17.
TÉRSZENNYEZÉS
Az Alpinó csillagrendszer két, nagyjából egyforma változócsillagból
áll, melyek meglehetősen nagy távolságból kerülgetik egymást. A
katalógusunkban Alfával jelölt csillag körül keringő bolygók egyikén
virágzik a magát Tyenytye Néptársaságnak nevező humanoid kultúra, akik
a mienkéhez hasonló, fejlett civilizációban élnek évszázezredek óta. Jó
kapcsolatban vagyunk egymással, és több közös tudományos kutató
programban dolgoztunk már együtt velük.
A tyenytyék szürkésfehér bőrű, másfél méter magas, sovány emlősök,
fordított körte alakú fejjel és mandula formájú, fekete szemekkel, akik
jobbára telepatikusan kommunikálnak egymással, mivel a hangképző
szerveik meglehetősen elcsökevényesedtek a többszöri genetikai
módosítások eredményeként. Nagyjából száz környező csillagrendszerben
vannak kisebb-nagyobb telepeik, főleg henger alakú autoszférák. Zárt
környezetben jobban érzik magukat, mint a lakható bolygók felszínén,
ezért csupán néhány planétájukon építettek bioszférát. Az űrhajózásban
kimondottan élen járnak az egész gömbhalmazban. Ha egy civilizáció
szeretné fölfejleszteni az űrtechnikáját, tőlük tud a legtöbbet
tanulni. A mi kisérleti hipertérjáró csészealjunk, a Kontrexor is
tyenytye mérnökök közreműködésével épült. Ők már rutinszerűen járnak át
az egyes hipertérbe kutatni, és valószínűleg a kettes hipertérbe való
átjutás műszaki problémáit is meg fogják oldani idővel.
- Menjünk egy kört az Alfa rendszerükben és frissítsük a térképet! -
utasította Szekeres kapitány a kormányhoz ülő Júliát. Ma a fekete
navigátornőé a tenyérlenyomat.
Az Esszencia szerdán hajnalban állt meg az Alpinó Alfa rendszert védő
térbúra előtt, várva a személyzet ébredését. Tibor persze idő előtt
ugrasztott ki minket az ágyból. Álmosan botorkáltunk be a hídra hét óra
után nemsokkal.
Egy térbúrával rendelkező rendszerbe illik engedélyt kérni a
belépéshez, nehogy véletlenül kiváltsuk a helybeliek rosszallását. A
saját falvédőjén belüli tértartományt mindenki nagyon védi, és sok
helyen azonnal rámozdulnak a határőrség hadihajói a hívatlan vendégre,
ha szó nélkül beugrik a dimenzióhártyán keresztül. Eszter fölvette a
kapcsolatot az utunkba eső legközelebbi térállomással és jelentette
nekik jövetelünket. Azok persze már tudtak rólunk, mivel fél parszekes
körzetben tele van az űr a kihelyezett megfigyelő szondáikkal. A
tyenytyéket nehéz meglepni, őket még a vikka hadak sem merték
háborgatni a nagy halmazközi háborúk idején.
A falvédő állomás henger alakú vala, és óriás dugóként állt ki egyik
végével a terembúra csillogó felszínéből. Központi zsiliprendszerén
keresztül folyamatosan jöttek-mentek a különféle térbárkák, egyszóval
nagy volt a jövés-menés náluk. Amennyiben nem itt lépnénk be a lufiba,
hanem térugrással próbálnánk bejutni hozzájuk, ügyelnünk kellene a
dimenzióváltáskor fellépő tükröződés veszélyére.
Amikor egy négy változós téridőben közlekedő jármű belép a három
változós közegbe, azt kétféleképpen teheti, a térbeli pozíciójától
függően. Érkezhet normálisan, gond nélkül vagy önmaga tükörképeként,
antianyaggá válva. Ez általában rövid úton való megsemmisülést von maga
után, amint a burkolat antiatomjai a búrán belüli porfelhővel
érintkezésbe lépnek. Az annihilációs robbanásban azonnal semmivé váló
jármű ilyenkor egy hidrogénbomba erejével villanva búcsúzik el a
létezéstől. A helybeliek pedig a fejüket csóválva állapítják meg, hogy
valaki már megint "átment a tükör túloldalára".
Az efféle baleseteket megúszandó kell az ugrásvezető szondát előre
küldeni és megvárni, hogy kiderüljön, tényleg anyagból van-e. Ez
általában egy másodperc alatt eldől. A négy dimenziós navigációs
rendszernek ekkor fontos feladata, hogy a szonda térbeli pozíciójához
igazítva az űrhajót, ugyanúgy kövesse azt a búrába. Az anyagként és
antianyagként való belépés közötti különbség csupán egy fél
fordulatnyi. A határőrállomások dimenziózsilipjén áthaladva a rendszer
automatikusan irányba fordítja az érkezőt, így kiküszöbölhető a
tükröződés kockázata.
- Az ugrásvezető szondámmal úgy látom, erős térszennyezés van a búra
körzetében. Javasolnám Júlia, hogy térugrásnál ezt vedd figyelembe.
Csökkentsd az áthelyeződési távolságot tízmillió kilométerre. -
tájékoztatott Eszter, mikor besoroltunk a forgalomba egy szivar alakú
sapedoni teherhajó mögé.
- Csak itt kívül vagy a belső övezetekben is?
- Befelé sűrűsödik a szennyezettség mértéke, tehát nem felületi
térzavarásról van szó. Az Alpinó Alfa forgalomirányítása egyébként
javasolta nekem, mint újonnan érkező látogatónak, hogy a bolygójuk
közelében egyáltalán ne használjunk térugrást. Vagy kérjünk ugrási
szinkronizálást tőlük. Az ehhez szükséges révkalauzt az állomáson lehet
vételezni. Erre főleg akkor van szükség, ha huzamosabb ideig szeretnénk
az Alpinó buborékában maradni!
- Nem lesz rá szükségünk! Csak térülünk-fordulunk! Egy-két órát
maradunk maximum! - döntötte el a kapitány.
- Ismerem a tyenytyék rendszerét! Két alkalommal jártam már náluk! -
állította Júlia magabiztosan. - Az egész halmazban itt a legnagyobb az
űrhajó forgalom. Valóságos méhkaptár a lufijuk.
Amíg ők a repülésünkkel kapcsolatos dolgokat tárgyalták, én ásítoztam.
Jó lett volna még lustálkodni pár órát. Sajnos ebben a rendszerben sem
fogunk kiszállni, bár őszintén szólva kiváncsi lettem volna a tyenytyék
világára. Láttam néhány élményfilmet a kultúrájukról, amit Földi András
egyik expedíciója készített. Az építészetük meglehetősen funkcionális,
viszont nagyon szeretik a változatos színeket. A tyenytyék látószerve
sokkal több árnyalatot képes megkülönböztetni, mint az emberi szem,
ráadásul infravörösben és az ultraibolya tartomány egy részében is
látnak. Valami elképesztő színgazdagság jellemzi a lakóhelyeiket, a
ruházatukat és a vizuális művészeteiket. A hallásuk meglehetősen
fejletlen, ezért náluk a zenének messze nem jut akkora szerep, mint az
emberi világokon. A tyenytyék többsége olyan ruhában jár, ami
telepatikus parancsra képes megváltoztatni a színét, s ezzel a sajátos
gesztusnyelvvel nagyon sokmindent ki tudnak fejezni egymás számára.
Áthaladtunk a zsilipcsatornán, s odabent az ismerős, három változós
kozmosz feketesége fogadott bennünket. Viszont érdekes módon a buborék
fala mentén halmozódó napszél köd elenyészően ritka volt. A tyenytyék a
rendszerüket fenntartó istenségekkel sokkal szorosabb kapcsolatokat
ápolnak, mint mi. Szeretik tisztán tartani a térbúrájukat belül, ezért
pár ezer évenként kiengedik a Nagy Lufiból a felhalmozódott gázt. Ez
technikailag úgy történik, hogy a Napistenük csinál egy második
dimenzióhártyát, jóval beljebb a rendszerben, s ezzel a két hártya közé
kerül a hidrogénfelhő. Utána megszünteti a külső buborékot, hogy a gáz
eltávozhasson a csillagközi térbe, a belső búrát pedig fokozatosan
felfújja, lassan növelve az átmérőjét, hogy visszaálljon a lufi eredeti
mérete. Mivel az Alpinó Béta csillaga sosem jön közelebb száz milliárd
kilométernél az Alfához, csupán elenyésző hatást gyakorol annak belső
bolygórendszerére. A Béta körül egyébként szintén kering néhány bolygó,
valamint egy tucat autoszféra. Nekik is van saját búrájuk, de oda most
nem fogunk bemenni.
- Átlagosan negyven felvillanást detektálok. A rendszerirányítás azt
mondja, a centrumban száz fölött van az átfedések száma. - állapította
meg Eszter, miközben elindultunk befelé az aranysárgán hunyorgó csillag
irányába.
Mivel nem értettem, miről beszélnek Júliáék egymás közt, rákerestem a
Böngészőmmel a térszennyezés fogalmára az űrflotta honlapján. Az
akadémián mintha beszéltek volna valami ilyesmiről, de bevallom
őszintén, már nem emlékeztem a részletekre. Ideje hát felfrissíteni
tudásomat a témával kapcsolatban.
A térszennyezés valójában nem a téridő elszennyeződése, hanem az
őskáoszé. A nemtér-nemidőbe kilépő űrhajók csak úgy tudnak megmaradni
az univerzumon kívül, hogy visznek magukkal egy vagy több műszerinót,
mesterséges térforrást, amik saját póttéridőt generálnak odakint. Ebben
képes megmaradni a hajót alkotó anyag és fény. Nélküle a másodperc
billiomod része alatt annihilálódnánk, testestől, lelkestől, vagyis
gyakorlatilag semmi sem maradna belőlünk. Az ugrásvezető szondáknak
saját szerinója van, ahogy a kisérő egységeknek is.
Miután visszaszinkronizálódtunk a normál, effektív téridőbe, a buborék
keltése megszűnik az őskáoszban. Viszont az ott kibocsátott
térhullámfrontok tovább terjednek, forrásukat vesztett
meddőhullámokként, a végtelenségig. A front vastagsága azon idővel
arányos, ameddig a bárka és műszerinója a feneketlen mélységben
tartózkodott. Általában pár századmásodperc, esetleg néhány
másodpercről van szó, ha valamilyen technikai okból vagy tudományos
mérések miatt tovább marad a jármű. A kibocsátott térréteg, benne az
űrhajó saját gravitációs hullámképével, információsan elszennyezi az
idősemmi puszta ürességét.
Ha térugrás közben kilépve az őskáoszba, a hajónkon éppen átszalad egy
vagy több ilyen hullámfront, az a gravitációs érzékelőinkben fényes
felvillanásként jelentkezik. A távoli űrhajók világító pontnak láthatók
műszeresen. Szabad szemmel nézve csak a totális feketeség öleli körbe a
csészealjat a határtalan ürességben. Ezek a létfelvillanások
megzavarják a saját fedélzeti térkvantumóránk ciklusát és egyben
torzítják az ugrási vektorunkat. Minél közelebbi űrhajó hullámtere ér
el bennünket, a gömbhéjak görbültségi tényezője miatt annál nagyobb a
perturbációs hatás és ez veszélyt jelent ránk nézve. A többi térugró
jármű zavarja a mi ugrásunkat, pontatlanabbá téve azt.
Az olyan fejlett fajoknál, mint mi vagy a tyenytyék, a rengeteg ugrás
miatt erős térszennyezés alakul ki a csillagrendszer belső övezetében,
közel a bolygókhoz, ahol a legsűrűbb a hajóforgalom. Emiatt vagyon,
hogy egy bolygóátmérőnél közelebb nem szabad térugrással közlekedni az
Eledoneia körül sem. A tyenytyék világbuborékában sokszorosa a forgalom
a mienkének. Náluk milliószám rajzanak a különféle űrhajók, ezért az
ugrási balesetek, ütközések elkerülésére speciális forgalomszabályozást
vezettek be.
Egyrészt minden hajó csak kicsiket ugorhat, ami csökkenti a rossz
helyre való belépés kockázatát, másrészt a rendszernek van egy
ugrásirányító központja, ami folyamatosan méri az őskáosz
szennyezettségét és koordinálja a hajók áthelyeződését. Ehhez kellene
nekünk is, mint külföldi látogatóknak révkalauz droidot kérnünk a
határőrállomáson, aminek fluidkomján keresztül az irányítás megadná
azokat a pillanatokat, mikor az ugrást végrehajthatjuk egy adott
helyről valahová. Így elkerülhető, hogy épp akkor legyünk a káoszban,
amikor az adott területen rengeteg más űrhajó hullámfrontja halad
keresztül, katasztrófális mértékben megzavarva a saját ugrásvektorunkat.
Eszter persze folyamatosan figyeli az őskáosz szennyezettségét, amivel
kint a mélyűrben, messze minden csillagrendszertől is találkozhatunk,
és igyekszik trimmelni annak sodró hatásait vagy csökkenteni a
lépésközt a biztonságos visszatérésünk érdekében. Az egész folyamat
nagyon bonyolult, iszonyú gyorsan zajlik és hatalmas számításigénnyel
jár, vagyis a komputerünk állandóan dolgozik. A fedélzeti számítógép
számára nincs egy mikromásodpercnyi pihenő sem az utazás közben.
A térszennyezés jelenlegi ismereteink szerint az egész univerzumra
jellemző, mivel a világtojásban élő számtalan civilizáció a maga sok
trillió űrhajójával folyamatosan ugrál, közlekedik az őskáoszon
keresztül. Az űrkutatóink által végzett speciális, hosszú távú mérések,
amikkel a nemtér-nemidő szerkezetét kutatják, egyértelműen kimutatták,
hogy minden galaxis irányából jelentős mértékű térszennyezés érkezik
hozzánk. A nagyon távoli űrhajó felvillanások pontocskái azonban
elhanyagolható mértékű zavarást jelentenek a számunkra és információsan
sem szennyezik jobban az életterünket, mint a téridőn keresztül érkező
időhullámok.
Egyes fajok háború esetén előszeretettel alkalmazzák az őskáosz
intenzív beszennyezését azért, hogy megakadályozzák az ellenség hajóit
az áthelyeződésben. Ezt térzavarásnak hívják. Ha például a mi
rendszerünket támadná egy rosszindulatú civilizáció, a
határőrállomásaink intenzív térzavarással elárasztanák az őskáoszt a
Nagy Lufi körül, s ezzel meg tudnák akadályozni, hogy az ellenség
hadihajói beszinkronizálódhassanak a térbúránkba. Űrhajós üldözéskor
szintén használható a módszer, mert gátolható vele, hogy a menekülő
jármű olajra lépve eltűnjön a balfenéken.
- Az Alfa minimumon van. - állapította meg Szabolcs, az atlasz adatait
összehasonlítva a mért értékekkel. A csillag fényességváltozási
periódusa száztizenhét napos, vagyis jóval lassabb, mint az Aurinóé.
Ezzel együtt a változás erőssége is gyengébb. A tyenytyék szerencsések,
hogy egy viszonylag stabil, alig változó hőtermelésű csillag körzetében
élhetnek.
Ahogy közelebb értünk a nap körül keringő három bolygóhoz, a térképünk
megtelt a rengeteg térállomás, autoszféra és űrhajó jelzésével. Tényleg
csúcsforgalom vala a belső övezetben. Júlia kénytelen lett légyen téri
meghajtással folytatni az utat befelé. Ahhoz, hogy pontos térképet
készíthessünk a rendszerről, elég közel kell mennünk hozzájuk.
Normál körülmények között az űrhajók igyekeznek egy-két
fénymásodpercnyi távolságot tartani egymástól, hogy még véletlenül se
kerülhessenek ütközésveszélyes pályára. A tyenytyék atyabolygójához
közeledve azonban ez a térköz rohamosan fogyott, és a stacionárius
magasságnál már a századrésze alá csökkent. Amikor egy másik térhajó,
mondjuk egy öt kilométeres szállítóegység alig ezer kilométerre elhúz
mellettünk, s mindezt a fénysebesség tizedrészével teszi, bizony nagyon
oda kell figyelniük a pilótáknak és fedélzeti komputereknek, hogy
elkerüljék a bajt. Az Alpinó Alfa térbuboréka tényleg egy felbolydult
és soha meg nem nyugvó méhkasra emlékeztetett engem.
- Jó volna, ha nem mennénk két bolygóátmérőnél közelebb az
atyabolygójukhoz! - mondta Eszter, a navigációs térképen bejelölve a
kritikusnak vélt határt. - Révkalauz nélkül veszélyes lenne kézi
irányítással bemenni. Ha bajba kerülünk, és megpróbálom térugrással
elkerülni az ütközést, a térszennyezésünkkel újabb baleseteket
okozhatunk, és végül ki tudja, hol kötünk ki!
- Ez igaz! Tartsd a távolságot Júlia!
Tibor az oldalképernyőkön futó adatokat figyelte. A következő percekben
besoroltunk egy parkolószektorba, több más türelmesen várakozó jármű
közé és az atyabolygó körül keringve frissítettük az Űrhajózási
Hivatalunk adatbázisait. A flotta fővezérlője szerint egyébként rajtunk
kívül még egy eledon kutatóhajó tartózkodott a rendszerben, a
Kometátusz, valamint egy utasszállító bárka, ami a Cseppenő névre
hallgatott. Mindkét hajó benn állt az egyik óriás űrbázis dokkjában,
aminek mattfehér oldalán hatalmas, sötétkék kettős spirál virított. A
Néptársaság flottájának címere. A tyenytyék rengeteg fajjal állnak
diplomáciai kapcsolatban, ezért a rendszereikben mindig több százféle
eltérő technológiájú űrhajó figyelhető meg.
- Kérem a hármas ernyőre a környező járművek közelképét! Sorban,
mindegyiket! - mondta a kapitány. - Azért jöttünk ide Eszter, hogy ne
csak lakatlan világokat láss, hanem zsúfoltakat is. Nézz körül
alaposan, hátha találsz olyan térfogatot, ami nem szerepel a
nyilvántartásodban.
Az Alpinó, annak ellenére, hogy a Milebo szélén található, az egyik
legnagyobb közlekedési csomópont. Itt minden jelentősebb űrutazó
közösség járgányai megtalálhatók.
- Igen, észrevettem egyet! - emelte ki a többi közül egy csillogóan
fekete, súlyzó alakú űrhajó képét a számítógép. A furcsa szerkezet pár
ezer kilométerre parkolt tőlünk és épp egy helybeli űrkompot várt, ami
a két gömböt összekötő keskeny rúdhoz csatlakozott. Szabad szemmel
észre sem vettük volna, ha nem takarja el a mögötte pislákoló
csillagokat.
- Ezt nem ismerem. A flotta fővezérlőjének listáján sem szerepel!
- Valószínűleg új típus lehet. Azonosítója?
- Van azonosító jelzése, mégsem tudom, kik lehetnek. Nem nyilvántartott
civilizáció! Felveszem a központi adatbázisba. A tyenytyék biztos
tudják kicsodák. Megkérdezem őket!
- Nagy szerencsénk van! Ritkán fordul elő, hogy teljesen ismeretlen
fajjal találkozzunk. - dünnyögte Tibor elégedetten. - Velem is csupán
kétszer esett meg ilyesmi, évszázadokkal ezelőtt.
- Nézzük meg, mi van a súlyzó belsejében! - javasolta Lénárd,
felélénkülő figyelemmel. Eddig ő is, akár a többiek, meglehetősen
álmatagon nézte az eseményeket. Az újfajta technológiát képviselő
szerkezet viszont felkeltette a szakmai kiváncsiságát.
- A fedélzetén tizennyolc élőlény tartózkodik, hasonlítanak a balandrói
szauruszokhoz. Az atmoszféra, amit belélegeznek, magas vízgőz és argon
tartalmú, nitrogén alig van benne. Oxigén, szén-dioxid és kénhidrogén
is kimutatható. A gáz összetétele alapján nem azonosítható a származási
bolygójuk. Az alpinói irányítás azt mondja, pár hete vették fel velük a
diplomáciai kapcsolatot. A Susso gömbhalmazból jöttek ide, egy általuk
Csjú-Dalandrónak nevezett csillagrendszerből. Azt mondják, hogy az
őseik a Milebóból költöztek át nagyon régen a Sussóba. Növényevő, barna
pikkelyes szauruszok. Nemrég kezdték meg a Milebo feltérképezését és
mindjárt belebotlottak az Alpinóba.
- Szóval újoncok itt!
- Eszter! Rögzítsünk egy részletes gravíziót az űrhajójukról! Szeretném
alaposan átnézni majd később! - kérte Lénárd, amit meg is kapott
azonnal. Az új szauruszfaj járművéről Eszter készített egy atomi
pontosságú gravitációs felvételt az exotechnológus és egyben a flotta
számára. A súlyzó és utasainak elemzéséből sok fontos dolog kiderülhet
róluk, még azelőtt, hogy bármiféle kapcsolatba kerültünk volna a
fajtájukkal. Így ha később a flottánk valamelyik egysége összefut velük
vagy meglátogatják a rendszerünket, tudni fogjuk, miféle lények ezek.
Milyen a biológiájuk, a technikájuk, a fejlettségük.
- Úgy látom baleset történt az egyik autoszféra dokkjánál!
Eszter mindent azonnal észrevett, s Júlia jelzésére kinagyította a
szerencsétlenség helyszínét, hogy többet láthassunk az eseményekből.
Egy nagy teherszállító érkezés közben elsodort egy kifelé igyekvő
kompot. A parányi átkelőhajó ketté szakadva, törmelékfelhőt szórva az
űrbe, pörögve csapódott be a térállomás mattfehér felületébe. Az utasai
láthatóan nem élték túl az ütközést. Rövidesen élénkpiros asztroidok és
vészvillogós mentőtutajok, roncsgyűjtő egységek érkeztek a helyszínre,
s eltakarították a maradványokat. Az ilyen sűrű forgalmú űrszektorokban
fokozottan ügyelnek a tisztaságra. A legapróbb szemetet, kavicsokat,
kiszóródott alkatrész darabkákat is összeszedik, kihalásszák az űrből,
nehogy később további baleseteket okozzanak. A roncshalászok a fénylift
működési elvén alapuló, hálószerűen szétterített vonósugarakkal kapják
el a törmelékeket, fém és üvegszilánkokat, mielőtt túlságosan
szétszóródnának.
- Hányan voltak a kompon?
- Négy tyenytye utast számoltam. Mind meghaltak. - közölte a
komputerünk. - Ha mindenki lassabban és óvatosabban közlekedne, elejét
vehetnék az ilyen katasztrófáknak!
- Olyan gyorsan közlekednek, amilyet a technikájuk megenged! - vélte a
kapitány. - Az űrhajóik vannak olyan fürgék, mint az Esszencia. Úgy
tudom, ritkán történnek balesetek náluk.
Ettől függetlenül mindannyiunkat elfogott a rossz érzés szerintem, ami
akkor önti el az ember lelkét, ha mások pusztulását látja. A sietségért
ilyen árat fizetni nagy fokú türelmetlenségre vall a helybeliek
részéről. Ha lassabban járnának, tovább élnének.
- Az ő életritmusuk kicsit gyorsabb a mienkénél! - közölte Róbert, a ki
nem mondott véleményemre válaszolva, jó empatikus készséggel. - A
bolygójuk szubjektív sajátideje is gyorsabban telik, mint az Eledoneiáé.
Néztem a távolban lebegő kék, fehér és barna színekben pompázó
égitestet, amit szúnyogfelhő módjára röpködnek körbe a mindenféle
járművek. A felszínén zsúfoltság uralkodik, több milliárd humanoid
szorong a hatalmas kupolavárosokban. A tyenytyék gyorsabb ütemben
szaporodnak, mint mi, igaz csak négyszáz évig élnek átlagosan. Persze
nekik kisebb az egyéni territoriális igényük, kevesebb élettérrel is
beérik. Mindenesetre nem szeretnék egy ilyen civilizáció tagja lenni.
- Ha végeztünk az adatgyűjtéssel, szerintem menjünk ki innen! -
javasolta Marianna.
Senkinek nem volt ellenvetése. Fél órával később elhagytuk a buborékuk
sötét belsejét és újfent belemerültünk a türkizkék mélyűr bársonyos
fényözönébe.
18. fejezet