19.
ŰRHAJÓN KÍVÜLI TEVÉKENYSÉG
Az üreg, amiben az Esszencia stabilan megállt a támlábain, nagyjából
húsz négyzetkilométer alapterületű lehetett és másfél kilométer
belmagasságú. Oldalfalairól, kupolás plafonjáról eonokkal ezelőtt
lekophatott az égboltot utánzó, világoskék festék. Lankás dombokkal
borított padlózatán különféle, jobbára felismerhetetlen roncsok
porladoztak. A távolban egy kiemelkedő magaslaton mintha épületek
maradványai szunnyadtak volna az örök éjszakában. Eszter egy irányított
reflektorral körbepásztázott a tájon, egészen a csarnok túlsó faláig.
- Mekkora a légnyomás?
- Egy tizenketted atmoszféra. A hőmérséklet negyvennyolc abszolút fok.
Radioaktív vagy elektromágneses sugárzásoknak nincs nyoma. Teljesen
halott a környék!
- Jó! Akkor ismertetem a feladatokat! Egyszerre fogunk kimenni, két
csoportban. Júlia, Léna és Róbert velem jön a térképen pirossal jelzett
szektor felderítésére. Megnézzük azt a várost a csarnok közepén.
Marianna, te Lénárddal és Szabolccsal a kék területet fésülöd át,
jobbra, a fal mentén. Úgy látom, van ott néhány épület és vasúti sínre
emlékeztető pálya.
- A Zenrint teljesen behálózza egy csővasút rendszer, ami
horizontálisan összeköti az egyes légszektorokat. A függőleges
közlekedésre alighanem fénylifteket vagy légi járműveket használhattak.
- közölte Eszter, az egyik oldalmonitoron kinagyítva a vasútállomásnak
látszó épületek képét.
- Ha találunk bármi érdekeset, ami megérdemli, hogy hazavigyük, előbb
megkérdezzük a Külföldi Tárgyak Múzeumát, hogy egyáltalán igényt
tartanak-e rá. Nem akarok fölöslegesen a fedélzetre cipelni olyan
holmikat, amik aztán csak a helyet foglalják és nem kellenek majd
odahaza. Világos...? Kérdés van...? Akkor gyerünk! Estig teszünk egy
sétát, aztán holnap reggel folytatjuk. Szeretném, ha nagyjából
fölmérnénk ezt az egy csarnokot, a többivel most nem foglalkozunk.
Másoknak is hagyni kell felderíteni valót!
Vegyes érzésekkel követtem társaimat az alsó fedélzetre. Nem éreztem
különösebb vágyat arra, hogy egy jéghideg temetőben tegyek látogatást.
Valószínűleg semmi érdekeset nem fogunk találni. Mielőttünk számtalan
kutató expedíció térképezte végig az egész műbolygót, és biztos, hogy
minden régészeti szempontból értékes tárgyat begyűjtöttek már.
A zsilipkamra előtti fogadótérben nem volt elég hely ahhoz, hogy mind a
heten egyszerre szkafanderbe bújhassunk, ezért a kapitány és Róbert
átmentek a robotok tárolójába, életre kelteni két asztroidot és egy-egy
lebegőszéket mindenkinek. Mi addig nekiláttunk beöltözni.
Az űrruhámat rejtő fémszekrényhez léptem, és kiemeltem a testemre
szabott, vajfehér kezeslábast. Ezt kell viselnünk a szkafanderben,
amolyan belső védőruhaként. Sok speciális funkciót építettek bele a
szabók, ami kényelmesebbé teszi a hosszú űrbeli tartózkodást. A
tépőzáras ruha kiváló hőszigetelő, ugyanakkor szellős és felszívja az
izzadtságot. Nem a hajózó egyenruhánkra húztuk fel, hanem alsóneműre.
Külön zokni tartozott hozzá, valamint egy puha szivaccsal bélelt
fejvédő, és vékony, kényelmes kesztyű. A kezeslábas ágyékrészét oly
módon alakították ki, hogy szükség esetén gond nélkül könnyíthessen
magán az ember, s ettől úgy éreztem magam, mintha pelenkát húztam
volna. A korábbi űrhajós éveim során összesen talán ha fél tucatszor
kellett a pelusban odakint rohangálnom, és eddig még nem kellett
igénybe vennem ezt a funkcióját. Szerencsére.
Ezután következett a tulajdonképpeni űrruhába való belebújás nehézkes
művelete. Szabvány munkaszkafandereink vannak, amiket a légüres térben
dolgozó kozmonauták többsége használ. A sok tízezer éves
fejlesztéseknek és tökéletesítéseknek köszönhetően ez a ruházat a
legjobbak közé tartozik, amit csak készíteni lehet anyagból. Épp ezért
az utóbbi évezredekben már semmit sem változtattak rajta a tervezői.
Az űrruha három fő részből áll. Elsőnek a kezeslábas részébe bújtam
bele, amely egybe van teremtve a csizmával és a kesztyűkkel. Erre kerül
a sisak, a száznyolcvan fokos panorámát kínáló, több rétegű,
törhetetlen üveggel. Végül a lekerekített formájú hátizsák, amiben az
életfenntartó berendezések vannak elhelyezve. A felszerelés nem éppen
könnyű, körülbelül húsz kilót nyom teljesen feltöltve. A ruha anyaga
hajlékony, a béléssel együtt mindössze két centi vastag - mint egy
télikabát - és jószerével elszakíthatatlan. Ellenáll a
mikrometeoroknak, gyengébb lézersugaraknak, sőt hagyományos szúró, vágó
eszközökkel, például egy késsel egyszerűen nem lehet kilyukasztani, még
megkarcolni sem. Abszolút nulla foktól nagyjából hétszáz fokig
tökéletesen szigetel, védve a benne dolgozó űrhajóst az összes
elektromágneses és radioaktív sugárzástól. Ha mégis megsérülne, a belső
zárógyűrűk elszorítják az adott testrészt, például a kart,
megakadályozva, hogy teljesen kiszökjön belőle a levegő. Inkább a kezét
vagy lábát veszítse el az ember, mint az életét, ez volt a készítők
filozófiája.
Minden űrruhának saját autonóm vezérlőrendszere van, ami folyamatosan
felügyel az egyes berendezések optimális működésére. A tartályokban
tizenkét órára elegendő levegőt viszünk magunkkal, valamint egy kis
palack ivóvizet ha megszomjaznánk. Szükség esetén a hátizsák kint az
űrben egy mozdulattal lecsatolható. Ilyenkor csak a ruhában maradt
levegőből lélegezhetünk, ami nagyjából egy percre elegendő, ha nem
liheg túlzottan az ember. Viszont egy gyakorlott űrmunkás fél perc
alatt képes lecserélni a kiürült hátitartályát, amennyiben van nála
tartalék. Az öltözék rendkívül hajlékony, alig akadályozza az embert a
mozgásban. Szinte elnyűhetetlen, a gyakorlati tesztelések szerint
évszázadokig használható, ha rendesen karban tartják. Leguggolhatok
benne, nyújtózkodhatok, előre hajolhatok, sőt a beépített térd, váll és
könyökvédő párnák attól is megóvnak, hogy eleséskor megüssem magam.
Mivel az emberi aura négy dimenziós, jóval túlnyúlik az űrruha anyagán.
Annak érdekében, hogy a kozmikus sugárzások ne károsítsák a test
finomenergia rendszerét, egy apró mélyületi pajzsgenerátort viszünk
magunkkal, ami négy dimenziós erőtér gömböt kelt körülöttünk. A mező
szabad szemmel nem látható, viszont létfontosságú a számunkra, amikor
egy élő bolygó természetes auráján kívül tartózkodunk. Az űrhajóink
fedélzetén is ez véd meg attól, hogy megsérüljön a lelkünk által
vetített érzékeny hologram.
Az általunk használt típuson kívül léteznek más, különleges
igénybevételhez tervezett szkafanderek is. Nehéz fizikai munka esetén
külvázas űrruhát vennénk fel, amiben beépített biomechanikus
szervoizomzat található. Az exoskeleton képes megsokszorozni az ember
fizikai erejét. Ez főként a nagy tömegvonzású égitesteken szokott jól
jönni. A biomechanikus aktuátorok rugalmasan csatlakoznak az ember
testére és a kívánt mértékben fölerősítik az izmokkal kifejtett erőt.
Egy külvázas ruhában normál gravitáción fél kézzel fel tudnám emelni a
legnehezebb embert is, majd erőlködés nélkül ölben tarthatnám órákig
vagy több kilométerre elszaladhatnék vele. Az űrmunkások mind
exoskeletont használnak az építkezéseken.
A honvédség számára rendszeresített páncél űrruhákban fémvázas szervók
működnek, gyorsulásvédő béléssel, ami képes 10 g-ig megvédeni az embert
az ájulástól, csonttöréstől és a lágy részek sérülésétől. Egy katona
még ekkora terhelés mellett is tud benne mozogni, dolgozni, sőt
verekedni is. A harci szkafanderek mellesleg személyi védőpajzzsal,
levegő újrateremtő berendezéssel, saját antigravitációs hajtóművel,
ételadagolóval, orvosi elsősegély készlettel és sok egyéb trükkös
eszközzel vannak felszerelve. A spécibb változatok képessége vetekszik
egy mini űrkabinéval. Nekünk viszont hagyományos lebegőszékekre kell
ülnünk ha szabadon akarunk mozogni a külső térben.
Elsőként Marianna, Lénárd és Szabolcs készültek el. Júlia gondosan
végigellenőrizte a ruházatukat a biztonság kedvéért. Igaz, hogy a
szkafander önvezérlője azonnal szól, ha bármi nem a rendeltetésének
megfelelően működik, de a flotta szabályzata ettől függetlenül előírja,
hogy az emberek indulás előtt ellenőrizzék egymást. A sisakot tették
fel utoljára. Kattantak a biztonsági zárak, sziszegve töltődtek
levegővel a vajfehér öltözetek. Mivel a sisaküveg kívülről
átlátszatlan, egymás megkülönböztetésére élénk színű jelzőcsíkokat
viselünk a felkarunkon és a lábszárunkon körben. Az enyém a sárga szín,
ez a sötétben magától világítani kezd, halványan lumineszkálva.
Mariannának piros, Szabolcsnak lila, Lénárd számára pedig a narancsszín
lett kiosztva.
- Kész?
- Kész. Rendben vagyok! - hallottam a konferenciavonalban a társaim
szövegelését.
A szomszéd helyiségből közben átlebegett hozzánk két asztromechanikai
droid, amiket hordárnak fogunk használni az űrséta során. Ezek
élénkpirosra mázolt, vaskos fémkollekciók, a karcsú törzsük alá
behúzható négy lábbal, és ugyanennyi különféle kezekkel fölszerelhető,
hajlékony karral. Lapos, korong forma fejükön mindenféle érzékelők
vannak összezsúfolva. Hagyományos optikai tévékamerák a normál,
infravörös és ultraibolya fénytartományban való tájékozódáshoz.
Gravizorok, lámpák, távmérők, gázérzékelők, sugárzásmérők. Az
asztroidok majdnem mindenre képesek, amit egy ember odakint meg tud
csinálni. Dolgozhatnak önállóan vagy távirányítással, saját lebegtető
hajtóművük van és a hasukra erősítve egy komplett szerszámos ládát
cipelnek magukkal. Főleg a nehéz, unalmas, veszélyes vagy gépi
pontosságot igénylő feladatokra használjuk őket. Az Esszencia
raktárában négy darab lóg a tartóállványon belőlük, ezeket csak az
űrhajón kívüli tevékenységekhez vesszük igénybe. A beltéri munkákhoz
négy külön bionikus androidunk van készleten, de eddig nem volt
szükségünk rájuk.
Az asztroidok nyomában hét lebegőszék jött oda hozzánk, alig hallhatóan
zümmögve. Ezeket Eszter irányította, amíg elhelyezkedtünk rajtuk és
átvettük a vezérlésüket. A zsámoly forma járműveknek nincs háttámlájuk,
csak karfájuk és állítható lábtartójuk. Egy széles övvel csatolhatja rá
magát az ember, ha nem akar leesni róla a vadabb manővereknél. Több
száz kilót képesek fölemelni és szinte korlátlan távolságra szállítani
egy bolygó felszínén. Súlytalanságban vagy mikrogravitációs
környezetben, amilyen a Zenrin belseje is, velük lehet a leggyorsabban
közlekedni.
- Akkor mi megyünk! - intett az első tisztünk barátságosan, mielőtt két
társával beröppent volna a nyomáskiegyenlítő zsilipbe az egyik
asztroiddal. Fél perc múlva odakint voltak, s nem vesztegetve az időt
bámészkodásra, nekivágtak a felderítőútnak.
Felcsatoltam a sisakomat. Miközben a szkafander vezérlője az ellenzőm
üvegére vetítette a legfontosabb állapotjelzőket, üzembe helyezve magát
az induláshoz, megnyitottam a Hajózó programban az űrséta segítő
alprogramot. Ez egy kisablakot dobott a vezérlőtáblámra, aminek
menűpontjain végighaladva beállítottam a ruhám belső hőmérsékletét, az
oxigénszintet és páratartalmat. A rendszer adott továbbá egy
gondolatvezérléses lebegőszék irányító pultot és az elmaradhatatlan
navigációs táblát.
Júlia ellenőrizte a felszerelésem, majd barátságosan megkocogtatta a
sisakomat.
- Mehetsz! Várj meg minket a hajó mellett! Segítek Tiboréknak beöltözni!
Az asztroidunkkal együtt röppentem be a zsilipbe, amelyből
dematerializációs technikával tüntette el az Esszencia a levegőt.
Állítólag valamikor régen, a történelem hajnalán az űrhajókban erős
szivattyúk működtek, amikkel zsilipeléskor állandóan ki-be kellett
áramoltatni a levegőt, hogy ne szökjön el az űrbe. Ez meglehetősen
lassú és nehézkes módszer vala, ráadásul nem lehetett vele teljes
vákuumot elérni a zsiliptérben, csupán légritka levegőt. Később a
fejlesztők kitalálták a légfogó erőtérhártyát, ami a levegőt képes
visszatartani, de egy szilárd test némi erőfeszítés árán áthaladhat
rajta. A régebbi bárkáinkon és az idegen fajok járművein többnyire ezek
a buborékzsilipek működnek. Olyan érzést kelt az emberben keresztül
lépni a hártyán, mintha egy rugalmas, sűrű, szinte ragadós felületet,
közeget kellene legyőznie. Az Esszencia fedélzetén pedig a legújabb
módszer lett rendszeresítve, köszönhetően az Élő Hajó Program
eredményeinek. Ez fél másodperc alatt eltünteti az összes gázt a
zsilipből. Visszafelé, bezsilipeléskor a kamra feltöltése viszont jó
két másodpercet vesz igénybe a levegőteremtő géppel.
A falra szerelt jelzőtáblán felvillant a vákuum felirat, majd alattam
dematerializálódott a kijárat kerek nyílása. Robot kisérőm udvariasan
megvárta, hogy elsőként ereszkedjek alá a külső világba. Fényliftre
ezúttal nem volt szükségünk. Leparkoltam röpzsámolyommal a bárka egyik
karcsú amortizátora mellett.
A fejem fölött álló Esszencia óriási lámpaként, hatalmas körben
világította meg a furcsán csillogó, egyenetlen fémfelszínt.
Kiváncsiságképpen leugrottam a székemről, hogy körbesétáljam a
csészealjat. Első lépéseim nyomán kevéske por kavarodott fel, s
lebegett hosszú ideig az alacsony gravitációban. A sisakom ellenzőjébe
épített önszabályozó fényszűrő ügyesen kitakarta előttem az űrhajó
testét, mikor felé fordultam, hogy ne vakítson el a belőle áradó
sárgásfehér fényözön. Szemügyre vettem a talajt borító, csillámló
szemetet.
Törmeléknek tűnő furcsa, szabálytalan alakú lemezkék, görbe drótdarabok
hevertek szanaszét a környéken. Néhányra ráléptem, mire részben
szétmorzsolódtak a talpam alatt. Végre rájöttem, miért csillog minden a
környéken. Ameddig a szemem ellátott, a tájat vékony dér borította.
Amikor lehűlt a szektor, a levegő páratartalma kicsapódott a tárgyakra,
örökre odafagyva rájuk. Bekapcsoltam a sisakom külső mikrofonját, hogy
belehallgassak az évszázezredes csendbe. Ha nem lennék fegyelmezett
tudatú, képzett űrhajós, valószínűleg elkezdenék fantáziálni azon, mi
minden rejtőzhet a megvilágított fénykörön túl ebben a gigantikus
sírboltban.
Az ismeretlentől és idegenségtől való félelem természetes jelenség.
Olyan erős az emberi lélekben, hogy nem lehet teljesen elnyomni, csupán
leszabályozni egy minimális értékre megfelelő tudati technikával. Nem
jó, ha a szabadban dolgozó asztronauta azon kezd elmélkedni, milyen
mesebeli szörny ugorhat elő valamelyik sötét sarokból, hogy ráijesszen.
A ritka és borzasztóan hideg atmoszféra alig hallható, távoli
roppanások, csikorgások formájában közvetítette lépteim zaját, azon
kívül csak a süket csönd sistergett a hangszórómban.
Visszamásztam az ülésembe, és a mellettem lebegő asztroiddal kettesben,
türelmesen vártuk, hogy csatlakozzanak hozzánk a többiek. Addig
hallgattam egy kis zenét a szetkámon, jobb kedvre hangolandó magam az
expedíció előtt. Öt perccel később Tibor, sötétkék jelzőcsíkokkal
díszített szkafanderben alálebegett a zsilipből. Őt követte Júlia,
világoszöld azonosító színnel, majd Róbert barnával. Olyan kényelmesen
üldögéltek a röpfoteljükben, mintha színházban lennének.
- Róbert, innentől te vezeted a csapatot! - közölte a kapitány,
székével fürgén kiröppenve a bárka hasa alól.
- Rendben! Gyertek utánam!
Libasorban indultunk el, a felszínkutató szakembert követve. Robi után
a kapitány, Júlia, én, végül az asztroid volt a sorrend. Ahogy
eltávolodtunk a hajónktól, hosszú árnyékot vetettünk magunk elé a
talajra. Előttünk, az áthatolhatatlannak tetsző sötétség koromfekete
falába pengeként hasított bele a társaim sisakjára szerelt reflektorok
fénykévéje. Gyorsan én is bekapcsoltam a lámpáimat. Nagyjából négy
méteres térközt tartva suhantunk az örök éjszakában, egy szaladó ember
sebességével. A zsámolyok szükség esetén több száz kilométeres
sebességre is felgyorsíthatók, de mi nem versenyezni jöttünk ide.
Sietség nélkül fogjuk végigjárni a tervezett útvonalat. Mögöttünk
magára maradt az űrhajó. Eszteren kívül senki sincs a fedélzetén, de ez
nem gond. Bármikor utánunk jöhet ha segítséget kérünk tőle és
remélhetőleg nem fog unatkozni egymagában.
- Micsoda kietlen hely! - jegyezte meg Hagymási, körbeugráltatva
keskeny fénysugarait a felszínen.
Mivel a sisakomra, vállamra és mellkasomra szerelt apró lámpák nem
adtak elég fényt a biztonságos tájékozódáshoz, bekapcsoltam az űrruhába
épített gravizoromat. Ez a környezetem mesterségesen kiszínezett képét
először a sisaküvegre vetítette, de mivel meglehetősen zavart a
kilátásban, az adását egy paranccsal áthelyeztem a navigációs táblámra
és a munkaasztalom jobb felső sarkába toltam. A készülék teljes
körpanorámát mutatott nekem egy nagyjából száz méter sugarú körben
mindenről.
Gravizort főleg akkor célszerű a sisakellenzőre vetítve használni, ha a
látási viszonyok teljesen rosszak. Például füstben, porban,
átlátszatlan gázban vagy valami mocskos folyadékban kell mozogni,
amiben a fénysugarak nem jutnak messzebb pár centinél a lámpából. A
gravitációs hullámok képpé alakítása egyébként egyszerűbb, mint
értelmezni az emberi agy számára szokatlan, összetett látványt. Mivel
mindenen keresztül nézhetek a vizorral, sőt a tárgyak belsejét is
látom, a kép ezerszer informatívabb a normál szemmel észlelt
külvilágnál. Egyszerűen fárasztó nézni a rengeteg, számomra fölösleges
dolgot.
A számítógép a különféle atomokat a nukleonszámuk szerint osztályozza
és színezi ki, az eltérő g-spektrumuk alapján. Ez persze teljesen
független attól, milyennek látszik egy tárgy valójában, mivel
szabványosított színezési eljárással készül. A könnyebb elemek
világosabbak, a nehezek egyre sötétebbek a megjelenítőn. A jobbára
hidrogénből, szénből, nitrogénből és oxigénből álló emberi test és a
levegő világos pasztell színekben ragyog, míg a vas, kobalt, nikkel,
réz, cink és társai a pirosból kékbe átmenő árnyalatokban pompáznak. A
gyakorlottabb űrhajósok, például geológusok, akik rendszeresen
használják a gravitációs látcsövet a munkájuk során, pusztán a színük
alapján pontosan meg tudják mondani, miből van az adott tárgy. A
vegyületek, molekulák szintén egyedi, kevert színekben jelennek meg,
milliónyi káprázatos árnyalatban.
Az Eledoneián létezik egy művészeti irányzat, mely a gravizoros képek
színvilágát használja a műalkotás kifejezőerejének növeléséhez. Láttam
olyan szobrokat kiállítva, amiket először szabad szemmel, majd a
vizorral kellett megnéznie a közönségnek. Szenzációs látványt nyújtott
a mindenféle atomokból kitartó munkával összepakolt tárgy, aminek
belsejében több kisebb, eltérő színű és formájú szobor jelent meg, ha
leszűrte a készülék az adott gravitációs spektrumot a többiről.
- Megérkeztünk a vasútállomáshoz! - jelentette közben Marianna nyugodt
hangon. - Csupa rom az egész, a síneket egy helyütt mintha fölszedték
volna! Látok néhány szerelvényt is. Megnézzük közelebbről!
- Keressetek számítógépet vagy adatkristályt, esetleg képeket,
táblákat! - javasolta Róbert.
Nagyjából egy méter magasan repültünk az egyenetlen talaj fölött.
Hajdanán valószínűleg termőföld lehetett, amin füvek, bokrok, fák
zöldeltek. Most fagyott kása borította, alighanem jég. Útközben néhol
megsűrűsödtek a roncsok, főleg az alig kivehető, ragyás felszínű műutak
kereszteződéseiben. Szétmállott szerkezetek, talán járművek porlepte
maradványait véltük felismerni rajtuk. Máshol meg gödrök, árkok
éktelenkedtek a felszínen. Átsuhantunk egy lankás domb fölött,
mögöttünk eltűnt az Esszencia barátságosan ragyogó fénykorongja.
Hirtelen értük el a célpontnak kiválasztott város első házait a
következő magaslat oldalában. Hatalmas, szürke falak képében
türemkedtek elő a feketeségből, néma mementóiként egy rég letűnt faj
kollektív tragédiájának.
A navigációs táblámon úgy láttam, másfél kilométert tettünk meg
mindössze. Nekem valahogy többnek tűnt ebben a fagyos éjszakában. A
másik kutatócsapat helyzetjelzői tőlünk két és fél kilométerre
világítottak a térképen. Ezt a távolságot még gyalog is percek alatt
meg lehet tenni ilyen enyhe tömegvonzásnál. A lebegőszékem önsúlymérője
valamivel több, mint nyolc és fél kilóra taksált szőröstül-bőröstül.
- Bemegyünk a városközpontba! Javaslom, hogy rögzítsük a látványt
kamerával! Mindent vegyetek fel, majd később megvágjuk az anyagot ha
kell!
Engedelmesen kattintottam a megfelelő gombra a szkafander
vezérlőpaneljén. Egyelőre semmi olyat nem láttam, amiért érdemes lett
volna az Élmény rögzítőmet is bekapcsolnom, hogy privát felvételt
készítsek a környezetről.
Csapatunk besiklott két jókora épület közé. Széles utcán repültünk
végig, amit lepusztult, romba dőlt, az eonok során szétmállott házak
szegélyeztek. Többségük négyszögletes vala, több emeletes, szabályos
ajtókkal és ablakokkal ellátva, de láttunk egy beszakadt kupolát és
állványokon heverő hosszú fémtartályokat is néhol. Lehet, hogy nem
lakóhelyre bukkantunk, hanem valami gyártelepre? Nyitott oldalú,
hangárszerű építmények vettek körül egy nagy térséget a városka
közepén, ahol rácsszerkezetes torony állt, látszólag sértetlenül. A
csarnokokban mindenféle gépek, összetört járművek, szétdobált tárgyak
alkottak kusza egyveleget. Lénárd biztos boldog lenne ha
tanulmányozhatná a rengeteg műszaki relikviát. Nekem őszintén szólva
semmi sem tűnt ismerősnek. A Zenrin lényei egészen másmilyen technikát
használhattak, mint a mi civilizációnkban megszokottak.
- Oszoljunk két csoportra! - adta ki az utasítást Róbert, mikor
megálltunk a téren.
- Én és Júlia a település bal felét kutatjuk át, ti menjetek jobbra!
Bejelöltem a térképen a területet. Az asztroid itt marad mintát venni a
környező épületekből és a tárgyakból.
- Jó. Gyere Léna! - a kapitány elegáns ívben bedöntve lebegőszékét,
fürgén elsuhant egy keskeny utca felé. Iparkodnom kellett, nehogy
lemaradjak mögötte. Semmi kedvem nem vala önállóan kószálni ebben a
temetőben. Merthogy néhol összeaszott múmia kupacok hevertek az utakon,
foszlott rongyokba burkolva.
- Az utolsó napokban valószínűleg már nem akadt senki, aki összeszedte
volna a halottakat. - állapította meg Tibor, bevárva engem két egymás
mellett fekvő humanoid fölött. Nem sok maradt a szerencsétlenekből.
Százmillió számra hevernek a gigantikus űrállomás épen maradt
légszektoraiban a hozzájuk hasonló lények maradványai. Az archeológusok
sem foglalkoztak vele, hogy megadják nekik a végtisztességet.
- Az is lehet, hogy a katasztrófa hirtelen következett be.
- Egyszerre, az egész autoszférán? - kételkedett Róbert a navigátornő
szavaiban.
- Semmi sem utal gyors és mindenre kiterjedő pusztulásra. Vannak
háborúra emlékeztető rombolási nyomok, a holttestek egy részében
degeneratív megbetegedésből eredő torzulásokat találtak, másokban
gyilkos vírusokat és baktériumokat. Néhol a légszektor dehermetizációja
ölte meg a lakosságot, másutt megfagytak, megégtek vagy gázmérgezést
kaptak. Ahány kamrája van ennek az űrállomásnak, annyiféle halálesettel
találkoztak a régészek. Az egész ügy roppant rejtélyes.
- Elszabadult a pokol valamiért, és nem tudtak úrrá lenni a sorozatosan
fellépő bajokon. - vélte a Kisöreg, s alighanem neki lehetett igaza.
A következő másfél órát az utcákat borító törmelékhalmokon kóborolva
töltöttük. Tibor néhányszor felemelkedett a viszonylag épen maradt
házak fala mentén, hogy bekukucskáljon a sötéten ásító ablakokon.
Egyszer berepült valami lakóháznak tűnő építménybe, de csak port és
bútor maradványokat talált, meg néhány hullát. Ellenben sikerült
felfedeznünk az idő által okozott anyagszerkezeti deformációk egyikét.
Az évtízezredek alatt az ablaküveg valósággal lefolyt keretéből, már
ahol nem tört ki. Az üveg ugyanis amorf vegyület, és a gravitáció
hatására, ha nagyon lassan is, de folyik lefelé. Egy nagy ablak előtt
külön megálltunk, közeli felvételeket készítve a párkányon vastag
tócsaként terpeszkedő, kétoldalra lefolyóban lévő áttetsző
üvegmasszáról. Tibor megbökdöste az ujjával próbaképp.
- Kemény, mint az üveg! Hihetetlen!
- Az Ősatyák Múzeumában láttam néhány üvegpoharat és dísztárgyat, amit
a Nagy Spirálból hoztak magukkal a hunok! - feleltem a parancsnok
lelkesedésére válaszul. - Azok több, mint százezer évesek. Ha nem
fordítanák meg őket a tárolóban átlag tíz évenként, ugyanígy
szétlapulnának idővel. A gyengébb minőségű üvegfajták tízezer év alatt
tócsává válnak normál gravitáción.
- Tényleg? Erről, látod nem tudtam! Hat vagy hétszáz éve járhattam
egyszer az Ősatyák Múzeumában! Itt alig van tömegvonzás, mégis kifolyt
az ablak a keretéből. Jó régi lehet ez a roncs!
- Elvégeztem néhány precíziós mérést a légszektor falain kapitány! -
szólt közbe Eszter, megtörve hosszúra nyúlt hallgatását. - A fémfalak
az állomás forgása miatt fellépő Coriolis-erőtől lassan meggörbülnek.
Még nem érték el azt a kritikus határt, amikor repedések keletkeznek
rajtuk, de már láthatóan eltérnek az eredeti egyenestől, több centivel.
Újabb évszázezredek múlva a központi tartógerendák is megroggyannak és
végül az egész Zenrin magába fog roskadni.
- Persze! Hiába csinálták időtálló anyagból, az örökléttel a legjobb
ötvözet sem versenyezhet! - bölcselkedett Lénárd. - Találtam néhány
táblát, rajtuk felirattal! Ez érdekes lesz...! Berepülök az állomás
épületébe, hátha találok valami gépet, robotot vagy más kuriózumot!
- Csak óvatosan, nehogy rád omoljon az a kóceráj! - dünnyögte Marianna.
- Most fogtam meg egy korlátot és porrá tört a kezemben!
- A nagy hideg törékennyé tesz egyes anyagokat. Gondolom, először a
műanyagok, a fa és az üvegek mehettek tönkre. Aztán a puhább fémek, a
beton és a téglák. Végül minden szét fog esni és ebből a műemlékből nem
marad más, csupán egy porkupac! Oppá...! - kiáltott fel Szabolcs
idegesen.
- Mi történt?
- Nekimentem a falnak. Semmi baj! De kissé benyomtam a téglákat! Kész
csoda, hogy áll még ez a házikó! Úgy érzem, puszta kézzel ki tudnám
dönteni a falakat!
- Ha megkérhetlek benneteket, lehetőleg ne romboljátok le az ásatási
helyszínt! - korholta a csapatot Lénárd szigorúan.
- Úgy van! Gondoljátok meg, mihez értek hozzá fiúk! - ajánlotta a
kapitány ironikus hangon.
Tiborral közben befejeztük a ránk eső terület átfésülését, de nem
lettünk sokkal okosabbak a látottaktól. A városban egyaránt találtunk
lakóépületeket, műszaki létesítményeket és ismeretlen rendeltetésű
csőhálózatokat, amik valamikor a levegőben futhattak, a házak falára
erősítve. Ezek mostanra szinte kivétel nélkül mindenhol lepotyogtak a
tartóállványaikról. A nagyobb helyiségekben sorakozó mocsoklepte
gépekről nem tudtuk megállapítani, mi célt szolgálhattak. Végül
visszatértünk a központi térre, ahol díszes kivilágítás mellett,
komótosan dolgozott az asztroidunk, mintavevő karjával kapargatva a
szétesőben lévő tárgyakat. Épp egy letört végtagú, szögletes testű
robot oldaláról dörzsölgette a szutykot, hogy hozzáférjen a rozsdamarta
fémhez.
Az anyagmintákra nem azért van szükségünk, hogy megállapíthassuk, miből
vannak az egyes maradványok. Mivel a gravizorral atomi pontossággal
látható a kémiai összetétel már kilométerekről is, akár az űrhajó
fedélzetéről. Ehhez a művelethez még csak le sem kellett volna
szállnunk az autoszférán.
Amire kiváncsiak voltunk, az az időszálas nyomkövetővel elvégezhető
eredetvizsgálat. Az Esszencia fedélzetén van egy ilyen készülék, amivel
meg lehet állapítani, hová vezetnek az egyes atomok keltő szálai az
állomáson belül vagy azon kívül. Sajnos a módszer csak kis távolságon
belül használható, kozmikus léptékben nem igazán működik. Nem lehet
vele kideríteni, honnan jöttek a Zenrin lakói, az univerzum mely
pontjáról. Az őskáoszban vezető időszálakat korlátlan távolságba nyomon
követni csak a legképzettebb űrfelderítő sámánok képesek. Ha viszünk
néhány mintát magunkkal haza, talán ők megtalálják a szerencsétlenül
járt civilizáció eredetét, bár erre kicsi az esély.
- Van itt a közelben egy fémszobor az egyik kisebb tér közepén. -
tájékoztatott Júlia, mikor Robival csatlakoztak hozzánk. - Szerintem
érdemes lenne megmenteni az enyészettől. Egy humanoidot ábrázol.
- Menjünk, nézzük meg! - javasolta a kapitány.
Az emlékmű a bronzra jellemző tónusban ragyogott a gravizoromban, mikor
ráfókuszáltam a műszerrel. Délcegen álló emberszerű alak, furcsa
öltözékben, kezében valami kalapácsra hasonlító szerszámmal. Tekintete
a távolba réved, erő és elszántság sugárzik belőle. Talán egy híres
építész vagy munkásember szobra lehetett, a teret övező gyárépületek
alapján legalábbis. Életnagyságú alkotás volt, a márvány emelvényről
hiányzott a felirat.
Körberepültük a precízen kivitelezett tárgyat, műértő szemmel
gyönyörködve szépségében. A humanoid hat ujjal rendelkezett, kerek
fején apró sapkát viselt. Az arca alsó részén, a szája alatt furcsa,
hegyes dudort figyeltem meg. Nem szakállnak tűnt, hanem csontkinövésnek
vagy szarvnak.
- Tömör. Nagyjából tíz kilót nyom ezen a gravitáción. Simán elvihetjük.
- vélte a planetológus kollégánk, mire a parancsnok felhívta a Külföldi
Tárgyak Múzeumát élvonalon. Két percnyi csevegést követően megkaptuk az
engedélyt, hogy levágjuk talpazatáról a szobrot és magunkkal vigyük,
leletmentés ürügyén.
Tibor az asztroidra bízta a munka nehezét, amit az el is végzett a
lézervágójával. Utána a két erősebbik karjával leemelte a bronzöntvényt
és utánunk hozta. Tíz perccel később értünk vissza az Esszenciához.
Bezsilipeléskor várnunk kellett több percig, mert nem csak
fertőtleníteni kellett a ruházatunkat az esetlegesen rátapadt
baktériumoktól, helybeli vírusoktól, hanem a csizmatalpakra, kesztyűkre
ragadt port is el kellett távolítani maradéktalanul. Ehhez erős
sugárban záporozó, forró vegyszeres zuhanyt alkalmazott a hajó, majd
száraz levegővel megszárított minket, mielőtt beengedett volna a
fedélzetre. Az ismeretlen humanoid szobra a raktérbe került egy
ütésálló, vákuumcsomagolt ládába, én pedig első utamat a WC felé
vettem. Két órát szálldostunk odakint mindössze, és a veséim pont most
döntöttek úgy, ideje dolgozniuk kicsit.
Az első tisztünk által vezetett csapat negyed órával később érkezett
vissza. Ők a vasútállomás átvizsgálása után tovább repültek egy másik
épületig, ami szintén a légszektor fala mellett helyezkedett el és
légijárművek roncsait rejtette tágas termeiben. Nem hoztak magukkal
mintákat, csak egy vésett feliratokkal díszített jókora márványtáblát.
Az estét a filmfelvételek és a légszektor térképeinek elemzésével
töltöttük a megfigyelő fedélzet e célra tanácsteremmé alakított
részében, egy ovális asztal körül üldögélve. Lénárd és Marianna
szerették volna, ha másnap délelőtt átugrunk a szomszédos csarnokba,
mert szerintük itt kevés az esélyünk rá, hogy találunk valami
érdekeset. Tibor viszont azzal érvelt, alapos munkát kell végeznünk, és
nem ártana bejárni az üreg túlsó fertályát is, ahol szintén fellelhetők
nagyobb romok. Végül felhívtunk néhány szakértő kozmoarcheológust
odahaza, akik korábban dolgoztak a Zenrinen, hogy tőlük kérjünk
tanácsot, javaslatokat a munkánk folytatásához. Szép kis szakmai
konferencia kerekedett a dologból, ezért megint későn kerültünk ágyba,
s másnap ismét fáradtan keltünk.
Végül maradtunk ebben a szektorban, csak az Esszencia átrepült a
csarnok másik oldalára, hogy ne kelljen annyit utaznunk a
lebegőszékeinkkel. FEA szerint csütörtökön kora délután fejeztük be a
terepgyakorlatot, s hagytuk el a holtak autoszféráját az aknán
keresztül. Ideje volt odébb állnunk, hogy a kapitányunk által kiszabott
szigorú menetrendet tartani tudjuk. Ekkor már én vezettem az
Esszenciát, egyre rutinosabban gondolva a vezérlőműnek célirányos
utasításaimat.
20. fejezet