10.
PRÓBAREPÜLÉS
Az álmok fogságából nehéz vala szabadulni ezen a reggelen. Első
gondolatom természetesen akörül forgott, mi történhetett az elmúlt
órákban a Heliantusz fedélzetén. Kikerestem a címjegyzékből József
EFA-ját és felhívtam.
- Itt vagyok Léna! - szólalt meg apa fáradtan. Arcába mély ráncokat
véstek az elmúlt órák feszültséggel terhes pillanatai. Szkafanderben
ücsörgött a parancsnoki hídon, félig hátradöntött ülésében, s a
főmonitoron sorjázó adathalmazt bámulta. Egy kisebb oldalképernyőn
mozgolódott valami a szürkésfehér háttér előtt. Kellett némi idő, mire
felfogtam, az egyik asztroid érzékelői által közvetített képet látom. A
szerelőrobot odakint dolgozott a csészealj burkolatán, saját
reflektorai fényében. Speciális szerszámokat tartott acélkarjaiban. A
lyukakat igyekezett befoltozni, hogy újra légnyomás alá lehessen
helyezni a belső helyiségeket.
- Szia! Történt valami mostanában?
- Azon kívül, hogy majdnem elaludtam? Nem. Semmi. Vilmos és Balázs
szunyálnak. A lányokat hidegre tettük, a robotok meg odakint dolgoznak.
Az elmúlt órákban feltérképeztük az egyetlen megmaradt
kutatószondánkkal az égitestet. Csupasz kődarab az egész. Még soha,
senki nem járt erre, se a mi flottánkból, se más idegenek! Vagy
legalábbis nincs nyoma értelmes tevékenységnek... Mondjuk ezt nem
csodálom. Elég erős a szektorban a meteor tevékenység. Átlag öt
percenként csapódik be a golyóbis felszínébe egy nagyobb, pár kilós
aszteroida. Rengeteg kisbolygó van ennek a fehér törpének a
környezetében. Mintha két bolygó összeütközött és miszlikre robbant
volna eonokkal ezelőtt!
- A Gueridor milyen messze van tőletek? Az éjjel nem hallottam az ő
adásukat, mert letiltottad a többieket a konferencia csatornádon!
- Bocsi, megfeledkeztem róla! Zsigmondék közelebb vannak, mint
becsültük, de így is negyven órába kerül, hogy ide ugráljanak. Rajtuk
kívül nincs senki, úgy ötven parszekes körzetben, akire számíthatnánk.
A Susso Felderítő Csoport többi hajója hetekkel ezelőtt hazaindult, és
mi is mentünk volna, ha ez a támadás közbe nem jön. Csak jumuk vannak a
közelünkben, meg pár buta bennszülött civilizáció, akik azt sem tudják,
eszik-e vagy isszák a zárt inerciarendszerű hajtóművet! Hmm...!
Sikerült megjavítanunk két manőverező segédhajtóművet abból az ötből,
ami megsérült. Így nagyjából ismét röpképesek vagyunk. A flotta
válságstábja azt javasolta, rakjuk át a lányok hibernátorait a
Gueridorra, aztán ha kijavítottuk a fontosabb rendszereket, induljunk
el együtt hazafelé. Az energia konverterünk úgy látszik ki fog tartani,
bár jókora túlterhelés érte az utolsó találatnál. Nem merjük ezer
százaléknál följebb pörgetni...
Elhallgatott, fáradtan lehunyva szemét. Tudtam, hogy nehéz helyzetben
van, mégsem panaszkodott, csupán tárgyilagosan ismertette a helyzetet.
Az apám nagyon erős egyéniség, amennyire emlékszem a vele való
találkozásaimból.
- Nem tudtam, hogy otthagytad az Utas és Teherszállító Szolgálatot apa!
- Mitagadás, lányom, izgalomra vágytam! Az SFCS jó választásnak tűnt!
Hát most megkaptam! Hoppá...! A gravizor szerint tíz perc múlva
becsapódik egy száz kilós kavics, innen másfél kilométerre! Kicsit
megzörgeti majd ezt a roncsot! Remélem nem esik a fejünkre semmi, amíg
itt dekkolunk! Az elhárítópajzsot és a levegő visszatartó erőtér
buborékot nem lehet bekapcsolni, túl sok keltőelemük semmisült meg.
Nagyon elbántak velünk a rosszfiúk...!
- Furcsa, hogy az elmúlt tíz évben egyszer sem kerestél!
- Valahogy megfeledkeztem rólad! Tudod, van otthon huszonegy gyerekem,
hát kimarad egy-kettő időnként! Véletlen volt, nem tudom... Elég
elfoglalt vagyok Léna. Egy hajóparancsnoknak nem sok szabad ideje
van... Te mit csináltál az elmúlt években? Felhívhattál volna, ha
hiányolsz!
- Ez igaz! A Külügyminisztériumban dolgoztam, meg az exoetnológiai
részlegnél. Volt egy nemzőpárom, öt évig éltünk együtt. Született egy
fiunk, Atillának hívják. Két napja kapott szetkát. Most döntöttem úgy,
hogy visszamegyek a felderítőkhöz. Anyával rendszeresen beszélünk
élvonalon, havonta egyszer.
- No...! Zsófit például fel sem hívtam!
Ilyenek a férfiak! Villant belém a szomorú felismerés, majd szelíden
kijavítottam a férfi tévedését. Sok nője lehetett azóta, ha már a
nevükre sem emlékszik!
- Apa! Az én anyámat Csillának hívják! Marosfalvi Csilla! Kikötői
dokkparancsnokként dolgozik az Ékszeren!
- Óhh! Bocsánat...! Persze, Zsófi fehér bőrű volt, Csilla meg sárga...!
Megtévesztett, hogy te is fehér vagy. Az én génjeim dominálnak benned!
Ez bizony ciki! Hiába, nagy a család! De őt sem hívtam fel...
József nevetett zavarában és én nem tudtam haragudni rá. Hallgattunk
pár gondolat erejéig, aztán szinte egyszerre szólaltunk meg.
- Mit szólnál hozzá...
- Apa! Azt szeretném...!
- Mondjad!
- Azt szeretném, ha megúsznátok élve ezt a kalandot! Látogass meg ha
visszatértél! Bemutatom neked az unokádat!
- Majd meglátom kislányom! Ha jól emlékszem, a legutóbbi számláláskor
kétszázhúsz unokám volt a listámon. Ha mindannyiótokkal törődnék, az
egész életem rámenne a veletek való puszilkodásra! De azért
találkozhatunk! Rajtad kívül csak az egyik volt feleségem szolgál a
felderítésnél, a Kometátusz csillaghajón... Na! A másik vonalon
keresnek a főparancsnokságról, ne haragudj! Be kell fejeznem! Szia!
- Szia apa!
Egy darabig bámultam a sötétbe borult szobám mennyezetét, mielőtt
felkapcsoltam volna a világítást. Agyamban kósza emlékképek kavarogtak.
Bárcsak olyan apám lenne, mint Esztella férje, Tamás! Ő kitartóan
törődik az összes gyerekével, az ezernyi dédunokájával is! Persze a
legjobban Fruzsina hiányzott. Gyerekkoromban mégiscsak a nevelőanyám
állt hozzám a legközelebb érzelmileg, aki már százhetvenöt éve
eltávozott a szellemek honába, s úgy tűnik pótolhatatlan űrt hagyott
bennem maga után. Évekkel később is azon kaptam magam, hogy fel akarom
hívni Fruzsit, tanácsot kérni tőle vagy megosztani vele örömöm,
bánatom. A nemzőszülők nem pótolhatják, s nem is akarják pótolni Fruzsi
szeretetét és több évtizedes féltő gondoskodását. Én sem jelentek
annyit a gyerekeimnek, mint a nevelőik.
Ilyen gondolatok kavarogtak bennem reggelizés közben. Még a
Témaszűrővel lefölözött híroldalak felületes átolvasása sem feledtette
velem a lelkem mélyén megbúvó elhagyottság tudatát. Kényszerítenem
kellett magam, hogy abbahagyjam az érzelgősködést. Ma nem lesz időm a
lelkem bugyraiban vájkálni és a pszichés állapotomat elemezgetni.
Egy órával később úton voltam Uvacsánba, hogy részt vegyek az Esszencia
berepülésén. A feladat tulajdonképpen nagy megtiszteltetés a számomra,
mivel majdhogynem szenzáció számba megy szakmai berkekben. Nem sok
űrhajósnak adatik meg az élete folyamán, hogy egy új hajótípus legelső,
normál személyzetes tesztrepülésén vegyen részt. A flotta ezer évenként
ha egyszer szokott új bárkát forgalomba állítani, amikor valamelyik
régi osztályt végleg kivonják a szolgálatból. Nem lenne illő dolog
mindjárt az első hivatalos munkanapomon elkésnem, főleg nem eme jeles
alkalommal. Ezért úgy időzítettem, hogy 5 perccel 9 óra előtt érjek az
F osztály irodaépületéhez.
Az új hajózó egyenruhámban mentem, amit frissen csináltattam az
omniregulátorral. Százhatvanegy éve volt utoljára rajtam a barna
öltözék. Azóta mit sem változott az alakom, így nem kellett új méretet
választanom az Aktuális Ruházatok katalógusából. Mintha csak tegnap
lett volna, hogy levettem az elegáns kabátot és a testre szabott
nadrágot.
- Hallom, mi történt a Heliantusszal! - ez volt Szekeres Tibor első
mondata, amikor meglátott. A személyzet eligazító szobájában
találkoztunk, ahol már ott kortyolgatta gőzölgő teáját Marianna és
Júlia, míg Szabolcs és Lénárd lehunyt szemmel barangolt a közhálón
valahol.
- Csak most jöttem rá, pedig észrevehettem volna, hogy Békési József
lánya vagy...! Csúnyán kilyuggatták őket, láttam az űrhírekben! Azt
mondták, a legénység életben maradt három tagja elbúcsúzott a
hozzátartozóitól, mikor úgy látszott, be fognak csapódni abba az
ősmasszívumba!
- Tudom, élőben láttam az egészet! - mindössze ennyit mondtam. Arcomról
leolvashatták, nem sokat aludtam az éjjel.
- Ilyen a szolgálat az "öngyilkos osztagnál"! - jegyezte meg Júlia
fintorogva. - Mikor a Nervumonán dolgoztam, belerohantunk egyszer egy
mélyűri törmelékbe. Valamiért nem vette észre az ugrásvezető szonda és
a pajzsunk sem működött. Úgy robbantotta át az alsó fedélzetet, mintha
papírból lenne a burkolat! Két metszőfogam tört ki akkor!
- Mi történt veled? - érdeklődött Lénárd tágra nyílt szemekkel. A srác
a falon lógó térképeket nézegette karba tett kézzel. A személyzeti
főnököt vártuk, hogy bemutassa nekünk a csapat hetedik tagját, mielőtt
a kapitány elkezdené a reggeli eligazítást.
- A rázkódástól pofára estem a konyhában! - közölte durcásan a fekete
bőrű navigátornő, s egyáltalán nem értékelte a spontán kitörő
hahotázást.
- Ilyen az élet! Ha nem vigyázol, otthagyhatod a fogad! - emelte föl
figyelmeztető hangsúllyal Tibor a mutatóujját, mire még nagyobb lett a
mulatság a helyiségben. És persze ebben a pillanatban nyitotta ránk az
ajtót Kocsor Henrik, mit sem értő ábrázattal.
- Jó reggelt...! De jó reggel van itt emberek! Kabaréműsort néztek?
- Dehogy Henrik! - intette nyugalomra a társaságot Szekeres, kevés
sikerrel.
- Meghoztam a hiányzó embert a humorgálára! Gyerekek, bemutatom Molnár
Róbertet, az Impulzus térhajó hajdani planetológusát!
- Szia Robi! Rég láttalak!
- Üdvözlök mindenkit! Szia!
A Kisöreg valóságos atyai szeretettel ölelte át egykori űrhajóstársát,
akivel együtt repült még a 700-as években. A férfi magas volt, izmos,
göndör fekete hajú és mélybarna bőrű. Igazi jóképű fickó, aki után
megfordulnak a párra vadászó nők az utcán. Kisportolt termetén úgy
feszült a barna egyenruha, mintha bármelyik pillanatban szétrepedhetne.
A kapitány súgott valamit a fülébe, aztán sorra bemutatta mindenkinek.
- Jól van, fiúk, lányok, akkor csapjunk a lovak közé! Tegyétek le
magatokat! Mielőtt elkötnénk a parkolóból a flotta legújabb
büszkeségét, hogy széthajtsuk a motorját, előbb mondanék pár unalmas
szót az előttünk álló feladatokról!
Tibor egy holovíziós hírnök könnyed modorában beszélt, a helyiség
végében álló vetítőasztalnak támaszkodva. A stílusa nem okozott
különösebb meglepetést, mert minden kicsit is tájékozott űrkadét tudja,
hogy a Kisöreg nagyon lazán veszi a protokollt. Bezzeg amikor éles
helyzetben kell cselekedni és megoldani valami kacifántos feladatot! Az
emberei legalább annyira szerették a humorát, mint utálták a rengeteg
gyakorlatozást repülés közben. Szekeres kapitánynak az volt a kedvenc
ideája, hogy ismétlés a tudás anyja. Függetlenül a hálózati segítségtől
és a bárkavezérlő számítógép súgásaitól. Ezért a hajóin rendszeresen
ugráltatta a népet a bevetések üres óráiban.
Miközben a férfi sorolta a teendőinket, szorgalmasan jegyzeteltem a
Szövegszerkesztőmbe, nehogy valamiről megfeledkezzek később. Tisztában
voltam vele, ára van annak a kitüntetésnek, hogy az ember a Kisöreg
keze alatt szolgálhat. Szerencsére az első próbarepülésen nekem
jóformán semmi dolgom nem lesz, viszont a második és további utakon már
mindannyian gyakorolni fogjuk a különféle szabvány műveleteket.
Tíz perccel később kollektíve kivonultunk az épületből, s légibuszra
pattanva levitettük magunkat az ötös parkolószintre. Ebben a hangárban
állnak az F osztály három főcsoportjának Uvacsánba telepített térhajói.
A kikötői forgalomirányítás időközben leküldte ide az Esszenciát, hogy
a felújításra szoruló öreg járgányoknak legyen helye a karbantartáson.
Mint a kapitány elmondta, egyelőre az MFCS, a Milebo Felderítő Csoport
alá leszünk beosztva, az új, galaxist feltérképező flotta
megalakulásáig. Ezt régen, évtízezredekkel ezelőtt TKP-nek hívták, azaz
Tejút Kutató Programnak. Ha jól emlékszem a történelmi tanulmányaimból,
valamikor az 57 000-es évek közepén szüntethették meg, a nagy
feltérképező program befejezése után. Azóta nem jártak jelentősebb
expedíciók a galaxisban.
- Tegnap beszéltem Kovács Győzővel az új flotta csoportról. - mondta
Szekeres, karba tett kézzel üldögélve a buszban. - Még nem hozták
nyilvánosságra, de már eldöntötték a fejesek, hogy Nagy Spirál
Expedíciónak fognak hívni minket, ha végre elindulunk. Külön emblémánk
is lesz, rajta az NSE rövidítéssel.
- Hány bárkával kezdünk? - kérdezte Molnár Róbert a fülét vakargatva
unottan.
- Nem tudom. Ahányra találnak embereket. Talán egy tucat hajóval. De
legalább száz kellene egy ekkora melóhoz.
- Vagy ezer. A galaxisban több százmillió lakott bolygó van!
A társalgás itt félbeszakadt, mivel megérkeztünk. A busz közvetlenül a
hajónk elé huppant le, hogy ne kelljen sokat gyalogolnunk. Az Esszencia
középtájon állt az óriási csarnokban, körülötte tükörfehér koronghajók
tucatjai sorakoztak a gyémántkemény padlón. Külsőre teljesen hasonlóak
voltak hozzá, pedig mind Aktínia osztályú volt. A lényeg - amitől a mi
bárkánk messze jobb ezeknél - kívülről láthatatlan.
Kilépve a buszból végignéztem a hangáron. Sok száz méterre tőlünk
parkolt néhány nagy, henger alakú, nyolcvan méter hosszú hajó is. A
CSKCS, azaz Csillagászati Kutató Csoport mozgó obszervatóriumai voltak
azok. Masszív, Csillagszem osztályú kutatóhajók, felszerelve
gravitációs, optikai és rádió távcsövekkel. Egyszer, még kadét koromban
jártam az egyikben, a Kökényszem nevű egységben, amit pár évvel később
baleset ért a gömbhalmaz túlsó szélén és egész személyzetével együtt
odaveszett. Túl közel ugrottak egy instabil változó csillaghoz, aminek
vizsgálatára indultak és hamuvá égtek a koronájában. Az ő munkájuk sem
könnyebb, mint a miénk...
A reptéri kiszolgáló személyzet tagjai valamiért nem mutatkoztak a
környéken, csak két nyúlánk szerelődroidot láttunk ácsorogni a
közelben. Úgy látszik, a berepülésre mindenféle felhajtás nélkül kerül
sor. Bezzeg a Kontrexor indulásánál akkora tömeg gyűlt össze, hogy
kordont kellett vonni a parkolóállása köré!
- Szervusz Eszter! - köszöntötte hangosan a kapitány a legénység
nyolcadik tagját.
- Üdvözlök mindenkit! Szálljatok be! - csendült fel a bárkánk hangja
egy rejtett, külső erősítőből.
Sorra beléptünk a csészealj hasa alá lógó fényliftbe. A zsilipkamra
előtt Tibor megvárt mindenkit, s mikor az utolsónak érkező Lénárd alatt
újra materializálódott a bejárati nyílást kitöltő burkolatrész,
nyomtalanul eltüntetve a lyukat, diszkréten megkocogtatta homlokát a
mutatóujjával. Ezt az ősi gesztust mindenki ismeri és érti az űrhajósok
közösségében, ettől függetlenül a kapitány szóban is kiadta az
utasítást.
- Jól van, akkor álljunk konferenciavonalra!
Repülés közben a legénység csak szetkán keresztül kommunikál egymással.
Az űrflottánk összes egységén ez a szabvány eljárás. Egyrészt, mert a
személyzet több helyiségben tartózkodik, és mozog a fedélzeten,
másrészt jóval gyorsabban lehet gondolatban beszélgetni, mint a
hangszálak rezegtetésével. Egy űrrepülés során könnyen előfordulhat
olyan helyzet, amikor minden másodperc számít a cselekvésnél,
döntéshozatalnál.
A konferenciavonalba lépéshez kiválasztottam a Hajózó program asztalra
kihelyezett, csészealj formájú ikonját, mire az kapcsolatot létesített
Eszterrel. Őrajta keresztül mindannyian hallani fogjuk egymás
gondolatait a bemeneten. Ha szólni akarok, csak üzenet módba kell
állítanom az ikont. Alapállapotban ez kék színű csészealjat formáz, ha
pedig aktív a kimenetem, átvált sárgára. A Hajózó program állandóan fut
a szetkámon, de a háttérben, vagyis nincs a látómezőmben semmiféle
zavaró ablak. Ellenőrzésképpen megnyitottam az eseménytábláját, melynek
beállítási fülénél látszott, hogy az utolsó, tizennégyes vonalam aktív.
Korábban, amikor az Aktínián szolgáltam, a Hajózó az egyes vonalon
futott. Ezen az egy apró változtatáson kívül nem láttam más különbséget
az új és a régi program között. Egy százezer éve használt, kiforrott
technológián nem nagyon van mit módosítani.
Fellebegtünk a belső liften a bárka parancsnoki hídjához. A tágas,
szabályos kör alakú helyiség akkora volt, hogy kényelmesen el fogunk
benne férni mind a heten.
A parancsnoki híd a hajótest közepén található. Két bejárata van bal és
jobb oldalon, amiket a szabályzat szerint sosem szabad fölöslegesen
nyitva tartani. Ez ugyanis a bárka legvédettebb, legbiztonságosabb
része, ahol a fluidkomok dugaszai és az Esztert tartalmazó foglalat
lettek elhelyezve. Amikor a fedélzetre léptünk, a komputer
automatikusan felkapcsolta a világítást és beindította a levegő
keringtető rendszert.
A pilótafülke első pillantásra meglehetősen puritánnak, sőt kimondottan
üresnek látszott. Se ülések, se egy rakás műszer és kijelző, csak a
puszta fal mentén körbefutó áramvonalas, üres konzolpultok és a
meztelen padló. Beljebb lépve észrevettem, hogy a menetirány felöli
oldalon két halovány, emberi tenyér alakú bemélyedés található a
világoszöld pulton, középen. Azon kívül olyan sima az egész, akár egy
étkezőasztal. Ilyen a híd alapértelmezett beállítása. Tegnap a kapitány
szándékosan kihagyta a testre szabását, ezt most pótolni kellett.
- Eszter, csinálj nekünk üléseket! Sötétzöld szőnyeget kérek mindenhová
és a normál kijelzéseket az elülső főképernyőre! - adta ki a parancsot
Tibor.
A hajó nem késlekedett berendezni nekünk a helyiséget. A konzol fölötti
falat egy széles, két dimenziós tapétaképernyő töltötte be, ami egészen
a plafonig terjedt. Rajta egy nagyobb és hat kisebb mező világosodott
ki, körülöttük rengeteg színes számmal, tájékoztató felirattal,
menűrendszerrel és mozgó ikonnal. A helyiség közepén ugyanakkor
előbukkant egy kerek pult a semmiből. A három dimenziós holografikus
kivetítő asztala. Ezen lehet nézegetni a navigációs térképeket, de
egyelőre ki volt kapcsolva. A bársonyzöld padlószőnyeg pedig mintha úgy
nőtt volna ki, burjánzó gyepként a talpunk alatt. Bámulatos volt az
egész teremtési folyamat.
Végezetül hét kényelmes, sötétbarna űrhajós ülés jelent meg a
helyiségben. Mindegyiknek puha karfája, fejtámlája és három pontos
biztonsági öve vala. Az ülések talpazata közvetlenül összenőtt a
padlóval, tehát elég stabilak lesznek menet közben.
A hátsó falnál húzódó konzol üres maradt. Oda később tetszés szerint
bármilyen funkciót betöltő kijelzők és monitorok elhelyezhetők. A jó
parancsnoki hídnak nagyon rugalmasan variálhatónak kell lennie, hogy
mindig a célnak legjobban megfelelő kinézetű legyen. Ami viszonylag
állandónak tekinthető benne, az a fali képernyő és a tenyértartó.
A kézlenyomat előtti széket természetesen a kapitány foglalta el. Tőle
balra ült le Marianna és Lénárd, a csapatunk kék bőrű tagjai, jobbra
pedig Júlia és Szabolcs. Róbert és én mögöttük, a vetítőasztal két
oldalán kaptunk helyet. Ha tizenketten leszünk, a többiek széke hátul
lészen majd, szintén félkörívben.
Becsatoltuk magunkat. Általában senki sem használja a biztonsági öveket
menet közben, mert a hajóink nagyon megbízhatóak és szinte sosem
rázkódnak még a legvadabb manővereknél sem, de most próbarepülésen
vagyunk. Ez a bárka teljesen kipróbálatlan. Tibor külön felhívta ezért
a figyelmünket, még az eligazításon, hogy mindenben legyünk nagyon
óvatosak és körültekintőek.
- Hogy érzed magad Eszter? - érdeklődött kedvesen Júlia.
- Leginkább valami feszítő érzés van bennem jelenleg. Kicsit izgulok,
mivel még sosem repültem igazából. Eddig csak a fejlesztő osztály
oktató szimulátorában gyakoroltam.
- Valamikor el kell kezdeni! - bölcselkedett Tibor, pár másodpercig a
tenyértartón nyugtatva kezeit. Aztán megszakította a kontaktust a
járművel és kényelmesen hátradőlt ülésében.
- Tudod mit? Legyen tiéd az irányítás Eszter! Vigyél ki minket
orbitális pályára! Nem fogok beleszólni, hogyan csinálod!
- Köszönöm kapitány!
A komputer érezhetően örült a parancsnok nagyvonalúságának. Végre
megmutathatja, mit tud! Fokozatosan megemelte a hajtóműben keringő
higanygőz áramlási sebességét, aztán módosított az irányán, mire
azonnal felhajtóerő keletkezett. Az Esszencia korong alakú teste
lehelet finoman, billegés és mindenféle zaj nélkül fölemelkedett a
talajról. A monitoron sebesen lefutottak az önellenőrzési tesztek, egy
párbeszéd az űrkikötő forgalomirányító számítógépével, valamint
megjelent az orrban elhelyezett kamera képe középen.
Az Esszencián - miként a korábbi felderítőhajókon - egyáltalán
nincsenek ablakok. A környezetünkről a burkolatba épített morzsányi
mikrokamerákon és a gravizoron keresztül szerezhetünk tudomást. Eszter
a fedélzet bármely pontjára képes nekünk kivetíteni a kért látványt,
így elvileg akár a WC-ből is vezethető az űrhajó. A megoldás nagy
előnye, hogy a burkolatot sehol nem gyengíti beültetett ablaküveg, ami
esetleg összekarcolódhatna a portól vagy a mikrometeorok
becsapódásaitól.
- Mivel töltötted az elmúlt órákat, amíg ránk vártál? - kérdezte
Marianna könnyed társalgási stílusban. Azon kívül, hogy ücsörögtünk,
nem volt semmi dolgunk, hát csevegéssel próbáltuk elütni az időt.
Eszter szépen behúzta támlábait, majd a parkoló padlóján felvillanó
aranysárga vezetőfényt követve előre lebegett a csarnokban. A
gravitációs teherlifthez érve besoroltunk egy másik felderítő mögé, és
lesüllyedtünk a nyolcas szinten lévő indítópályára.
- Beszélgettem a flotta fővezérlő elméjével. Jártam az Otthonvárosi
Könyvtárban és letöltöttem magamnak a beszélt eledon nyelv szavainak
értelmező nagyszótárát, hogy bővítsem a szókincsemet. Adorjánék csak a
gondolt nyelv fogalmainak értelmező lexikonát tanították meg nekem, de
ennek tartalma nem fedi pontosan a verbális kifejezések gyűjteményét!
- Nagyon pöpec! - mondta elismerően Róbert.
- A pöpec szó egyik listában sem szerepel! Megtudhatnám, milyen nyelven
van Róbert?
- Na látod, van még mit tanulnod! - vigyorgott a planetológus. - Ez még
az ősi hun nyelvből származik és elismerést fejez ki. Tudod Eszter,
hogy az őseink, akik százezer éve költöztek ide az Eledoneiára a Nagy
Spirálból, azok hunul beszéltek?
- Igen! Persze! Tanultam történelmet, bár csak alapszinten. Az én
kiképzésem, illetve felprogramozásom elsősorban a hajótestem
irányítására és a biztonságos űrközlekedésre irányult. De majd
folyamatosan igyekszem bővíteni az ismereteimet a világról. Adorján
külön felhívta rá a figyelmemet, mielőtt lekapcsolt volna az oktató
szimulátorról, hogy az univerzum egy nagyon bonyolult kiterjedés, ami
tele van ismeretlen jelenségekkel. Csupa izgalmas, és esetleg veszélyes
dologgal, amik még felfedezésre várnak. Én pontosan arra lettem
alkotva, hogy megismerjem a világot.
- Ez a munkánk Eszter! - jegyezte meg a kapitány türelmesen. - Melyik
égablakot kaptuk?
- A hatos szabad. Mindjárt ott vagyok.
Az űrkikötőben tíz égablak van, amik a bolygó légkörébe vezetnek. Öt az
egyes, öt a nyolcas szinten áll, közvetlenül egymás mellett. Más nincs
is ott rajtuk kívül, csak a nagy, üres kifutópálya a forgalomirányító
jelzőfényekkel. Az indulási oldalon a teherliftekből kilebegő
járműveknek meg kell állniuk pár másodpercre a kijelölt sávban, míg
kinyitják a megfelelő térablakot. Aztán kiröppenhetnek a száz méter
átmérőjű, két dimenziós téranomálián a szabadba.
A kaptárvárosokból, s így Uvacsánból sem vezetnek közvetlen alagutak,
gyalogos vagy metrójáratok föl a felszínre. Otthonvárosba bejutni csak
térugrással vagy a térkapukon keresztül lehet. Részben azért, mert a
kaptárak több kilométer mélyen vannak a hegyek alatt, részben
biztonsági okokból. A teljes be és kimenő forgalmat így könnyű
ellenőrizni és a gravitációs szkennerekkel azonnal kiszűrhetők a
fertőző betegségek, élősködők, tiltott tárgyakat becsempészni próbálók.
Állatokat és fegyvereket például nem szabad lehozni a kaptárakba. Ha az
érzékelők akár egy bolhát is találnak az érkező személyen vagy a
holmijában, azonnal karanténba kerül, ahol gondosan megszabadítják a
nem kívánatos potyautastól. Fent, a bolygó bioszférájában rengeteg
olyan élőlény található, aminek semmi keresnivalója ebben a mesterséges
környezetben. A lakosságnak az a része, amelyik a felszíni
településeken él, éppen ezért sokkal inkább ki van téve a különböző
betegségeknek és más kellemetlenségeknek.
A monitoron megjelent az égablak nyitását jelző szignál, a képernyőn
pedig megláttuk a zöldre festett, vékony keretben feszülő transzcendens
felületen túli világot. Eszter följebb emelte a csészealjat a padlótól,
majd lassan előre siklott, az előírt sebességgel hussanva át a
látszatjelenségen.
A következő pillanatban kint voltunk az Eledoneia atmoszférájában,
nagyjából két kilométerrel feljebb. A kapuk külső oldala a talajtól
háromszáz méterre van fölállítva a levegőben, szintén függőleges
pozícióban. Egymástól biztonságos távolságban, másfél kilométerenként
lettek kihelyezve, hogy sűrű forgalom esetén se legyen zsúfoltság a
légifolyosókban. Tartókeretük egy vékony, de masszív fémgyűrű, kevlar
borítással, rajta a kiegészítő berendezések gondoláival. Tizenhat
permanens téri hajtómű tartja őket stabilan, hogy ne mozogjanak a
szélben.
Az ablakok egy hosszú hegyvonulat sűrű őserdővel borított teteje fölött
sorakoznak, ami csaknem másfél kilométeres magasságba nyúlik a
tengerszint fölé az Ediara kontinensen. Ahol éppen szakadó eső és
szürke égbolt fogadott bennünket. Az alant elterülő erdő lombkoronája
vadul hullámzott a viharos szélben. Tőlünk balra egy teherszállító
gömbhajó ereszkedett alá a gomolygó fellegekből, s tűnt el az egyik
átjáróban, mint szürke szamár a ködben. A trópusi eső azonnal áztatni
kezdte a burkolatot, elmosva a kamera által közvetített képet, ezért a
komputer magától átváltott gravitációs panorámára. A gravizor
érzékelőjét nem zavarja az eső vagy a pára, igaz a képet mesterségesen
színezni kell a megjeleníthetőség érdekében.
- Szép időnk van! - mondta Szekeres közönyösen.
- Úgy látom, elvonul a vihar kelet felé. - állapította meg Eszter, egy
meteorológiai térképet villantva föl a konzolon.
Enyhe szögben emelkedni kezdtünk, fokozatosan gyorsítva majdnem
hangsebességig. Pillanatok alatt kikerültünk a mocskosszürke
felhőtakaró alól, odafent ragyogóan sütött az Aurinó. Kora délelőtt van
most ezen a hosszúsági fokon. A rendszerünk központi csillaga épp a
sugárzási ciklusának csúcsára jutott, metszően fehér fényt árasztva
magából.
- Milyen magasságú pályára álljak Tibor? - érdeklődött a számítógép,
több útvonal variációt rajzolva a navigációs térképére.
- Tudod mit? Menjünk fel inkább stacionáriusra! Nagyjából Uvacsán fölé
jó lesz!
- Rendben.
Öt percnyi sétarepülésbe került az irányítás által megadott
légifolyosón kijutni a világűrbe, ahol a bárka még tovább gyorsított,
hogy mielőbb elérje a geostacionárius pályamagasságot a bolygó felett.
Eszter fekete folttal takarta ki a képernyőn nagyjából előttünk ragyogó
Aurinót, ne vakítson el a fénye. A fedélzeti számítógép minden
tevékenységén látszott, hogy érti a dolgát, vagyis a felprogramozói jó
munkát végeztek.
- Fordítsd el a hajó orrát az Aurinótól! - kérte Tibor, s innentől
fogva oldalazva repültünk tovább, mivel a hajtóművünk számára teljesen
mindegy, milyen irányba fejti ki a tolóerőt. A gyorsulás értéke ettől
függetlenül nem haladta meg a felszíni érték másfélszeresét. Ezzel
együtt elfordítottuk az üléseinket, hogy ne nyomjon oldalra a
tehetetlenségi erő. Odakint a koromfekete kozmosz megtelt milliárdnyi
fényes pontocskával, melyek a látómező alsó szélén a Nagy Spirál egyik
karjának formájába rendeződtek.
- Kényelmesebb lenne a számotokra, ha térugrással mennék! - jegyezte
meg a komputer aggódva.
- Majd később! - intette le Tibor. - Kibírunk egy kis gyorsulást!
A gyorsulás szóra eszembe jutott a hajó dokumentációjában tegnap
olvasott terhelési becslés. Az Esszenciának elvileg bírnia kell a 20
g-t, ami jóval több annál, amit egy ember sérülés nélkül képes
elviselni. Remélhetőleg a kaptány nem akarja majd ellenőrizni a dolgot.
A legnagyobb gyorsulás, amiben kadétként nekem valaha részem volt, 3 g
körül lehetett. Úgy belenyomott a kiképzőhajó ülésébe, hogy moccanni
sem tudtam. A speciális, gyorsulásvédő szkafanderekben akár 10 g-ig is
bírnám ájulás nélkül, de semmi kedvem kipróbálni a dolgot.
Körbesandítva láttam, a társaim sem rajonganak az ilyen terhelési
próbákért.
- Nos, milyen érzés a világűrben lenni Eszter? - kérdezte Júlia a
számítógépet.
- Nagyjából olyan, mint a szimulátorban. - mondta töprengve a hajó. -
Csak most sokkal több bejövő érzéklet fut át a tudati fókuszomon. Az
Aurinó például nagyon intenzív élmény. Érzem, hogy süti a burkolatom!
- De még hogy! Most van a maximumon, azért ilyen fehér!
Az Aurinó egy közepes méretű változócsillag a Milebo gömbhalmaz
peremén. Színképe az F6-os osztályba tartozik, a fényességingadozásának
periódusa pedig körülbelül fél napos. Mivel állandóan változik a
sugárzásának intenzitása, s ezzel együtt a felszíni hőmérséklete, sőt
átmérője, komolyan befolyásolja az Eledoneia légköri hőmérsékletét,
időjárását és végsősoron egész bioszféráját. A bolygónk egyébként
szabályos pályán kering körülötte, minimális excentricitással, s mivel
az egyenlítőjének síkja mindössze másfél fokra tér el ettől, nincsenek
igazi évszakok a felszínén. Ennek ellenére az élővilágnak van saját
ciklusa, amit a napi kétszeri fényerő ingadozások idéznek elő. A
fényváltozás oka a csillag pulzálása. A látszó átmérőjének növekedése
eléri a nyolc százalékot, s közben a színét is változtatja kaméleon
módjára. A felszálló ágban, amikor maximumon van a sugárzása,
kifehéredik, a leszálló ágban viszont besárgul, enyhén narancsvöröses
árnyalatot ölt. Épp ezért az Eledoneia felszínéről nézve, reggeltől
estig egy teljes kivilágosodási - elhalványulási - újra kivilágosodási
ciklus figyelhető meg.
A gömbhalmazunk tele van ilyen öreg változócsillagokkal. Érdekes módon
a pulzáció üteme hosszú távon is állandó marad, s ez lehetővé teszi,
hogy a lakható bolygók élővilága alkalmazkodjon hozzá. Amikor Zemlénben
éltem, számomra teljesen normálisnak tűnt, hogy az Aurinó fénye
állandóan változik. A Magyarka bolygón végzett több éves kutatómunkám
során viszont sehogy se bírtam megszokni, hogy az ő csillaguk fénye
teljesen egyenletes. Állandóan azt lestem, mikor kezd végre erősebben
világítani a fehér törpéjük, s ettől egy idő után enyhe depresszió lett
úrrá rajtam. Persze sikerült alkalmazkodnom az ottani viszonyokhoz, de
nem szívesen élnék egész életemben olyan planétán.
A világűr bársonytakaróján terpeszkedő Nagy Spirál fokozatosan kezdte
kitölteni a látóterünket, ahogy az Esszencia körbefordult repülés
közben. A számítógép a burkolat túlmelegedésének megakadályozására
lassan forgatni kezdte a csészealjat, miközben finoman stabilizálta a
keringési pályánkat az Eledoneia körül. Végre alább hagyott a gyorsulás
a fedélzeten és jóleső szuszogással vettük tudomásul a hirtelen
beköszöntő súlytalanságot.
A gömbhalmazunk mintegy ötezer parszekre van az ősi hun nyelven
Tejútrendszernek nevezett spirálgalaxistól, közel a korong magjához. A
harmincnégyezer parszek átmérőjű csillagtányér ezért az éggömbön
mintegy száznegyven fokos látószögben terpeszkedik el, ami azt jelenti,
hogy majd negyven százalékát betölti az űrnek. Vele ellentétes
irányban, ami most éppen az Aurinó túloldalára esik, ugyanennyi helyet
foglal el a Milebo a maga kétmillió csillagával egy ötven parszek
átmérőjű tartományon belül. Ennek a két lenyűgözően látványos, fényes
égi objektumnak a vonzásában élünk csaknem százezer esztendeje. A
rendszerünk bolygóinak keringési síkja olyan, hogy az éjszakai égbolton
fél évig az egyik, fél évig a másik csillaghalmaz látható, s ez szintén
erőteljes hatást gyakorol az éjszakai életet élő állatfajokra, a
szerelmespárokról nem is szólva.
- Megérkeztünk kapitány! Magasságunk a felszíntől 32 350 kilométer. Egy
méteres pontossággal Uvacsán fölött vagyunk! Bekapcsoljam a mesterséges
gravitációt?
- Igen! Kérek egy körtérképet a fénymásodpercen belül tartózkodó
objektumokról!
Az iménti kellemes súlytalanság gyorsan megszűnt, ahogy a plafonba
szerelt erőtér generátorok taszítómezeje nyomni kezdte a testünket bele
az ülésbe. Előttünk a monitor megtelt parányi ikonok mozgó ábráival,
amik az egyes űrhajók, térállomások, nyomkövető bóják és más
mesterséges létesítmények helyzetét, továbbá azonosítási kódját
prezentálták a bolygó körüli térben. Ezeket részben a forgalomirányítás
segítségével, részben a gravizor adatai alapján jelenítette meg Eszter.
Még egy másfél kilós kődarabot is talált, ami kétszázezer kilométerre
fog elhúzni tőlünk elnyúlt pályáján a végtelen felé.
A gravitációs panorámadetektor egy olyan passzív érzékelő, ami a
tömeggel rendelkező tárgyakat észleli a téridőn belül. Mivel minden
atomnak a hőmérsékletétől, és az alkotó részecskéinek számától,
elhelyezkedésétől függő gravitációs színképe van, könnyen azonosítható
a belőle áradó hullámtere alapján. Az Esszencia időszálas felfűzésű
burkolata egyetlen nagy, hiperérzékeny gravizorként működik, ezért a
felbontása minden más hagyományos detektort felülmúl.
Miközben a kapitány Eszterrel társalgott, különféle méréseket
végeztetve vele, én újra elővettem a hajó dokumentációját és kikerestem
belőle az erről szóló fejezetet. Elméletileg a bárkánknak képesnek kell
lennie arra, hogy tízezer kilométerről felismerjen egy emberi arcot az
űrben, még akkor is, ha épp háttal fordul neki. Ez valami egészen
őrületes felbontóképességet jelent, amit csak a Hunyorka térállomás
Pislogó becenévre keresztelt gravitációs szuperteleszkópja múl felül.
Igaz, a Pislogó egy száz kilométer átmérőjű hagyományos
érzékelőrendszer a kocka alakú autoszféra külső palástján, amit az
extragalaxisok és kvazárok megfigyelésére használnak a csillagászaink.
- Jól van! Most átveszem az irányítást! - tette kezeit a pultra Tibor,
a testének bioáramain keresztül összekapcsolódva a hajóval.
Elvileg tenyértartó nélkül is vezethetné a bárkát, pusztán a szetkával,
de az érintőfelület használata megkönnyíti a dolgot. A
konferenciavonalon keresztül a kommunikációs csatorna gondolatra való
korlátozása miatt csak fogalomnyelven utasíthatja a számítógépet. Ez
nagy fokú koncentrációt és belső csendet igényel a pilóta részéről.
Huzamosabb ideig erre senki sem képes. Ezért találták ki a bioáram
leolvasót, ami az emberi aurára van hangolva, személyspecifikusan. Így
a gép képes közvetlenül átvenni a tenyértartóval a vezető érzéseit,
lelkének legapróbb rezdüléseit és azonnal reagál rá. A bioáramon
keresztül, reflexszerűen irányított űrhajó százszor fürgébb, és
kacifántosabb manőverekre képes, ha a sofőrje érti a dolgát, mint egy
pusztán gondolati utasításokkal kormányzott.
- Körbeszaladjuk az autoszférákat, aztán kimegyünk a többi bolygóhoz
látogatóba! Szeretném kipróbálni, hogy bírja a hajtómű a terhelést,
ezért kihúzatom a maximumig.
A kapitány csinált egy szűk ívű csavart a bárkával, majd gyorsítani
kezdett a hozzánk legközelebb lévő Zerna állomás masszív tömbje
irányába.
Az Eledoneia körül, stacionárius pályán hat nagy térállomás kering az
űrben. Ezek egymáshoz képest egy oktaéder csúcsain helyezkednek el,
négy az egyenlítő síkjában, kettő a pólusok felett. Mindegyik állomás
nagyjából száz kilométer átmérőjű. Önellátóak, saját hajtóművekkel
rendelkeznek, és a belsejükben mini bioszférát tartanak fenn, hasonlót
a bolygó felszínén lévőhöz. A méretükön kívül főként ebben különböznek
a többi támaszponttól, ezért a köznyelv autoszférának nevezi őket,
vagyis önálló világocskának. A hat állomás évtízezredek óta lebeg a
pályáján, mint mesterséges holdacskák, fedélzetükön egyenként úgy
félmilliós lakossággal. Rajtuk kívül ezernyi kisebb támaszpont,
úszódokk, nullgravitációs laboratórium, űrmúzeum, jelzőbója, időjárás
megfigyelő szonda, csillagászati obszervatórium kering a bolygó körül,
no és a két természetes kisérője, a Cestello és Mea holdak.
A két hold parányi szürke sarlóként húzódott meg szerényen a távolban,
miközben elsuhantunk egy tág félkörív mentén az Eledoneia körül. Tibor
úgy irányította a hajót, hogy az egyenlítő fölött lebegő négy állomás
az utunkba essen. Természetesen nem mentünk hozzájuk túl közel, mert
akkor az irányítók azonnal ránk szólnak, hogy veszélyeztetjük a
száguldozásunkkal a dokkjaik körül megsűrűsödő hajóforgalmat.
A csillagrendszerünkben összesen tíz autoszféra tartózkodik, s
mindegyik könnyen megkülönböztethető a többitől. Az építészek
fantáziáját dicséri, hogy az egyes állomásokat eltérő geometriai
testekről mintázták, továbbá különböző alapszínnel festették be. Az
előttünk lévő Zerna egy száz kilométeres, aranyszínű dodekaédert
formáz. Utána a következő a Patrimpas ezüstfehér gömbje, az Ékszer
citromsárga ikozaédere és a Kékleny azúrkék tetraédere. Az Eledoneia
északi pólusa felett a Szeránia oktaéder alakú, tűzvörös teste lebeg,
vele ellentétesen a déli pólusnál pedig a Hunyorka zafírzöld kockája
zárja az alakzatot. A hozzánk látogató idegen civilizációk képviselői
mindig megcsodálják őket, s inkább műalkotásként tekintenek rájuk, mint
egyszerű térállomásként.
Negyed óra alatt kerültük meg ezen a pályamagasságon az Eledoneiát,
aztán a Cestello hold mellett elsuhanva irányt vettünk kifelé, elsőnek
a Palemonia bolygó irányába. Körülöttünk megritkult a forgalom, mert a
bolygóközi térben nem szokás csónakázni nálunk. Mindenki térugrással
teszi meg a fénymásodpercnél nagyobb távolságokat, nem kívánván az
idejét pazarolni a lassú téri meghajtásra.
Tibor és Marianna hosszú beszélgetésbe kezdett a fedélzeti rendszerek
működéséről, a repülési paraméterekről. A többiek lazítottak, ezért én
is próbáltam valami hasznos elfoglaltságot találni magamnak. Folytattam
a műszaki leírás böngészését.
Negyed órával később már igencsak sebesen repültünk, ahogy az állandó
gyorsulás miatt egyre jobban megközelítettük az elvileg elérhető
maximumot. Tibor egészen addig túráztatta a higany hajtóművet, míg
végül a fényhatársebesség kétharmadával vágódtunk ki a
bolygórendszerből, elhajított kavicsként a Nagy Spirál irányába. Cirka
huszonháromezer év alatt érnénk oda ebben a tempóban.
- Jó hajó ez! Megy, mint a Meszes! Úgy látom nem jelentős a melegedés.
A főhajtómű rendben van.
- Mit jelent a "meszes" kifejezés? - érdeklődött a bárkánk udvariasan,
elárulva, nem járatos még az űrhajós szlengben.
- Liszkaiék igazán taníthattak volna neked ilyen űrjáró dumákat is,
Eszter! - méltatlankodott a kapitányunk vigyorogva. - A Meszes egy
térhajó volt a történelem előtti időkben. Még a galaxisban. A kék bőrű
hunok építették és kisérletezésre használták. A burkolata vakítóan
fehérre volt mázolva állítólag, teljesen mészfehérre. Azért hívták
Meszesnek. A népmesék szerint több sebességi rekordot is elértek vele,
mind a térbeli mozgásnál, mind az ugrásoknál. Azóta mondjuk azt a gyors
hajókra, hogy megy, mint a Meszes!
- Értem. Akkor ezt bóknak kell tekintenem? - csodálkozott a számítógép
olyan hangon, hogy elnevettük magunkat.
- Akár annak is veheted! Egyébként hogy érzed magad Eszter?
- Kicsit furcsán. Nem tudom másként kifejezni, de mintha enyhe
szédülést okozna a haladási irányban bekövetkező kontrakció az
idődoppler miatt. Feszültséget érzékelek a burkolatomban a torzulástól.
Képzetesen megfogalmazva bizseregnek az időszálaim. Ti hogy bírjátok?
- Hát, ez elég furcsa! De ne aggódj, nem lesz semmi bajunk. Egyszer
repültem már háromnegyed emanációs sebességgel egy kisérleti hajóban,
úgy négyszáz éve. Az emberi testnek elvileg nyolcvan százalékig simán
bírnia kell, maradandó károsodás nélkül a száguldást.
- Szerintem fékezzünk le! - javasolta az első tiszt, mire Szekeres
átfordította a hajtómű tolóerejét és ugyanilyen tempóban lassítani
kezdett.
- Félmillió kilométerre fogunk elsuhanni a Palemonia mellett. -
állapította meg Júlia, az egyik oldalképernyőn kinagyítva a kékesfehér
felhőzetű bolygót. Rajtafelejtettük szemünket a gyorsan közeledő
világszigeten, ami körül egy szabálytalan, krumpli formájú hold, az
Ontomes kering alacsony pályán, két autoszféra társaságában.
- Mennyi az ÉVI-nk?
- Öt perc a közelpontig ha marad a fékezés.
Ezt a kifejezést viszont azonnal értette a komputer. Az Érkezés Várható
Idejének rövidítése, az ÉVI egy általánosan használt szakszó a
flottában. Eszter most biztos büszke rá, hogy legalább ezzel tisztában
van, gondoltam visszafogott mosolygással.
A Palemonia, amit az ott élők Megfagyott Gyöngynek szeretnek nevezni
inkább, belülről számolva a harmadik bolygó a rendszerünkben. Az
Eledoneia pályáján belül csak egy légkörtelen planéta dacol az Aurinó
sugárzásával, a Litodomas, aminek megvilágított felszínén iszonyú
forróság van, míg a túloldala jéghideg. Ezzel szemben a Palemonián
kellemesen hűvös éghajlat uralkodik az egyenlítői zónában, a ritkás
felhőtakaró alatt. A sarkokat vastag jégpáncél borítja, ez télen a
felszín kétharmadára is kiterjedhet. Az egyenlítői sáv tengereit kivéve
így a vízkészletének háromnegyede állandóan fagyott állapotban van. A
légköre eredetileg szén-dioxidban dús volt, s néhány algafajt kivéve
nem találtak életet az ide érkező első telepeseink. Nagyjából
nyolcvanezer évvel ezelőtt kezdődött meg a Palemonia célirányos
átalakítása. Ennek során alig száz év alatt belélegezhető atmoszférát
hoztunk létre rajta, több eledoneiai növényfaj betelepítésével.
A jégtakaró megolvasztásához, azaz az éghajlat felmelegítéséhez
módosítani kellett volna a pályáját, ami sokkal elnyúltabb, mint az
Eledoneiáé, de az előzetes szimulációk olyan súlyos következményeket
jeleztek, hogy inkább letettünk róla. Bár képesek lennénk közelebb
vinni az Aurinóhoz, beszabályozva a keringését, sőt módosíthatnánk a
tengelyének tizenegy fokos ferdeségét, meg a forgását, mégis meghagytuk
olyannak, amilyennek találtuk a rendszerbe költözésünkkor.
Nem lehet egy stabil felépítésű bolygórendszert csak úgy átrendezni az
egyes égitestek ízlés szerint való tologatásával. Ha beljebb vittük
volna, megzavarja az Eledoneia mozgását, ahol emiatt veszélybe kerül az
egész élővilág. A Palemonián túl kering a Damicorn, három parányi,
szabálytalan jéghold kiséretében. Ezt is maga után húzta volna, ami
viszont a többi külső bolygót és üstököst téríti le a pályájáról,
mindenféle előre nem látható kozmikus ütközést és katasztrófákat okozva.
- Hívás érkezik a Palemonia távolkörzeti irányítástól! - jelzett
Eszter, egy hópelyhet formázó ikon felvillantásával Marianna előtt.
- Hallgatjuk!
Az irányítótiszt férfi volt és csak a hangját hallottuk dühösen
felcsendülni a fluidkomban.
- Ki az az őrült, aki kétharmad fénysebességgel száguldozik az
EP-974-es szektorban?
Válaszul a kapitányunk hangosan belekacagott az élvonalba, és valami
lenyűgöző hülyeségről téve tanúbizonyságot, visszaszólt nekik. Ezt nem
lehetett kibírni röhögés nélkül.
- Bocs fiúk! A ragasztó lehet az oka! Egyszerűen nem tudom levenni a
kezem a pultról!
Pillanatnyi döbbent csend, majd felismerhetetlen háttérzaj, sutyorgás
után valaki más vette át a vonalat a túloldalon.
- Szia...! Te vagy az, Szekeres Tibi?!
- Én hát!
- Mindjárt gondoltam! Szóval ez az új bárkád! Az előbb szóltak át
Uvacsánból, hogy tesztelni fogjátok az Esszenciát! Felőlünk nyugodtan
röpködhettek, de ilyen sebességgel ne gyertek be a közelkörzetünkbe,
mert szívrohamot kapnak a nyomkövetők!
- Csak elsuhanunk Jenőkém! Talán majd máskor, ha lesz időnk, benézünk
hozzátok egy teára!
- Szívesen látunk Kisöreg! Jó repülést! Vége!
- Szervusztok! Vége!
Miközben Tibor az ismerősével csevegett, én a Palemonia éjszakai oldala
mögül kibukkanó Skoll térállomást néztem, ami szabályos henger alakú és
lilára van festve. Jártam ott egyszer, még űrkadét koromban. Az
autoszféra belül egyetlen hatalmas légtérrel rendelkezik, a lakosság
java pedig a belső paláston él, fejjel a henger forgástengelye
irányába. A Lila Daráló becenevet viselő Skoll az egyetlen olyan
állomás, mellesleg a legöregebb mindközül, amelyiken nem mesterséges
gravitációt használnak, hanem a centrifugális erő tartja meg a dolgokat
a helyükön. Az ötven kilométer átmérőjű henger forgási ideje öt perc
tizennégy másodperc, ezért szabad szemmel tisztán kivehető a mozgása.
Dokkolni rajta csupán a tengelyeknél épült két kikötőben lehet. A
belsejét hat nagy fúziós naplámpa világítja meg, amik a főtengelyre
vannak függesztve, s ezekkel pontosan tudják szimulálni az Eledoneián
megszokott, változó megvilágítási viszonyokat.
Bent a paláston több nagy tó van, amikben eledoneiai halak élnek vagy
csónakázásra, úszásra és mindenféle vízi sportokra használhatók. Amiről
mégis gömbhalmazszerte nevezetes ez a jó kilencvenezer éves öreg
szerkezet, az a három spirális vízesése a déli végében. A Coriolis-erő
hatását gyönyörűen szemléltető mesterséges zuhatagok több lépcsőben
záporoznak alá a forgástengelytől a palástig, a forgási sebességnek
megfelelő ívek mentén.
A Skoll feleannyi idős társa, az Ezüstös Elatha térállomás a bolygó
túloldalán kering, ezért annak lakói sosem látják az öreg hengert. A
lapos, korong formájú Elathát nevéhez híven ezüstszürkére mázolták
építői. Az ott élő emberek közt nagyon sok a tehetséges, híres hologram
szobrász és élményfilm rendező. Ezek minden évben rendeznek egy nagy
művészeti fesztivált, amelyre még a környező csillagrendszerekből is
érkeznek idegen lények, saját alkotásaikat bemutatandó.
- Mi legyen a következő célpontunk kapitány? - érdeklődött Júlia, mikor
magunk mögött hagytuk a Palemoniát és kisérőit.
- Most kipróbáljuk a térugróművet. Elsőnek menjünk ki a Possiblonhoz,
az pont útba esik kifelé menet! Húsz ugrással ott leszünk olyan két
másodperc alatt.
Fél lélegzetvételnyi idő múlva sűrűn pislogni kezdtek odakint a
csillagok. Az Esszencia fizikailag nem mozdult el, csak éppen máshol és
máshol jelent meg a téridőben. Az őskáosz feneketlen sötétjében való
tartózkodásunk így fel sem tűnt igazából. Mikor megálltunk, ott
lebegett előttünk a csillagrendszerünk legkülső bolygójának, a
Possiblonnak krémszínű gömbje. A navigációs atlasz szerint az Aurinótól
öt milliárd kilométerre keringő égitest hirtelen négyszázezer
kilométerre vala tőlünk. Tibor ezután több apró manőverrel egyre
közelebb helyezte a hajót a bolygóhoz, amit két apró holdacska, az
Árnya és a Kormos kisér lassú útján az Aurinó körül. A csillagunk ebből
a távolságból alig volt fényesebb, mint a Nagy Spirál tányérja. Itt nem
élnek emberek, mert túl hideg és sötét van, csupán egy automata
megfigyelőállomás kering a gázbolygó körül.
Ennél messzebb csak egyetlen említésre méltó égitest szokott kijutni a
mélyűrbe. A Mogyorósd üstökös, aminek elnyúlt pályája egymilliárd
kilométerrel túlnyúlik a Possiblonén, míg a perihéliumában megközelíti
a Litodomast. A hatszáz kilométer átmérőjű, tehát kimondottan óriási,
piszkos hólabda évszázadonként egyszer szokott rendkívül látványos,
sűrű csóvát eresztve keresztül húzni a bolygórendszerünkön. Mintegy
húszezer éve fogta be az Aurinó, azóta kering körülötte, negyvenkét
fokos szöget bezáró pályán az ekliptikához képest.
- Elég elhagyatott ez a környék! - állapította meg Eszter,
körbepásztázva érzékelőivel.
- A Kormos hold felszínén romokat látok az egyik kráterben. Utána
nézzek az atlaszban?
- Egy ősi eledon támaszpont maradványa az. - mondta Róbert. - Legalább
kétszázezer éve elhagyták már.
- Igen? Én úgy tudtam, csak százezer éve költöztek ide a hunok! -
árulta el tudatlanságát a komputer.
- Nézz utána a történelem könyvtárban az időszámításunk előtti korszak
anyagainak! - javasolta a planetológus, amit Eszter nyomban meg is
tett, az egyik oldalmonitorra helyezve a talált információkat.
Az Esszencia közben elhúzott a Kormos felett. Ez a hold a nevét onnan
kapta, hogy majdnem az egész felszínét magas széntartalmú por borítja
vékony rétegben. Senki nem jött még rá, hogy került oda a szervetlen
szén, ami részben grafit, részben pedig fullerén formájában
koromfeketére festi az égitestet, s így messze a Kormos albedója a
legalacsonyabb a bolygórendszerben. Szabad szemmel nézve majdnem olyan
sötét, mint egy fekete lyuk.
- Igen, már értem! - a számítógépünk fénysebességgel bővítette
ismereteit, s ennek egy részét velünk is megosztotta, lelkesen
szövegelve, mintha mi nem diplomáztunk volna történelemből.
- Amikor a hunok ideköltöztek, az Eledoneián megtalálták egy ősi
civilizáció maradványait a dzsungelekben. A fennmaradt rajzok, szobrok,
a kőtáblába vésett szövegek alapján annyit sikerült róluk kideríteni,
hogy hosszú évezredeken át virágzó társadalomban éltek... Több bolygón
és holdon építettek támaszpontokat, meg piramis alakú kőépítményeket...
Ezek melegvérű hüllők voltak, testi felépítésükben hasonlók a balandrói
szauruszokhoz, esetleg a távoli rokonaik. Körülbelül négyezer évvel
azelőtt, hogy az első hun telepesek megérkeztek volna, az egész
civilizációjuk eltűnt, szinte nyom nélkül a rendszerből. Nem kihaltak,
és nem valami járvány vagy háború végzett velük. Egyesek szerint
elköltöztek a gömbhalmazból, mások inkább úgy vélik, hogy dimenzió
konverterek segítségével eltávoztak a negyedik térkiteljesedésbe.
Bizonyítékok mindkét lehetőséget alátámasztják... Milyen érdekes! Itt
az van, hogy a rendszerünk bolygóinak elnevezése tőlük származik, amit
mi az írásaik megfejtésekor egyszerűen átvettünk... Most már értem,
miért van idegenül hangzó neve a bolygóknak! Az Eledoneia, Palemonia,
meg a többi szaurusz nyelven van!
- Nem egészen Eszter! - helyesbítette Róbert a spontán felismerést. - A
nevek az emberi fül számára ehhez hasonlónak hangzanak egy szaurusz
szájából. Ők egy kicsit torzan ugatva beszélhettek a csontvázak
elemzése alapján.
- Átugrunk az Alloteutishoz! Kiváncsi vagyok, mekkora az ugrási
pontosságunk a zavaró gravitációs térben. - szólt közbe a kapitány,
mire eltűnt a képernyőről a Possiblon. Helyette egy barnásszürke
felszínű, vékony légkörrel övezett bolygó jelent meg az űrben. Ezzel
együtt mintegy két és fél milliárd kilométerrel közelebb kerültünk a
Naphoz. Tibornak hatalmas félkörívben, három másodpercnyi ugrás
sorozattal kellett megkerülnie a csillagot, mert a bolygó épp a
túloldalon tartózkodott.
- Mennyi az eltérésünk? - kérdezte Júlia, mire Eszter kivetítette elé a
konzolra a navigációs atlasz pályaelemző felületét.
- Kevesebb, mint tíz kilométer. Akarod, hogy pontos helyzet
meghatározást végezzek?
- Igen. - döntötte el a navigátorunk helyett a kapitány.
- Háromezerhatszáz méterrel odébb bukkantunk elő a térben a
kijelöltnél. - mondta a hajó néhány másodperc múlva. - Részben a
Possiblon, részben az Aurinó gravitációs terének zavaró hatása miatt
tértünk el.
- Az nem rossz egy ilyen elkerülő manővernél.
Régi tapasztalat, hogy a hajóhoz közeli égitestek gravitációs tere
valójában nem az ugrás ívét zavarja meg, hanem az ugrómű térforrását
befolyásolja, még a térből való kilépés előtt torzítva annak önkeltési
rendszerét. A változás hihetetlenül parányi, ezért csak nagy távolságú
ugrásoknál jelentkezik számottevő mértékben az eltérés, mint például
most is. A kapitány szándékosan tette próbára a hajtóművet, hogy lássa
mennyire érzékeny a zavaró hatásokra. A pontatlan belépések téves
koordinátái mindig hozzá adódnak a következő ugrásokéhoz, így gyorsan
több kilométerre növekedhet az eltérés. Ha nem végeznénk időnként nagy
pontosságú helyzet meghatározást, végül egész máshol kötnénk ki, mint
ahová indultunk.
A probléma kiküszöbölésére általánosan bevett eljárás, hogy a térhajók
sosem ugranak nagyokat a bolygók, csillagok közelében, és mindig számos
apró, korrekciós ugrással közelítik meg a célpontjukat. Így
elkerülhető, hogy összecsókolózzunk egy égitesttel, pillanatok alatt a
másvilágra kerülve egy nagy robbanás kiséretében. Ahogy tréfásan
mondani szokás, az ilyen "halálugrásnak" csak egy előnye van a
személyzet számára. Hamarább mennybe jut a lelkük, minthogy
észrevehetnék.
- Na, menjünk közelebb a csatatérhez! - döntötte el Szekeres rövid
szemlélődés után. Ugrottunk még egy kicsit, az előttünk lebegő bolygó
irányába.
Az Alloteutisnak öt apró, szabálytalan holdja van. Valamivel nagyobb,
mint az Eledoneia, de az Aurinótól való távolsága miatt néhány
baktériumot kivéve nem él meg rajta semmi. Itt működik az ECVE - Eledon
Civilizáció Védelmi Ereje - gyakorlóterülete, közismertebb nevén a
csatatér. Ahol a katonák a felszíni harcot tanulják a kráterektől
szabdalt, barátságtalan felszínen. A bolygó az úgynevezett Nagy Triász
tagja, ami a rendszerünk legrejtélyesebb képződményeként vagyon számon
tartva csillagász körökben.
Az Aurinó körül keringő legnagyobb bolygó, a Milberra tulajdonképpen
egy barna törpe. Túl kicsi ahhoz, hogy a belsejében megindulhasson a
magfúzió, s csillaggá válva felmelegíthesse a saját, egyébként igen
népes holdrendszerét. Ahhoz viszont elég nagy tömegű, hogy két kisebb
égitestet tartson stabilan a saját pályavonalán az L4-es és L5-ös
pontokban. Az Alloteutis így a Milberrát követve kering a Nap körül,
pontosan hatvan fokos szögtávolságban az ötös számú librációs ponton.
Míg egy másik gázbolygó, a Kondrozia a négyes ponton, hatvan fokkal a
barna törpe előtt halad, a Nagy Triász vezető tagjaként. A Milberrának
van még egy nagyobb kisérő gázbolygója, a Szelles, ami két saját
holddal hárommillió kilométeres távolságban kerülgeti, s így ezek
jelentős tömegkoncentrációt képeznek az űrben.
A Nagy Triász összesen huszonöt égiteste akkora eredő gravitációs teret
kelt, hogy azzal a csillagrendszerünk tömegközéppontját majdnem az
Aurinó felszínére helyezi. Ettől olyan elnyúlt a Damicorn és a
Palemonia pályája. Az Eledoneia élővilágát szintén erősen befolyásolja
a Triász vonzereje, ami főként a szaporodási ciklusban nyilvánul meg. A
növények és állatok egy része, s velük együtt mi emberek is, a
termékenység havában aktivizálódunk szexuálisan. A női szervezet akkor
válik a megtermékenyítésre alkalmassá, amikor az Eledoneia az Aurinó és
a Milberra közé kerül. Ez nagyjából 1,15 keringési évenként esedékes. A
párzási időszak éppen ezért kiemelten fontos esemény a társadalmunk
életében, mivel a nők csak ilyenkor eshetnek teherbe művi beavatkozás
nélkül.
A dolognak persze annyi hátránya van, mint előnye. Az űrben, más
bolygókon szolgálatot teljesítőknél az eltérő gravitációs hatások miatt
összezavarodik a szervezet hormonális ciklusa, ami csökkenti a sikeres
fogantatás esélyét. A történelmi feljegyzések szerint nem volt ez
mindig így. Amikor az őseink ideköltöztek, sokkal gyorsabb ütemű vagyon
a nők menstruációs ciklusa. Állítólag havonta egyszer eshettek teherbe,
ami valami fantasztikus szaporaságot eredményezhetett. Igaz, ők nem
éltek kilencszáz évig, csupán kétszáznegyvenig, de hát azóta annyi
minden megváltozott a társadalmunkban.
Manapság ha egy nő utódot szeretne, a nemzés aktusára az Eledoneián
célszerű sort kerítenie a párjával. Még akkor is, ha egy másik
csillagrendszerből kell haza zarándokolnia. A termékenység havában
milliószám érkeznek szerelmespárok az anyabolygóra, hogy itt töltsék el
a legboldogabb napjaikat, amennyiben engedélyük van gyermeket a világra
hozni. Kilenc hónappal később pedig megtelnek a születésházak csecsemő
sírással...
Egy oktaéder alakú, Vitéz osztályú csillaghajó jelent meg az Esszencia
közelében, s zárkózott fel apró ugrásokkal a bal oldalunkhoz ügyesen.
Körülbelül nyolcvan méteres lehetett, oldalán az ECVE pajzsos
címerével. Ezen annyi fegyver meg csúcstechnika van összezsúfolva, hogy
simán megszállhatna vele egy közepesen fejlett csillagrendszert. A
hadsereg éberen vigyáz a saját területére. Nem szeretik ha a civilek
túl közel merészkednek a bázisukhoz.
- A Csatabárd cirkáló van mellettünk! - jelentette ugyanakkor Eszter.
- Itt a 34-es járőr! Mi járatban erre Szekeres kapitány azzal a
teknővel? Vétel!
- Berepüljük a ládát fiam! - válaszolta Tibor, finoman megbillegtetve a
csészealjat.
- Az Alloteutison gyakorló hadművelet folyik, úgyhogy legyenek szívesek
megfordulni és máshol furikázni!
- Már megyünk is...! Bocsánat! De azt még megkérdezném, mit szólnál egy
kergetőzéshez? Az Esszencia nem akármilyen teknő! Fogadjunk egy vacsora
meghívásba, hogy nem tudnál elkapni! Vétel!
Összenéztem Róberttel. A parancsnokot nem akármilyen fából faragták, ha
cicázni mer az armada egyik hadihajójával. Biztos, ami biztos alapon
mindketten megmarkoltuk az üléseink karfáját, s vártuk mi lesz.
- Ha meg akar hívni Kisöreg, felőlem rendben, de a főparancsnokság is
hallgatja a csevegésünket! Nem hiszem, hogy értékelnék a különakciómat!
Az én dolgom vigyázni a környékre, amíg a fiúk odalent játszadoznak.
Nem léphetek le csak úgy, hogy heccből fülön csípjem magát!
- Persze, első a kötelesség! Akkor további jó őrködést fiam! Mi már itt
sem vagyunk! Vége!
Ezt megúsztuk!
Átugráltunk a Milberra körzetébe. A gázbolygó holdrendszere sokkal
békésebb környék. Itt kering a Natrimpe Szeme autoszféra, ami gyűrű
alakú és drappszínűre van festve, akár a Milberra hidrogénből és
metánból álló sűrű felhőzete. A nyolc közeli holdjából kettőn működik
tudományos kutatóbázis, egy harmadikon pedig, aminek felszínét vékony
jégtakaró borítja, korcsolyaszános versenyek rendezésére kialakított
hatalmas sportpálya található. Vannak akik imádnak egy szál
szkafanderben ülni a pillekönnyű, nyitott tobogánon és több száz
kilométeres sebességgel siklani a légkörtelen Glaciola hold megfagyott
tengerein. Nem kimondottan biztonságos módja ez a sportolásnak, mert
minden évben összetöri magát valaki ha véletlenül beleszalad egy
rianásba. Viszont nagyon izgalmas, ráadásul a verseny győztesét utána
körülrajongják a nők.
- Kicsit közelebb megyek a Milberra gyűrűihez! - mondta Tibor, miközben
átváltott inerciameghajtásra.
Előttünk ezüstfehér és sárga fényben csillant meg a barna törpe körül
található harminc sávos gyűrűrendszer. A trilliárd apró jégrészecskéből
és kavicsból álló képződmény szintén egy csoda, ami ekkora méretben
nagyon ritkán fordul elő a gömbhalmazunkban felfedezett gázbolygók
körül. Az Esszencia néhány kilométeres távolságot tartva a gyűrű
felszínétől végigsiklott mellette, aztán a kapitány meredeken
bedöntötte a hajót és átrepült a legnagyobb résen a túloldalára. A sűrű
törmelékmező alig volt másfél kilométer vastag, mégis látható árnyékot
vetett maga mögé. Mintha egy végtelenbe vesző, áttetsző tányér metszené
félbe a Milberra gömbjét.
- Erre csak azt tudom mondani, hogy nagyon szép! - sóhajtott fel
egészen emberi módon a számítógépünk.
- Akarjátok, hogy meglátogassuk a Kondroziát is? - kérdezte Tibor, egy
nagy ívű fordulóval visszatérve a gyűrű megvilágított oldala fölé.
- Előbb tesztelhetnénk a védőpajzsokat és a lézerágyút főnök! -
jegyezte meg Lénárd, aki eddig szótlanul figyelte az eseményeket. Őt
úgy tűnik nem nyűgözte le a fenséges látvány.
- Jó ötlet! Bekapcsolom őket...! Mit szólnátok hozzá, ha belerohannánk
mondjuk a külső gyűrűbe? Ott sok apró kavics lebeg!
- Tönkre akarod tenni a Milberra gyűrűjét?! - Szabolcsban azonnal
felébredt az űrkörnyezetvédő, s vehemensen tiltakozott a szerinte
ostoba ötlet ellen.
- Ne aggódj, nem lesz semmi baja! Pár ezer szilánkot kilökünk belőle,
ennyi az egész! Van még ott épp elég, nem kell félteni!
- A belső holdak gravitációs tere később vissza fogja terelni a
darabkák hetven százalékát a mezőbe! - tette hozzá Eszter tudálékosan.
- Ettől függetlenül én sem javaslom, hogy megrongáljunk egy természeti
képződményt!
- Miii...? Ugyan, ne legyetek már ilyen aggodalmaskodók! - rázta meg a
fejét türelmetlenül Szekeres. Egy szűk bukófordulóval irányt vett,
egyenesen a kérdéses sáv közepének.
- Tudod mekkora ez a gyűrű? Negyvenkilencezer kilométerre van a belső
széle a külsőtől! Ez csak messziről látszik sűrűnek! Valójában
köbméterenként ha egy kavics van benne! Úgy átmegyünk rajta, mint
lézerkés a vajon!
- Ne! Kisöreg, ezt ne csináld!
- Kapaszkodjatok! - kiáltott fel önkéntelenül Júlia, mikor az Esszencia
több ezer kilométeres sebességgel bevágódott a törmelékfelhőbe,
elhajított féltéglaként.
A látvány félelmetes volt, de semmilyen veszéllyel nem járt ránk nézve.
A csészaljat körülvevő gravitációs hulláminterferencia pajzs felülete
áthatolhatatlan erőtérként lökdöste szanaszét az utunkba akadó
jégdarabkákat és porszemeket. A képernyő megtelt szikrázó, elmosódott
fénycsíkokkal, darabokra szakadó kavicsok porfellegeivel. A hajótest
egészen enyhén megremegett, több érzékelőrendszer figyelmeztető
fényeket villantott a monitoron, aztán hirtelen kikerültünk a
részecskezáporból. Eszter nézetet váltott, most a taton elhelyezett
kamera képét mutatta nekünk, ahogy távolodunk a gyűrűn ütött tűhegynyi
lyuktól, ezernyi porszemet sodorva ki a végtelenbe.
- A francba! - nyögött fel idegesen Szabolcs. Sárga bőre egészen
elsápadt az indulattól.
- A pajzs tehát kiválóan üzemel! Mondtam, hogy nem kell izgulni! -
pislantott hátra Tibor elégedett képpel. Mi viszont nem osztottuk az
örömét.
- A lyuk máris kezd bezárulni, ahogy a felkavart részecskék egymást
lökdösve kitöltik a mezőt. - tette hozzá Eszter, kinagyítva előttünk a
kérdéses területet.
- Hosszú pályafutásom során már vagy hatszor kilyuggattam a Milberra
gyűrűit Szabikám! Mégse látszik rajta a rongálás!
- Ezt azért csinálja a kapitány, hogy benneteket próbára tegyen. -
nézett ránk összevont szemöldökkel Marianna. - Leszünk még ennél
rázósabb helyzetekben is! Jó tudni, ki hogyan reagál a váratlan
eseményekre!
- Ja! Vagy úgy! Szóval megint csak szórakozol velünk! - csóválta fejét
Lénárd, s kijelentése igazáról beszédesen árulkodott a kapitány
kuncogása.
- Hagyjuk a Kondroziát! Mindjárt dél van, ideje hazamenni! Adorjánék
biztos türelmetlenül várnak minket! De előbb lövök egy fácánt ebédre!
Az Esszencia elülső részén megbújik egy beépített lézerágyú, amivel
szükség esetén a jármű útjába akadó nagyobb aszteroidák, törmelékek
porlaszthatók szét. Amikkel a védőpajzsunk már nem tudna gond nélkül
megbírkózni. A löveg nem hadászati célokra készült, ezért önvédelemre
csak korlátozottan használható, mivel nem gyorstüzelésre tervezték.
Szekeres rövid keresgélés után kiszúrt egy nagyobb kődarabot a gyűrűben
és irányba állította a bárkát. Az ágyú célkeresztje ráállt az
objektumra, aztán szabad szemmel alig látható, tűvékony fénysugár
villant a képernyő közepén, telibe találva a jobb sorsra érdemes
törmeléket. Ezernyi szikrázó, csillámló darabra robbant szét, amik
pörögve kiszóródtak a gyűrű mezejéből.
- Nem rossz! - állapította meg Tibor, és elfordította a hajót, vissza a
nap felé.
- Az Eledoneia most nagyjából az Aurinó irányába esik tőlünk! - szólalt
meg rövid szünet után Júlia, miközben eltávolodtunk a Milberrától,
felkészülve a következő térugrás sorozatra.
- Akkor útba esik az Okavan autoszféra! Megnézzük Eszter?
- Megnézhetjük Tibor...! Te vagy a kormányos! Oda viszel, ahová akarsz!
- A tervdokumentációdban azt olvastam, hogy félted magad a veszélyes
manőverektől! Igaz ez?
- Természetesen!
- Az előbb mégsem avatkoztál be, pedig felülbírálhattad volna a
döntésemet!
- Mert nem voltunk veszélyben. Egy tízszer sűrűbb aszteroida záporon is
nyugodtan átvághatunk. A pajzsaim bírni fogják!
- Na, erről van szó! És most lépjünk olajra!
Két másodperccel később egy tórusz alakú térállomás közelében voltunk,
ami magányosan lebegett az űrben, távol mindenféle bolygótól. A
narancssárga burkolatú Okavant ideiglenesen helyezték az Eledoneia
hármas librációs pontjára, ami pontosan az Aurinó túloldalán található.
Korábban a Damicorn körül keringett, de egy idő után komolyan
megzavarta annak három holdját a tömegével, ezért most ide rendelték.
Ezen az autoszférán élnek a legkevesebben, s itt van az Eledon
Térhajózási Akadémia legnagyobb kiképzőbázisa. A leendő pilóták rajta
gyakorolják a dokkolást, valamint a súlytalanságban való szerelési
munkálatokat, kint a tórusz felszínén.
- De rég voltam a Nagy Mandun utoljára! - sóhajtott fel nosztalgikusan
Tibor.
Az állomást a becenevén említette, ahogy a kadétok hívják egymás közt.
Állítólag a tervezője az időforrás szent geometriáját kívánta
megvalósítani gigantikus méretekben, azért lett ilyen furcsa alakja. Az
évezredek során többször átépítették a belső légcsarnokait, mindig az
aktuális feladatának megfelelően. A 200-as években még az is
előfordult, hogy üresen állt, csupán android személyzettel működve,
mert akkora hiány lett légyen önkéntes állomáslakókban. Az emberek
többsége inkább az Eledoneia körüli autoszférákon akart élni, s ide már
nem jutott legénység. Egyes fantáziadús anekdoták szerint éjszakánként
szellemek kisértenek a fedélzetén. Azon munkások lelkei járnak vissza,
akik egy balesetben pusztultak el az egyik felújítása során.
- Kérjek engedélyt a dokkolásra? - készségeskedett Eszter, de a
kapitány leintette.
- Nem azért mondtam! Csak eszembe jutottak az itt töltött hónapjaim!
Fiúk? Lányok? Nektek nem hiányzik az akadémia zsivaja?
- A sok hencegő mesterpilótára gondolsz, akik még egy Viharfelhő
osztályú teherszállítóval sem tudnak tisztességesen beállni a
Teliholdra méretezett hangárba? - kérdezett vissza ironikusan Marianna.
Aztán együtt nevetgéltek, felidézve a régi szép időket.
Az Esszencia közben elhúzott a tórusz mellett, aminek burkolatán apró
szkafanderes alakok mászkáltak, a napi gyakorlófeladattal bajlódva. Nem
irigyeltem őket. Amennyire vissza tudok emlékezni a kiképzésem
viszontagságaira, ez volt az egyik legnehezebb munka, amivel meg
kellett bírkóznunk. Minimális felszereléssel ügyködni a
súlytalanságban, röpzsámoly és biztosító kötél nélkül, pusztán a
mágnesbakanccsal kapaszkodva, bizony maga volt a rémálom. Nemegyszer
előfordult velünk, hogy elszakadtunk az állomás felszínétől és a
kiképzőknek kellett visszahozniuk minket, szégyenszemre.
- Emlékszem egy srácra, aki mindjárt az első önálló dokkolásán
letarolta a fél kikötőt, átszakítva a belső válaszfalakat, mert túl
gyorsan jött be! Azt hitte fölvághat a társai előtt az ügyességével,
milyen pontosan tud lefékezni az utolsó pillanatban! - mesélte Tibor
elmélázva.
- Hűha! Az nagy balhé lehetett! És túlélte a balfékje? - kérdezte
lebiggyesztett szájjal Júlia.
- Persze, csak az orrát verte be a konzolba! Viszont két hétig állt a
kiképzés a szektorban, mert újjá kellett építeni az egész
dokkszelvényt! Azóta is emlegetik a kiképzők, mint az ostobaság
iskolapéldáját!
- No és, hogy hívták a palit?
- Valami Szekeresnek...! Tibor volt... azt hiszem?!
Ezt a szöveget nem lehetett kibírni röhögés nélkül, majd lefordultunk
az ülésről örömünkben. Tehát a Kisöreg már kadét korában jó pár kiképző
androidot megőszített a betyárkodásával!
- És ezek után... lettél te kapitány?! - hüledezett Marianna gúnyosan.
- Jó sok segget kellett tisztára nyalnod Tibikém!
- Hát igen kedvesem... de tudod a hírnevet, azt nem adják olyan könnyen!
Fél perccel később már az Eledoneia felé repültünk, engedélyt kérve az
irányítástól, hogy landolhassunk Uvacsánban. A legközelebbi utunkba eső
sajátidő bemérő bója mellett elhaladva Eszter kiírta a szubjektív
kronodivergenciánkat a képernyőre.:
+0,006180 másodperc.
- Meglepően alacsony az időbeli elcsúszásunk! - állapította meg
elégedetten a kapitány.
- Ez a kis távolságú térugrásoknak és az új típusú szerinó követőimnek
köszönhető. Uvacsán engedélyezi a belépésünket!
- Akkor vigyél le minket ugyanúgy, ahogy kihoztál Esztikém!
Miközben alámerültünk az atmoszférába, előkerestem a műszaki
dokumentációból a kronodivergenciával kapcsolatos fejezetet. Ősidők óta
köztudomású, hogy térugrás közben mindig létrejön a hajók fedélzetén
némi időcsúszás, időugrás az univerzum téridejéhez képest. Ez történhet
a múlt vagy a jövő felé, és általában néhány századmásodpercnyi szokott
lenni. A plusz hat ezredmásodperc esetünkben nagyon jó értéket jelent.
Ennyit kell hozzáadni a kiindulási bázisunkra való visszatéréskor a
sajátidőnkhöz, hogy az óránk ugyanannyit mutasson, mint az űrkikötőé.
Vagyis mi most a múltban vagyunk szubjektíve Uvacsánhoz képest.
Az űrhajóinkon a fedélzeti idő mérését a központi szerinó önkeltési
ciklusának számlálásával oldja meg a komputer. Ennek elméleti
pontossága az attoszekundum milliárdod részének felel meg, aminél
pontosabb órát gyakorlatilag lehetetlen csinálni az univerzumban. A
szerinó keltési sebességének lokális ingadozásai, vagyis az univerzumot
betöltő háttérzaj sodrása miatt persze a gyakorlati pontosság jóval
kisebb, nagyjából egy-két attoszekundum körüli. Ez a másodperc
milliárdod részének a milliárdod része. Hozzá képest a primitív,
múzeumi darabnak számító cézium atomórák elképesztően pontatlanok,
mivel évente két milliomod másodpercet térnek el a valós, helyi
létidőtől.
Az idő hajszálpontos mérése nagyon fontos az űrhajók irányításához és a
kronodivergenciák csökkentéséhez. Ha egy távoli csillagrendszerből
visszatérő bárkánk sajátideje túlságosan eltér a FEA-tól, azaz a
Felszíni Eledoneia Alapidőtől, az számos komoly probléma forrása lesz a
későbbiekben. Ilyen a fluidszálas kommunikációt rontó idővisszhang
jelensége vagy a legénység egészségét komolyan befolyásoló időkeszon
szindróma.
Mivel az idő relatív dolog a teremtésben, gyakorlatilag azt lehet
mondani, hogy mindenhol másmilyen sebességgel telik a szubjektív
megfigyelő számára. Ez a sebesség, azaz esemény sűrűség arányos a
létező dolgok forrásaiból kiáradó komplex időhullámtér eredő
sűrűségével. Tehát például egy bolygó felszínén gyorsabban telik, mint
magasan a levegőben vagy orbitális pályán. A mélyűrben, távol
mindenféle égitesttől a leglassúbb, de sehol sem áll meg az univerzumon
belül. Extrém időmegállású zónákkal csak az őskáoszban lehet
találkozni, ám ezekről szinte alig tudunk valamit.
A különbségek csekély volta miatt nincs jelentősége annak, ha az ember
egy másik bolygóra megy látogatóba. Ha viszont tartósan ott él, évekig,
már célszerű a szetkáját lecserélnie egy helybeli gyártmányra vagy
átköttetni a kommunikációs élvonalát a helyi kiszolgálóra. Idővel
ugyanis nagyon megnőhet az információ átfutási ideje a vonalon, ha a
másmilyen idősűrűségű bolygón keresztül kell intéznie az itteni ügyeit.
Ez főként a valósidejű folyamatok vezérlésére vonatkozik, amilyen a
Lakás vezérlő vagy a Hajózó program használata.
Az űrflottára vonatkozó törvények szerint az Eledoneiáról bárki
szabadon elmehet, de befelé jövet minden térhajónak leszállás előtt el
kell haladnia valamelyik sajátidő bemérő bója mellett. Ezek feladata
automatikusan elvégezni az időszinkron tesztet és tájékoztatni a flotta
főparancsnokságot a pontossági korlát esetleges túllépéséről. A korlát
egytized másodpercben van meghatározva, tehát ha a visszatérő egység
sajátideje akár a jövő, akár a múlt felé ennél nagyobb mértékben eltér,
utólagos korrekcióra van szükség. Ilyenkor a közelkörzeti irányítás
megkéri a bárkát, hogy végezzen mikro időcsúsztatást a különbség
csökkentésére.
Az időugrás lényegében olyan térugrás, ahol a hajó ugyanoda lép vissza
a térben, mint ahonnan indult, csak más típusú szerinó torzítást végez
közben az őskáoszban. Mielőtt azonban bárki arra vetemednék, hogy
vakmerő módon időutazásba kezdjen, nem árt ismernie a jelenség komoly
technikai korlátait és veszélyeit. Az időben való utazás távolsága és
pontossága közt nagyjából ezerszeres szorzó működik amikor ki kell
számolni a szükséges értékeket. Ha egy másodpercet kell korrigálni,
akkor azt nanoszekundumos pontossággal lehet megtenni. A tíz másodperc
mikroszekundumos, a száz milliszekundumos, az ezer pedig már egy
szekundumos pontatlansággal jár, vagyis egyre bizonytalanabbá válik a
belépés pillanatának meghatározása. Tízezer másodperces utazásnál már
ezer másodperc, százezernél pedig egymillió a pontatlanság értéke.
Tehát 2 óra 45 percnél messzebb ugrani egyszerűen képtelenség komoly
kockázatok nélkül a jelenlegi technikával.
A fentiekből következik, hogy a flotta szabályzata által megkövetelt
tizedmásodperces pontosság csupán az 1,6 percnél kisebb
kronodivergenciák esetén érhető el időtrimmeléssel. Szerencsére normál
körülmények között a divergencia még sok millió térugrást követően sem
éri el az egy másodpercet, mert a hibák egymás ellenében hatva
nagyjából kiegyenlítik egymást. Ebben a mérettartományban pedig nem
jelent veszélyt a fluidkomokban megjelenő idővisszhang sem.
Az idővisszhang az eltérő sajátidejű rendszerek közti időszálakon
átfutó információk érzékelhető elcsúszásának közkeletű elnevezése.
Valamikor régen, a történelem kezdetén fordult elő utoljára az
Eledoneián, hogy a hosszú utazásból visszatért űrhajósok észrevették a
jelenséget...
Képzeljük el azt az embert, aki hazatérve az űrből mondjuk tíz
másodperccel előrébb került a sajátidejében, mint a környezete. Amíg
csak szóban vagy a hálózaton keresztül kommunikál másokkal, nem vehető
észre semmi különös. De ha a két módszert egyszerre alkalmazza, például
egy közösségi rendezvényen, észreveheti, hogy furcsa módon tíz
másodpercet késik a többi ember szetkájától érkező üzenet az élvonalon.
A fluidszálas adatátvitel sebessége nem függ a távolságtól, sőt az
őskáoszban és az eltérő időtartományokon keresztül is működik. Csak
éppen késve vagy sietve szalad át rajta a jel a normál térbeli
időhullámokhoz képest. Ha emberünk visszább van az időben, mert a
múltban él, az élvonala a jövőbe vezet, ahonnan jött. Ekkor mindig
előbb kapja meg az üzeneteket, minthogy azokat elküldték volna. Ez a
fajta állandó jövőbelátás aztán súlyos időparadoxonok okozójává válhat,
mivel permanens időhurkot képez az időszál két végpontjának szubjektív
jelenei között. A sámánok egyébként a jövőbelátást előérzetnek, a
múltbalátást pedig utóérzetnek hívják.
Biológiailag és információsan nem jelent közvetlen veszélyt az
emberekre a más időkbe nyúló fluidszál rövid távon. Viszont néhány nap,
hét vagy év esetén már gondok merülnek fel, amiket összefoglalóan csak
időkeszon szindrómaként emlegetnek az orvosrobotok. Jövőbelátási
víziók, furcsa megérzések, lelki zavarok léphetnek fel mellékhatásként
az időutasnál, nem beszélve az információs fertőzés egész bolygóra
gyakorolt káros hatásairól. Tudunk olyan civilizációkról a
gömbhalmazunkban, akik nem foglalkoztak időkorrekcióval a saját
űrhajósaik visszatérésekor, hanem egyszerűen kicserélték az időszálas
csatlakozó dugaszokat, hogy így szüntessék meg a visszhangosodást.
Később számos járványszerűen fellépő időbetegséggel kellett
megküzdeniük, ezért ők is kénytelenek voltak bevezetni a mi
módszereinket.
Az időutazással járó parajelenségek nem csak a szetka tulajdonosának
életét nehezítik meg, de az űrflotta közelkörzeti irányításának is
szerezhetnek csúnya meglepetéseket. A gravitációs pásztázónál ülő
diszpécser a saját jelenében látja a bejövő űrhajót, ami valójában egy
másik időben létezik, ha az élvonalon utasítást küld neki. Volt már
abból baleset, hogy a távirányítással haladó térhajó belerohant egy
másikba, mert a vezérlési jel későn ért a hajtóművekhez, amik a jövőben
voltak. Ezért kell minden bejövő járművet szinkronizálni a bemérő bóják
adatai alapján.
Az időszinkron tesztnél a bója összehasonlítja a FEA-t az érkező hajó
fedélzeti térkvantumórájának jelével. Ez sima rádiócsatornán keresztül
történik, teljesen automatikusan. Minden alkalommal el kell végezni, ha
egy jármű térugrást végzett a támaszpontját elhagyva.
Az Eledoneiára érkező külföldi, idegen felségjelű hajókat csak akkor
teszteljük, ha kötöttünk velük kölcsönös időtrimmelési megállapodást,
vagyis ismerjük a másik civilizáció időszámítási módszerét. Enélkül nem
is engedik le a felszínre a másfajta időrendszerhez tartozó
látogatókat, hanem valamelyik térállomáson kell dokkolniuk. Az időszál
keveredés megakadályozása érdekében teljes karanténban maradnak, tehát
szigorúan tilos velük közvetlen kontaktusba kerülni.
Gondok főként akkor jelentkeznek egy bejövő hajóval, ha az
időcsúszásának mértéke valamiért meghaladja a trimmelhető mértéket.
Ilyenkor kell a járműnek megállnia az autoszférák egyikén teljes
időfraktál átfűzésre. Ennek során a bárka összes időszálát megfelelő
mágikus technikával leválasztják róla és az aktuális eledoneiai jelen
időfraktáljára kapcsolják. Ezt nevezik űrhajós szlenggel "átélezésnek".
Egy idegen hajó átfűzése a mi rendszerünkre viszont azzal a sajnálatos
mellékhatással jár, hogy a honi kikötőjéhez vezető kommunikációs szálai
is megszakadnak. Ha pedig nincs a fedélzetén számítógép, hanem
távirányítással működik, onnantól kezdve egy működésképtelen roncs lesz
belőle, ami többé nem megy sehová. Ezért az idegen bárkákat alapból nem
szoktuk átélezni, hanem visszaküldjük a saját rendszerébe. Ez a
probléma természetesen a mi hajóinkra is vonatkozik, de azokat könnyen
újra lehet fűzni a csatlakozó dugaszok cseréjével.
Liszkai professzorék terjedelmes műszaki leírása részletesen felsorolta
a bárkánk várható időcsúszás értékeit a különböző nagyságú térugrásokat
követően. Elvileg sosem fogjuk átlépni a pontossági korlátot, annyira
jól szabályozza magát az élő űrhajó. Ez megnyugtató.
Itt befejeztem az olvasást, mert közben átléptünk az űrkikötőbe vezető
egyik égablak keretén és leereszkedtünk az ötös szintre, visszatérve a
parkolóállásunkba. A társaim sorra felálltak üléseikből, kinyújtóztatva
elgémberedett végtagjaikat. Mitagadás, nekem is jól esett végre egy kis
mozgás.
Az Esszencia első berepülőútja alig két órával az indulás után véget
ért.
11. fejezet