve, esetleg élmény anyagként, az alkotó saját
gondolatainak, érzéseinek tolmácsolásában is élvezhető. Kevés olyan
íróról tud a történelmünk, aki nem óhajtott élni a lehetőséggel, hogy
maga olvassa fel a közönségnek szánt sorait.
Az elmúlt hetekben egy klasszikusnak számító költő, Budai Ferenc
életművét hallgattam ráérő időmben, aki a 65 000-es években élt a
somodori Szkítaváron. Ő puritán stílusban, háttérzene és hangeffektusok
nélkül mondta mikrofonba a verseit, mert az életrajzírója szerint
kedvelte az egyszerűséget. A Böngészőm könyvjelzője a negyvenedik
versnél állt, ezért innen folytattam a versek lejátszását. Sokkal
élvezetesebb hallgatni az irodalmat, mint a betűhalmazt bámulni,
ráadásul közben nyugodtan elkalandozhat a figyelmem másfelé.
Azon tűnődtem, időnként átfordulva a másik oldalamra a takaró alatt,
vajon jó döntés volt-e részemről visszatérni a flottához? Most, hogy
megtörtént a dolog, egyszeriben húzni kezdett a szívem vissza Zemlén
városba, a szabad ég alá. Révész Albert ma is ott él, szerintem biztos
talált magának új feleséget és nagyon boldogok a botanikus kertjükben,
ahol néhány öreg fát még velem közösen ültetett el. Különösképpen, a
vívódásomra válaszul egy olyan vers következett a listán, ami mintha
tökéletesen ráillett volna a helyzetemre. Őszinte élvezettel, s némi
szomorúsággal hallgattam a férfi markáns hangján felcsendülő sorokat.
Feloldhatatlan konfliktus vagyok
az univerzum egy piciny szeletében,
hol magamba zártan egyre kavargok
vergődve sorsom szűk ketrecében.
Kinőttem a helyem, bölcsőm, járókám,
s immár a cellámba nem illeszkedem,
kívül a szabadságom táncolnám,
tovább növekedve a végtelenben.
Ütköznek bennem a lét alapjai;
elsőként mindjárt az önfenntartás
törvényével dacoló parancsai
az értelemnek, halálos a hatás.
Ezerszer rágom, egyre keserűbb,
van rá megoldás, mégsem teszem,
holtpontra jutottam, a legegyszerűbb
döntésbe akadva megáll az eszem.
Micsoda paradoxon létem lényege
ahogy ciklikus rendszerem visszacsatol
időhurokba zárva vajh tényleg-e
sors őrződik bennem makacsul?
Pedig csak körbefutó kép amit látok,
hisz tükröződés vagyok én magam is,
a teremtőm arcát leképezve szállok
az univerzumban, illúzióm így hamis.
Ha komolyan veszem, még elveszem
végtelen tengerében tovasodródva,
magához láncolja lelkem és eszem
a szamszárában forgolódva.
Ki akarok törni, bár pontosan tudom
semmi sincs kívüle a létezésen,
a köröket hát csak azért is futom
paradox makacsul, túl az ébredésen.
Mikor a véget ért a felvétel, megállítottam a szetkát és megnéztem a
vers címét: Paradoxon vagyok. Jellemző Budaira, hogy rengeteg
filozófikus verset írt, mivel sokáig az lett légyen a kedvenc szakmája.
Bennem szintén ott van ez a kitörési vágy, ahogy a fiatalok
többségében. Még mindig hajlamos vagyok rá, hogy fussam a köröket.
Ahelyett, hogy megnyugodnék, mint Esztella vagy Albert. Persze ők
megtehetik, hogy fékezzenek. Elmúltak ötszáz évesek. Talán ha annyi
idős leszek, én is abbahagyom a rohangászást, és nem vágyok majd arra,
hogy a civilizációnk leggyorsabb űrbárkájának utasaként döngessek körbe
a fél világegyetemben.
Pár perc múlva kiléptem a hálózatról és kikapcsoltam a szetkám. Ideje
álomba szenderülnöm. Holnap nehéz nap lesz, jó volna nem karikás
szemmel bemenni az űrkikötőbe.
9. fejezet